Senaste nytt

Vart åker du på skidsemester?

Marcus01

Medlem
Om man har för avsikt att åka med barnen (runt 10-års åldern) till något ställe i Europa, vilket hade ni rekommenderat då? Friåkningen kan vi mao lämna därhän och fokusera på kort transfer samt boende som passar familjer etc.

Zell am See eller Saalbach, minns inte hur långt från Salzburg det är men ca 2 timmar har jag för mej. Lite mer "familjebackar".
 

Senator

Moderator
Jag åkte under 10 års tid en långhelg till Laax-Flims. Sedan är det Colorado för min del; Vail absolut men även Steamboat, Copper Mountain tillhör mina favoriter.
 

henrik l

Medlem
Hmm, svaren verkar vara lite trångsynta, skidåkning utövas ju både uppför och nedför, sedan finns det väl något som kallas alpin skidåkning:cool::cool::cool: Nu kan jag alperna dåligt, frånsett Engadin, men ligger orten på hyfsad höjd 1500-2000 m, så brukar man kunna hitta bra åkning på både längden och tvären. Just Engadin i Schweiz är ju också ganska solsäkert och med dom gula postbussarna tar man sig enkelt mellan olika områden om man skulle ledsna på ett område.
 

palmen

Moderator
Var i Obergurgl för 2 år sedan, har inte varit i alperna innan eller efter men det var riktigt trevligt. Är väl inget ställe för extremåkaren direkt men den stora fördelen var att det mer eller mindre var "folktomt".
Längsta tid vi stod i en liftkö var 1 minut och då var vi där under högsäsong. Det är inte många som hittar ända längst in i Ötztal, de flesta som åker till området kommer inte längre än till Sölden.
Om after ski och röj på stan är något man prioriterar så ska man dock absolut inte åka till Obergurgl, fanns ett ställe med after ski som var trevligt men det var ungefär allt.
Tröttnar man på utbudet i Obergurgl är det lätt att ta bussen till Sölden för att åka skidor där en dag istället, det är verkligen kontrast på dessa två byar, direkta motsatserna till varandra.
Om man vill vara "ensam" i pisten och slippa liftköer har jag svårt att tänka mig något bättre ställe än Obergurgl. För att citera skidresor.com "På så sätt är det en liftkapacitet på 37.000 personer i timmen. Med ett maximalt antal skidåkare på mellan 5.500 och 6.500 personer på en dag kan alla skidåkare ta en lift 5 gånger i timmen utan problem."

Kommer inte ihåg exakt hur det var med liftkortet men jag har för mig vi köpte ett som gällde i 7 dagar och att man fick 1-2 dagar i Sölden inkluderat, att ta bussen dit ingick också i liftpriset.

Obergurgl/Hochgurgl - drömskidåkning med Österrikes charm - artikel på Skidresor.com
 

Alx

Medlem
Min absoluta favorit är Whistler, Kanada!! Ingen annan skidort jag har besökt kommer i närheten... Hilton som bokstavligen ligger ett stenkast från liften är kanontrevligt!! Ett litet minus för vädret, men annars felfritt!!

På grund av tidsbrist blir det Bad Gastein i år... Men nästa år är det Whistler som gäller igen...
 

Bridgeman

Medlem
Håller med några andra som skrivit tidigare, Zell Am See mycket bra för familjen. Här åker ni både utför samt på längden. Mycket trevlig by att besöka.
 
Snön har kommit!
Idag öppnar Aspens skidsystem, 12 dagar tidigare än planerat. Jag var där i mars och blev helt förälskad, fantastiska pister, torr fluffig snö, bra mat och suverän service. Något oväntat var prisnivån i backrestaurangerna, ungefär hälften jämfört med franska Alperna.
Det blir Aspen i vinter igen!

Dalstationen Aspen Mountain
DSC05185.jpg

Sååå vackert
DSC05155.jpg

Först upp på morgonen
DSC05194.jpg

Något skrynkligare för den som gillar det
DSC05203.jpg

Lövträd på 3000 meters höjd!
DSC05143.jpg

Silvertejp i restaurangen för akut underhåll av skidutrustningen
DSC05193.jpg

Endast 10 minuter mellan flygplatsen och Aspen centrum
DSC05113.jpg

Vätskekontroll för champagne lovers
DSC05108.jpg
 

Glenn E

Medlem
Aspen ser härligt ut.
Det måste jag prova någon gång.
För mig blir det St Anton igen.
Flyg med lufthansa GOT-MUC sedan tåg till St Anton med byte i Munchen Hbf och Innsbruck.
På tillbakavägen blir det tåg till ZRH via Zurich Hbf.
Sedan flyg ZRH-MUC-GOT med Lufthansa.:)
 

Sofia

Medlem
Jag ska tydligen nån stans i Schweiz i januari, vet dock inte var men chaleten har tydligen utsikt över dalen, liten mysig by och skidsystemet utanför dörren samt gondol ner till lite större by kan ju knappast bli fel. Sen att de vi ska låna boendet av har det mycket gott ställt gör ju inte saken sämre ;) återkommer med rapport och bilder!
 
Toppen