Senaste nytt

Varning!!! Kontroll av handbagagets vikt

henrik l

Medlem
SAS har väl en 8 kg-gräns. Vet inte hur strikta dom är på den. Flyger inte så mycket SK nu, men har för mig att för tunga handbagage togs om hand ibland vid gate och fick åka i lastutrymmet.
 

Najk

Medlem
Intressant att veta vilket bolag det var.
Sist jag reste var det med en kabinväska på 14kg samt en "datorväska" på runt 10kg, båda som handbagage.

Det gäller att ge sken av att det inte är tungt, i värsta fall går det ju alltid att checka in. Kontroller vid gate är något nytt i min värld, och om enda lösningen är böter så känns det ju lite snopet.
 

ACervin

Medlem
Jag har varit med om ett flertal kontroller av handbagagets vikt även när man flyger i business. Snarare regel än undantag i alla fall när man lämnar Australien. Emirates, Singapore Airlines och Thai bland annat. Jag flög SQ hem i C för en vecka sedan och var lite över. Fick därför en speciell tag att de hade godkänt mitt handbagage för att inte råka ut för trassel på Changi. Jag försöker hålla mig till max 10 kilo (bär min väska) och har en tunn ryggsäck, sån där som som kan vikas in i sig själv liggandes i väskan, där jag kan skyffla över dator och kamera vid behov. Jag har aldrig behövt betala, men ibland omfördela på 2 väskor.
 

johhenrik

Medlem
En gång har jag fått väga mitt handbaggage. Det var vid incheckning och jag flög SAS. Detta var nog enda gången jag inte haft mer än 8kg, då den stannade på 7,2kg. Anledningen var att jag var på väg till Dubai där jag ju hade lägenhet, så jag hade ju en full garderob både där nere och här hemma i Sverige. :)

Detta var 2006, så det är ju inte direkt frekvent... :)
 
D

Deleted member 4971

Guest
SAS har väl en 8 kg-gräns. Vet inte hur strikta dom är på den. Flyger inte så mycket SK nu, men har för mig att för tunga handbagage togs om hand ibland vid gate och fick åka i lastutrymmet.

Med tanke på vilka bagage folk konkar ombord SAS plan så är det nog ingen som kollar vikten.
 

Dr. Miles

Expert
Pegasus. Skriver mer när jag kommer hem och har tillgång till ett riktigt tangentbord.
Det står att det är max 8 kg per ett handbagage hos Pegasus Airlines.

Allmänna föreskrifter > Flyg med Pegasus > Pegasus Airlines > SV

Pegasus skrev:
Handbagage

Detta är bagage som passageraren tar ombord på planet. Varje passagerare får ha med sig ett handbagage av storleken 20 cm x 40 cm x 55 cm, och med en maximal vikt av 8 kg.

Följande saker får tas ombord utan extra kostnad.
Om det inte finns plats i kabinen för dessa saker, kommer de att förvaras i bagageutrymmet.

För mig känns det inte något man kan klaga för om ditt handbagage överstiger mått och/eller vikt som det står i deras webbsida.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Detta är ingen klagotråd, det är en varningstråd.
Du skrev i ditt första inlägg att Pegasus var oresonliga. Man undrar om vem är oresonlig, den som tar med sig mer vikt än tillåtet eller den som kontrollerar?
Idag på Kastrup fick jag för första gången i mitt liv betala böter för att mitt handbagage vägde några kg för mycket. De vägde det innanför gaten och de var totalt oresonliga. Ha koll på handbagagets vikt om du ska flyga ifrån Kastrup, eventuellt är det en drive dom kör nu!

Första och enda gången jag flugit med Pegasus var det hård kontroll av handbagage redan vid incheckning. Inte konstigt när man såg vad medpassagerarna hade med sig.
Det var jättemycket bagage i kabinen när jag flög med Pegasus för första gången mellan Istanbul-Zurich nästan 20 år sedan. Tre sista stolrader i kabinen var avsedda för "handbagage".
 
Toppen