Senaste nytt

Vart är vi på väg?

Nemo

Medlem

DrKlas

Medlem
Nu ska vi se. Hoppas jag inte blir lynchad nu men så här tänkte jag. Långsökt och förvirrat javisst men det här är ju På Spåret ...

10 p: Vi anländer till detta örikes huvudstad belägen på gammal och smal ö. När vi angjort vid vulkanön tar vi ett sunt bad.

- Örike: Är Danmark även om Jylland är en halvö.
- Gammal ö: Själland heter Zealand på engelska och det är inte New Zealand, alltså gammal ö. (Sen att det är en felstavning av holländska Zeeland bortser jag från ...)
- Smal ö: Amager
- Angjort vid vulkanön: Islands brygge med flera utomhusbad.
- Sunt bad: Bada i Öresund.

8 p: Nej vi badade inte i den blå lagunen men Tellus är stort. Katrina missade vår stad men Emmelie drog hit.

- Blå lagunen: Återkoppling till Island och färgen blå.
- Tellus: Jorden som ibland kallas den blå planeten. Akvariet vid Kastrup heter Den Blå Planet.
- Katrina: Orkan som drabbade Louisiana. Louisiana ligger fyra mil norr om Köpenhamn.
- Emmelie: Precis som @Nemo skrev ovan, vinnaren av ESC 2013 som fick ESC i år att arrangeras i Köpenhamn.

6 p: Vi reser med tåg eller flyg eller båt från en kunglig huvudstad till en annan. Väl framme intar vi en äldre landsman och väntar lite med frukosten.

- Tåg, flyg eller båt från kunglig huvudstad: Kan vara åtminstone från Oslo, Stockholm och Amsterdam.
- Äldre landsman: Gammeldansk
- Frukost: Frokost är lunch i Danmark.
 

silwer

Medlem
Vi tar en till. Vart är vi på väg?

10p: Vi mellanlandar kort i omfamnad ström för att fortsätta mot region hälften så stor som Nederländerna. Vi åker till distriktets "huvudstad" som dock aldrig fick sina privilegier.
 

silwer

Medlem
8p: Precis norr om vår plats ligger en som visste hur djur gjorde i bestämd form. Ytterligare lite norrut ligger landshövdingens kulle.
 

AABack2ARN

Medlem
Borde vara Gällivare

gnagarsekret i sårgegga = gäll i var
hur djur gjorde i bestämd form = koskullskulle
Ytterligare lite norrut ligger landshövdingens kulle = malmberget
 
Toppen