Senaste nytt

Varning SAS behandlar Z businessbiljetter med Lufthansa & Swiss som ekonomiklass

pitch

Medlem
Men nu kommer jag att köra några MR med *A och även kanske lägga på några 100-lappar på SK-flighter för att få mera M&M-miles, allt för att få en fribiljett till LH F och FCT;)
Fribiljett? Du vet att vi som är riktigt fast i träsket kan boka first som award från FRA när vi vill?
Det är anledningen till att jag kör M&M, inte att det skulle vara bättre värde än nån annan.
 

jol

Medlem
Tycker det här är ett seriöst och bra forum som jag haft bra utbyte av men det här luktar troll. Ledtråd: nystartat konto och halvdumt "kontroversiellt" ämne. My five cents on this topic....
 

Svante

Medlem
Hur frustrerande det än är att SAS bara ger 100% för Z på Lufthansa är det i alla fall ingenting de hemlighåller
EuroBonus partners - Lufthansa - SAS

Sen hör ju till saken att du bara tjänar 100% i Lufthansas billigaste business bokningsklass P till Miles and More, så att inte tjäna 200% på business biljetter är inget ovanligt, om än väldigt trist. Så vill du tjäna 200% till EB på Lufthansa är det bara att boka J och uppåt, alternativt byta till Swiss som ger 200% på både P och Z


Swiss har väl slutat med 200% i både P och Z om jag inte missminner mig...således samma "skit" som LH...
 

Vaniljvodka

Medlem
Nja Alx håller inte med om det riktigt är med i pointsguy sedan många år en sajt som verkligen stödjer och hjälper resenärer och är med i ANA mfl och har järnkoll på släppta bonusbiljetter du kan leta tills dina fingrar blöder det är ingen hemlighet att SAS släpper mycket få bonusbiljetter i business jämfört med andra flygbolag jag använder personligen inte poäng till godisinköp och är inte desperat att boka hos SAS ett helt år innan who does that stillöst...?

Hört talas om interpunktion?
 

jth

Medlem
Ja jag håller med det är ju ett lyxproblem och det drabbar ingen fattig om man säger så men ingen vill göra en dålig affär och systemen tappar trovärdighet om dom är skeva och orättvisa, det inser ju alla att om du betalar 24000k för en business till NY att du blir irriterad att få 9000 poäng och byter flygbolag. Och även om SAS onekligen struntar i oss förstås kan ju det knappast vara bra för SAS om vi hittills lojala privatresande businessresenärer lämnar dom för vi är inte ensamma om detta det finns en volym i Lufthansa & Swiss Z annars skulle SAS aldrig göra detta och många företag har numera begränsat business åkandet helt.

Jag borde egentligen inte lägga mig i det här då det är ganska mycket raljerande och tonen och nivån i dina inlägg ligger långt under vad vi strävar efter att ha här. Jag har varit i på forum så länge att man kan känna igen inlägg av typen "one time hit&run", och det mesta verkar vara skrivet i affekt.
Det är klart att man kan bli sur på intjäningen i Z-klass, jag har faktiskt råkat ut för samma sak. Men inte springer jag och skriver långa inlägg i affekt för det. Jag inser att lojalitetsprogrammen inte är rättvisa och anpassar mig efter det. Det är meningslöst att ropa efter "rättvisa", det går att ta hur många exempel som helst. T ex som någon sa, varför ger TK Miles&smiles inget alls för LH P. Hade det hänt dig hade du nog blivit sur. Eller att SAS ger 4000 poäng för en A-klass biljett som bara kostar 1200 kr, vi kanske skulle minska på det då? Det är bara att inse att det är flygbolagen som sätter reglerna i ett elakt spel och vi har bara att spela med och använda det till vår fördel så mycket det går.
Som exempel blev jag själv mycket upprörd den gången SAS ändrade till 25% för billigare skonomibiljetter, det var också det som fick mig att börja sätta mig in i hela systemet med frequent flier miles, flyertalk mm. Men jag började inte med att skriva en halv sida raljerande text.

Jag är förvånad att du öht krediterade till Eurobonus om du flyger mycket LH business, du verkar som andra skriver inte helt insatt i vad som är optimalt. Det förvånar mig eftersom du tidigare refererat till pointsguy mfl. Och att du sedan efter att a märkt det krediterade ytterligare 3 resor kan du ju bara klandra dig själv för.
Sedan några ord om awardbiljetter i C som du också raljerade om. Tror du inte vi gnäller på det så fort vi får en chans? Men faktum är att du inte ens kan jämfört LHs flotta med SAS 10-12 långdistansplan. Om SAS släppte awardbiljetter till alla som vill ha skulle det knappt bli några platser för som de kan få baetalt för.
 

agehall

Medlem
Det är nog inte riktigt sant. Dom flesta, jag själv inkluderad, är sura på att Lufthansagruppen har bestämt sig för att du ska få P-klass om du behagar köpa nåt som inte är supersvindyrt. Fullt berättigad ilska, naturligtvis. Men det har ju inte riktigt med själva M&M-programmet att göra, du fick 100% för P för länge sen också, så vitt jag vet.

Att det skulle vara dåligt i first har jag aldrig ens hört. Faktiskt så är anledningen till att jag kör detta programmet att det är så pass bra tillgänglighet på awards.

Håller med och håller inte med. Kan nog vara enig om att M&M inte är en höjdare om man kör *A som första alternativ. Är ju själv OW-biased. Men nu kommer jag att köra några MR med *A och även kanske lägga på några 100-lappar på SK-flighter för att få mera M&M-miles, allt för att få en fribiljett till LH F och FCT;) I och för sig hoppas jag att fixa det med Avianca-miles redan till sommaren. Förhoppningsvis finns det inte så många LH-lurkers här, men det finns fortfarande en del klipp, relativt sett, vid kreditering till M&M.

Flyger man F så är det väl en överdrift att säga dåligt, men intjäningen från billiga C-biljetter är ju inte lysande hos M&M. Det enda som är riktigt bra med programmet är väl att man har bra tillgång till LH/LX F. Allt annat håller ju LH på att förbättra bort snabbare än vi kan säga "förbättring".
 

Jonas C

Medlem
Flyger man F så är det väl en överdrift att säga dåligt, men intjäningen från billiga C-biljetter är ju inte lysande hos M&M. Det enda som är riktigt bra med programmet är väl att man har bra tillgång till LH/LX F. Allt annat håller ju LH på att förbättra bort snabbare än vi kan säga "förbättring".

Risken är dessutom väldigt stor att Lufthansa tar fort F awards helt och hållet till alla medlemmar förutom SEN/HON, inom en snar framtid. Ungefär som SWISS har gjort.
 
Toppen