Senaste nytt

VARNING! Ta med passet om ni vill dricka alkohol i Washington

SNIFF

Medlem
Problemet försvinner med åren (åldern).

Kommer ihåg första gången jag visade körkort i USA. Dom ba ååhh coolt rosa, så häftigt. Åhh födelsenummer, vad är datum/månad/år? Konstigt, jag fattar ingenting. Coolt, ni får handla.

Innan jag hade åldern inne visade jag upp ett SL-kort (gamla, gamla modellen) där jag skrivit in ett födelsenummer som passade. Det gick också bra.
Been there.

Kunde byta motsvarande SL-kortet hela 11 månader tidigare när väl födelseåret stämde. Att vara född exempelvis 1/11 (dvs Nov 01) hade sina fördelar i USA då de läste det som 11 januari.

Svenskt körkort är som tidigare sagt ett behörighetsintyg. Moderaterna lade fram en motion för några år sedan att införa nationellt ID-körkort men det avslogs av både kammaren respektive utskottet.

USA har en variant på körkort kombinerat med nationellt id-kort:
"The enhanced driver license (EDL) or enhanced ID card (EID) confirms your identity and citizenship. It's an acceptable alternative to a passport for re-entry into the U.S. You can only use it when you cross borders by land or sea." - Request Rejected
 

johhenrik

Medlem
Många förstår helt enkelt inte vad de tittar på.
Det gör de inte med pass heller iofs... :) Jag körde mitt pass i USA när jag var 20 år. Funkade i både butiker och på barer, då de blev helt perplex med annan ordning på år månad dag. :)

Edit: kanske ska tillägga att jag blev nekad på en bar, så den vakten kunde förstå. Men annars hade jag jag success på alla ställen under en 3 veckors vistelse i New York. :)
 

FF#1

Medlem
Har råkat ut för det i Sandiego, Washington och Orlando.
Orlando var för 20 år sen, klarade situationen med ett internationellt körkort.. De andra var nyligare. I Sandiego så berodde det på att tillståndet var under omprövning så de var jätte rädda för kontroller.

Har alltid passet på mig sen 20 år sen när jag reser i USA.
 

SNIFF

Medlem
Kom på att jag faktiskt råkade ut för det omvända i USA i juli.

Skulle in på restricted federal area på NASA. Hade instruktioner om att visa passet i säkerhetskontrollen.
Väl där räcker jag över passet, de tittar inte ens i det och säger. "Driver's license, please." Visar mitt svenska körkort. – "Welcome".

Det är tydligen viktigt att inte servera alkohol till mindreåriga...
 
I Gatlinburg, Tenesse, blev jag nekad att köpa en 6-pack öl i en supermarket. Hade svenskt körkort men nötet i kassan hävdade med en dåres envishet att de BARA godtog amerikanska id-kort. Är +50 och kan knappast misstas för en yngling. Slutade med att vi gick till baren brevid och drack ett par Sam Adams i vredesmod :). Läste sedan på lite och Tenessee är tydligen lite speciella. Väldigt många counties som är helt torrlagda.
 

Avgeek

Medlem
Nu har jag numera amerikanskt id men tidigare har nationellt id-kort haft högre success rate än körkort då det står på engelska
 

JensE

Medlem
I Gatlinburg, Tenesse, blev jag nekad att köpa en 6-pack öl i en supermarket. Hade svenskt körkort men nötet i kassan hävdade med en dåres envishet att de BARA godtog amerikanska id-kort. Är +50 och kan knappast misstas för en yngling. Slutade med att vi gick till baren brevid och drack ett par Sam Adams i vredesmod :). Läste sedan på lite och Tenessee är tydligen lite speciella. Väldigt många counties som är helt torrlagda.
Ja bland annat där Jack Daniels tillverkas är dry county.
Men det är väldigt vanligt runt hela bibelbältet.
 
Toppen