Senaste nytt

Varning SAS behandlar Z businessbiljetter med Lufthansa & Swiss som ekonomiklass

Tycker bonus är ett ganska talande namn för programmen. Se det som en bonus. Är man missnöjd är det väl bara att boka hos något annat bolag eller kreditera ett annat bonuskort? Personligen tycker jag det är helt fantastiskt att man kan få bonus på bolag 1 när man flyger med bolag 2 överhuvudtaget. Att man sedan kan boka awards med bolag 3 är än mer fascinerade.

Ja jag håller med det är ju ett lyxproblem och det drabbar ingen fattig om man säger så men ingen vill göra en dålig affär och systemen tappar trovärdighet om dom är skeva och orättvisa, det inser ju alla att om du betalar 24000k för en business till NY att du blir irriterad att få 9000 poäng och byter flygbolag. Och även om SAS onekligen struntar i oss förstås kan ju det knappast vara bra för SAS om vi hittills lojala privatresande businessresenärer lämnar dom för vi är inte ensamma om detta det finns en volym i Lufthansa & Swiss Z annars skulle SAS aldrig göra detta och många företag har numera begränsat business åkandet helt.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Ett liten tanke i debatten kring M&M och EB. Ska försöka fixa ett FTL med M&M nästa år och har kollat lite på inrikes och intra-europa biljetter med SAS och hur de krediteras till M&M. Håller med om att SAS är generöst mot sitt eget program. Men om man vid vissa tillfällen väljer Plus istället för Go och hostar upp ett par hundra extra på en EU flygning kan man på en routing via CPH inkassera uppemot 2000 M&M poäng, istället för 500. Mitt case var GOT-LHR i månadsskiftet aug/sept -14 tror det skiljde ca 200 mellan go och plus via CPH, men utväxlingen mot M&M var inte så tokig.
 

ucce

Medlem
Vad är det som ska lyftas med Star Alliance? Att intjäningen inte är synkad mellan programmen eller att just SAS bara ger 100% för LH Z? Då tycker jag ett mer relevant policyfråga är att inte ge något alls för LH P som Turkish gör

Det som mig veterligen är unikt med SAS är att de ger minst 100% i samtliga klasser till egna medlemmar, dvs hela vägen ner till discounted economy. Där har de flesta andra program bara 50% eller tom 25%.

Med det inte sagt att det inte finns bättre program för andra resmönster än economy till och från Sverige. Jag tycker bara saken måste sättas i sitt sammanhang
 

pitch

Medlem
Sen är ju inte M&M och Eurobonus ömsesidigt uteslutande. M&M är ju inte så jäkla dåligt om man åker mycket business eller över, långt. EB är oftast mycket bättre om man åker mycket ekonomi inom Europa. Alla program är inte bra på allt. (Och en del är inte bra på nåt, förstås...)

Jag kommer att ha skrapat ihop tillräckligt i år för att kvalificera både SEN på M&M och EBG, vilket känns lite korkat på sätt och vis. Å andra sidan känns intjäningen till M&M för billig ekonomi (125 miles? Yay!) som en spark i glockenspielet, då blir man ju lite glad att SAS prioriterar annorlunda.
 

agehall

Medlem
Det här var en av de sämre anledningarna att tycka illa om EB som jag har sett. Trådskaparen försöker alltså få sympati och gnälla över intjäningen till EB.

som jag ser det så är det TS som begått misstaget då han antingen inte kollat upp intjäningen i förväg eller känt till den men inte brytt sig. Sluta gnälla och gör något konstruktivt istället som att byta användarnamn. Vi försöker hålla en högre nivå än så här.
 
Vi har kommit fram till detta också M&M passar oss bättre som businessresenärer SAS är gjort för ekonomiresenären vi har precis som du flera medlemskap men har inte haft det inom varje allians utan vi har istället haft i olika allianser men nu har vi insett att vi måste byta inom Star Alliance och M&M verkar vara bästa valet.
 

pitch

Medlem
Det är nog inte riktigt sant. Dom flesta, jag själv inkluderad, är sura på att Lufthansagruppen har bestämt sig för att du ska få P-klass om du behagar köpa nåt som inte är supersvindyrt. Fullt berättigad ilska, naturligtvis. Men det har ju inte riktigt med själva M&M-programmet att göra, du fick 100% för P för länge sen också, så vitt jag vet.

Att det skulle vara dåligt i first har jag aldrig ens hört. Faktiskt så är anledningen till att jag kör detta programmet att det är så pass bra tillgänglighet på awards.
 

henrik l

Medlem
Intressant val. De flesta tycker M&M är ett rätt dåligt val numera, även om man mest flyger i business och first.

Håller med och håller inte med. Kan nog vara enig om att M&M inte är en höjdare om man kör *A som första alternativ. Är ju själv OW-biased. Men nu kommer jag att köra några MR med *A och även kanske lägga på några 100-lappar på SK-flighter för att få mera M&M-miles, allt för att få en fribiljett till LH F och FCT;) I och för sig hoppas jag att fixa det med Avianca-miles redan till sommaren. Förhoppningsvis finns det inte så många LH-lurkers här, men det finns fortfarande en del klipp, relativt sett, vid kreditering till M&M.
 

palmen

Moderator
Du kan även vända på det hur dålig utdelning det är på SAS A-klass om man krediterar till Lufthansa.
A är billigaset SAS Plus, den ger tex 4000 poäng för en enkel resa till Barcelona/Madrid, dvs 8000 för en tur och retur om du krediterar till SAS EB.

Krediterar du exakt samma flygning till LH M&M får du 1250 poäng per enkelresa, dvs 2500 för en tur och retur. Hur dåligt är inte detta av LH i så fall?

Kreditering till SAS EB ger med andra ord 320% mer miles till SAS EB än till LH M&M.

Det gäller som sagt att ha koll på vilka bokningsklasser som ger bäst värde till olika flygbolags lojalitetsprogram. En del resor i business (tror det är P-klass) ger 0 poäng till vissa bonusprogram inom *A.

Personligen tycker jag att man ska vara glad för att man kan kreditera flygbolags A flygningar till bonusprogram för flygbolag B (som inte behöver vara SAS). Hur många kronor tjänar SAS på att du flyger med LH men krediterar milesen till SAS EB?
 
Toppen