Varning! Ombokning av biljett pa Heathrow terminal 5 i terminalen

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av trekker, 19 Mars 2015.

  1. trekker

    trekker Medlem

    Jag vill med denna post varna for vad som kan handa vi en ombokninge pa LHR T5 efter att sakerhetskontrollen passerats.

    Jag anlande idag tidigt da mitt ankommande flyg fran HEL kom fram en halvtimme tidigt, mitt avgaende flyg till MAN skulle avga 11:55 men det fanns ett tidigare 10:15 (detta kan man inte boka a samma biljett pga kort connection). Jag gick in i GF och lyckades boka om biljetten till den tidigare flighten. Glad for detta traskade jag till gaten och skulle boarda. Men har tar det stopp! Fotot som tagits vid sakerhetskontrollen var kopplat till den gamla biljetten (som jag inte fick tillbaka vid ombokningen). Jag blev kallad till sidan och det tog 20 minuter for dom att fixa detta, turligt nog sa forsokte jag boarda bland de forsta - men i slutandan blev jag sist pa. Jag fick ga igenom en 10 minuter lang intervju med en sakerhetsvakt som pa fullasta allvar trodde att jag smygit mig in i terminalen utan att passera en sakerhetskontroll. Till slut gick det dock bra, enligt honom skulle jag behallt mitt gamla boardingcard som jag anvant genom sakerhetskontrollen. Hade jag forsokt boarda som en av de sista hade jag garanterat inte fatt aka med.

    Sa till alla er som tanker boka om pa LHR T5, behall for guds skull original boardingcardet!!!!!!!!
     
    SNIFF, MarcusC, johhenrik och 1 annan gillar detta.
  2. Carl

    Carl Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för värdefull information
     
  3. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Värt att notera är att detta rör inrikes anslutningar på Heathrow (inklusive Irland?) eftersom du matchas mot fotografi som du tar vid passkontrollen.

    Jag har aldrig varit med om motsvarande problem vid utrikes anslutning. Oftast är problemet att personalen säger "the computer says no" :(
     
  4. Hum.. Utmaningen är väl att det gamla boardingkortet tas hand om som ett "byte"? Bara så vi har detaljerna klar:
    Byta av flight: sker det på GF T3 och sedan flyttar du till T5, eller sker detta i GF T5? Jag vet inte om detta är ett systematisk problem då det skulle i så fall innebära att ingen skulle vilja köpa en flexibel biljett :)
     
  5. trekker

    trekker Medlem

    Bytet skedde i GF T5 efter att jag passerat sakerhetskontrollen dar jag fotograferades. Enligt sakerhetskillen sa ar fotot kopplat till biljetten och darfor sa maste man ha med sig originalbiljetten da det ar enda sattet de kan fa fram fotot.
     
  6. Kanske det är som @AABack2ARN skriver: kopplat till inrikesflyg?
     
  7. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Du fotograferas inte i säkerhetskontrollen - det är samma säkerhetskontroll som för alla andra.

    Vid anslutning från utrikes (oavsett ankommande terminal) TILL inrikes destination inklusive Irland på LHR T5 har jag för mig det var så här

    Steg 1: Conformity
    Steg 2: Passkontroll (det är här du immigrerar in i GB/IE)
    Steg 3: Fotografering (här får man en stämpel på boardingkortet)
    Steg 4: Säkerhetskontroll (samma som för alla andra transferpassagerare)
    Steg 5: Loungebesök
    Steg 6: Innan ombordstigning skall man fotograferas igen och bilderna matchas innan man får gå ombord

    Eller finns det flera sätt att ansluta från utrikes till inrikes på?
     
  8. trekker

    trekker Medlem

    Det ar precis sa som du sager, da jag aldrig anslutit fran en utrikes till en utrikes sa vet jag inte hur det fungerar dar. Tar dom inte bilder dar? Pa inrikes sa visar man ju inget pass eller nagon legitimation sa fotot kanske ar extra viktigt da? De har samma pa MAN T3.
     
  9. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Näpp, fotografering är enbart när det är inrikessegment involverade. Har för mig att det har att göra med att det inte finns något formellt krav på att man måste ha en identitetshandling inom GB/IE och således kan man inte heller kräva det då man flyger inom dessa två länder. För att alla skall hanteras lika blir alla fotograferade även om man kan visa upp ett giltigt pass.

    När jag senast gjorde detta tog det ganska mycket extra tid att passera alla kontrollpunkter (ankom med American Airlines från T3 och skulle vidare till Dublin - undrar varför ;))
     
  10. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur funkar conformity när man är i transit? Dvs var mäter de?

    Över lag kan man ju säga att Heathrow är en rätt dålig flygplats att göra transit på. HAL & Co gör ju allt för att det ska bli så dåligt som möjligt för oss resenärer. Det är inte på CDG-nivå, för folk pratar ju iaf engelska, men det är banne mig inte bra.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×