Senaste nytt

Varning för BA Visa - kortförsäkringen är usel

Senator

Moderator
Detta skall bli interssant. Jag fastnade i GLA i december efter den stora stormen, Resa med BA, köpt via BA.com på BA Visa, återkommer när jag får svar när jag kommer hem,...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Morgan

Medlem
Fastnade i Skåne i slutet av november p.g.a. den stormen, begärde ersättning för 1200 kr i tilläggskostnader från Europeiska (för ett Nordea-kort). Skickade in intyg från SAS och kvitton - en vecka senare kom ett mail och pengarna fanns på kontot!
 

cantona

Medlem
Jag struntar egentligen i pernagrna som sådana, 700 kr är inte hela världen. Men när någon indirekt kallar mig för lögnare så blir jag jävligt förbannad och envis.

Är det ngn som vet var gränsen går för att ARN ska ta upp ett fall? Om jag inte missminner mig så var det 500kr men det är ett antal år sedan.
 

gdaily

Medlem
Riktigt tråkigt med era erfarenheter med Folksam. Har själv försäkring genom dem och har aldrig upplevt några problem med dem vid t ex. flygförseningar. Ska låta det vara osagt, men det är nog inte bara Folksam som behöver ett förseningsintyg. När jag råkade ut för en försening med BA kontaktade jag BA och fick sedan mitt intyg. Skickade in till Folksam och pengarna trillade in på kontot dagarna senare. Kan du inte kontakta flygbolaget igen och be dem om ett förseningsintyg? Då du onekligen verkligen varit med om en flygförsening, då finns det ju ingen anledning att misstro dig.

Grejen är att jag har gjort just detta, jag har skickat in de papper jag fått av Lufthansa, som tydligt visar min bokning och hur jag två gånger blivit ombokad. Dessutom har jag skickat in LHs brev till mig där de ber om ursäkt för förseningen, ersätter mitt hotellrum i Köpenhamn, och ger mig 7000 M&M-poäng i goodwill.

Frågan man kan ställa sig är hur mycket arbete från min sida som anses rimligt att lägga ner på att claima 700 kronor? Min timpenning på detta är just nu inte särskilt hög, om man säger så, men nu är det en principsak.

Finns det förresten någon databas eller något liknande som trackar flygförseningar, och anledningen till dessa?

Jag älskar mitt BA-kort, men kommer aldrig använda det för att betala en resa med i framtiden, det blir SAS Mastercard i stället.
 

gdaily

Medlem
Är det ngn som vet var gränsen går för att ARN ska ta upp ett fall? Om jag inte missminner mig så var det 500kr men det är ett antal år sedan.

Jag svarade i mitt senaste brev till Folksam med att jag såg fram till att de sla slå av ansökan en gång till, så jag kan ta upp det med ARN.
 

cantona

Medlem
Jag svarade i mitt senaste brev till Folksam med att jag såg fram till att de sla slå av ansökan en gång till, så jag kan ta upp det med ARN.

Det här hittade jag på deras hemsida:
Värdegränser
Vi prövar inte tvister där kravet ligger under ett visst belopp (värdegräns).

500 kr: ärenden som hör till sko-, textil- eller allmänna avdelningarna
1 000 kr: ärenden som hör till elektronik-, motor-, rese-, möbel- eller tvättavdelningarna
2 000 kr: ärenden som hör till bank-, bostads-, båt- fastighetsmäklar- eller försäkringsavdelningarna
 

Airbus747

Medlem
KAn bara hålla med agehall, vid mitt sista flygstrul så ringde jag Länsförsäkringar och talade om problemet, hon frågade efter flightnummret och bad mig vänta, tog ca 3 min, och sen fåga hon efter biljetten (som jag mailade henne direkt) samt mitt kontonummer och 10 senare så satt pengarna där. Byt till Länsförsäkringar och ta tillägsförsäkringen, ni kommer att bli förvånade när ngt händer över deras action. Nej jag jobbar inte på LFR.
I morgon. got-hkt (z).
Som hästar när vargar är nära packar jag mina väskor utan att komma iväg!
/Den alltid lika ödmjuke Airbus747
 
  • Gilla
Reactions: Gus

xz0781

Medlem
DIners reseförsäkring ligger inte långt efter i uselhet i så fall. Den marknadsförs i tjusiga ordalag på hemsidan:
Skärmklipp3.JPG
Efter att ha fastnat i FRA i snökaoset december 2010 och ankommit NCE 2 dygn försenad så trodde jag att jag skulle få ersättning. När jag läst villkoren och det finstilta så visade det sig att den bara täckte förseningar från avreseorten:
Skärmklipp4.JPG

Ingen erättning alls med andra ord.
 

palmen

Moderator
Jag blev fast 6 dygn i Singapore/Malaysia tack vare vulkanen på Island.
Har en res+ försäkring hos Trygg Hansa på min hemförsäkring.

Det enda jag behövde göra var att ringa dom och meddela att jag blev 6 dygn försenad (när jag skulle varit hemma och när jag faktistk kom hem). Han jag pratade med satte direkt in 4800 kronor på mitt konto som fanns dagen efter. Behövde inte bevisa att jag ens varit där eller något liknande. Det kan visserligen bero på att det var första gången i mitt liv som jag begär att få ut något på en försäkring så de kanske litade på mitt ord utan att "bråka".
Om man alltid blir behandlad såhär har jag absolut inget att klaga på :)
 

erhel

Medlem
Det låter oerhört tråkigt hur Folksam har hanterat ärendet. Framförallt när jag har som bakgrund att jag använt försäkringen från mitt BA Visa tre gånger utan problem. Handläggningen har gått på ca en vecka sen har pengarna funnits på kontot utan knussel. Du kan ha haft otur med handläggaren (så ska det så klart inte vara), att överklaga kan därför vara bra.
 
Toppen