Senaste nytt

Varning för BA Visa - kortförsäkringen är usel

Byt till Länsförsäkringar och ta tillägsförsäkringen, ni kommer att bli förvånade när ngt händer över deras action.
Kan bara instämma. Vid senaste försäkringsärendet (försening) ringde jag till dem, förklarade vad det gällde och fick höra: "Ja, egentligen ska du ju fylla i en blankett, men jag har redan ditt kontonummer och allt jag behöver här så jag sätter in pengarna direkt." Så ska det fungera!
 
Hade för många år sedan anledning att använda Diners reseförsäkring som i vart fall då låg hos Folksam. Inga problem, men det var som sagt länge sedan.

Är det någon som har erfarenhet av Amex reseförsäkring (guld)? Jag har hört en del rykten om att ACE inte är så bra att ha att göra med, i vart fall på livsidan.
 

gdaily

Medlem
Jag saknar mitt Visa-kort, men av princip så har jag inte handlat något med det sedan Folksam började krångla. Det är Visa/Entercard som valt Folksam som leverantör, dvs alla mina vardaliga inköp går på Sas Mastercard och Sas Dinerskorten i stället. Eftersom jag då får poäng på Sas så är det mycket större chans att jag använder Star Allianceflyg i stället för BA-flyg för kommande bokningar. BA har ju också valt Folksam som leverantör, via en mellanhand :-(
 

Concorde

Founding Member
Fortsätt ge feedback om BA Visa. Jag kommer samla ihop allt och maila en högt uppsatt person inom BA om bristerna med Entercard BA visa. Jag påtalade även för flera inom BAEC när jag träffade dom i höstas om att deras kort partner i Sverige är usel...
 

Senator

Moderator
Ok, då har jag fått svar från Folksam.... "Ladies and Gentlemen, the winner is.......(drumroll......)"

FOLKSAM!

Så jag kommer till Sverige i går från 15 dagars resa, och har en del post blandat annat från Folksam. Öppnar spänd brevet, men vet jo redan att det kommer bli tjafs. Och det är det...

1. "Vi ser att du inte är folkbokförd i Sverige, försäkringen gäller bara om man är folkbokförd inom Norden och täcks av respektive F-kassor". Ok, jag kan delvis förstå detta, och jag har kollat Ts&Cs, och det stämmer... Men....
2. "Jidder, jidder, jidder: du missar ditt anslutningsflyg i London men eftersom dina kostnader är i Glasgow kan vi inte betala!" Men hallå, eller!?!?! Jag sitter jo fast i Glasgow, det är jo det som är poängen!

Strunt samma; jag ser att det finns en poäng med 1, så jag har inget case. OBS! Resorna måste påbörjas i Norden för att detta skall räknas, så kolla att ni har allt på samma PNR om ni har flera biljetter och tänker starta en långresa en annan plats. T.ex. BA CE till LHR för 2500kr + BA CW till någon stans för £1500 bör vara i samma PNR.

Men det fick mig att tänka och kolla över mitt skydd eftersom jag bor utomlands men startar resor från olika städer hela tiden.
 

xz0781

Medlem
Jag tycker att denna tråd blev lite rörig då den inleddes med brister i reseförsäkringsdelen i BA Visa-kortet och blandades sedan upp med diverse inlägg om hur bra eller dåligt det var med olika hemförsäkringsupplägg. Äpplen & päron.
 

Moco

Medlem
Hade för många år sedan anledning att använda Diners reseförsäkring som i vart fall då låg hos Folksam. Inga problem, men det var som sagt länge sedan.

Är det någon som har erfarenhet av Amex reseförsäkring (guld)? Jag har hört en del rykten om att ACE inte är så bra att ha att göra med, i vart fall på livsidan.

Yes, I have. Det var/är Solid via AxA (Tyskland/Irland) som då var försäkringsgivare. Det var mycket besvärligt - krävdes en hel del korrespondens fram och tillbaka om petitesser (riktigt trams) och tog lång tid (+ 1 mån) att få tillbaka utläggen, dessutom återbetalades inte kostnader för transport etc. till och från sjukhus. Och det lustiga var att sjukhuset jag besökte vägrade ta AmEx, så allt fick betalas med ett VISA. Rekommenderas icket! :(
 

gdaily

Medlem
Jag skrev ett fysiskt brev (de vägrar konstigt nog epost) till EnterCards klagomålsansvarige. Denne tog sedan kontakt tydligen med Folksam, och fick samma svar som jag "vi har noterat att det har varit en tidtabellsförändring som du fått reda på i god tid före avresan". Om de menar att tidtabellsförseningen uppstår i god tid när man redan står i gaten, och de tre första passagerarna redan klivit ombord på bussen, låter jag vara osagt...
Klagomålsansvarig hade dock sagt åt Folksam att läsa in sig på ärendet en gång till. Tre dagar senare så kom det en utbetalningsavi på posten, så tummen upp till EnterCard som tar våra klagomål på allvar (hoppas EnterCard läser det här). Det innebär nu att jag kan börja använda mitt Visa-kort för vadagsiköpe igen (har ju bojkottat Visa under tiden det här reddes upp), men jag kommer inte använda Visa-kortet för något som helst reserelaterat i framtiden. Jag litar helt enkelt inte på Folksam.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag tycker att denna tråd blev lite rörig då den inleddes med brister i reseförsäkringsdelen i BA Visa-kortet och blandades sedan upp med diverse inlägg om hur bra eller dåligt det var med olika hemförsäkringsupplägg. Äpplen & päron.

Tycker det är relevant att ta upp detta med bl a hemförsäkringsskyddet i tråden. Man har väl BA Visa av i huvudsak tre anledningar:

1) Behov av kredit/betalkort.
2) Tjäna avios.
3) Försäkringsskydd vid resor.

Om 3) inte fungerar bra, kan man ju t ex lösa behoven genom att ta AMEX eller AMEX + externt försäkringsskydd hos Europeiska eller i hemförsäkringen.Hos Amex kan man tjäna Membership Rewards som kan växlas mot avios, ibland under kampanjer till fördelaktig rate. Amex har även reseförsäkring precis som VISA. Nackdelen är väl att man inte har 2-4-1 voucher, att Amex har sämre intjäning på köp hos BA och ger sämre basrate mot avios (11 MR mot 1 avios) och att Amex inte accepteras riktigt överallt än.

Sammantaget, man måste ju kunna vidga diskussionen för att bedöma om och på vilket sätt i så fall BA Visa inte fungerar.
 
Last edited:
Toppen