Varning för American Airlines

Diskussion i 'Oneworld' startad av Airbuspilot, 7 December 2015.

  1. Airbuspilot

    Airbuspilot Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Åkte med American Airlines 039 i business 16/11 LHR till MIA. American Airlines
    039
    I gaten innan boarding så var det en passagerare i rullstol som var ganska berusad.
    Jag påtalade detta för gate ansvariga, utan att berätta att jag själv jobbat som pilot sedan 1977.
    Efter 4 timmar eller på 45 West så crawlade denna person i vänster gång och lät väldigt mycket, han pushade sin mobiltelefon på golvet framför. Han hade låtit lite innan,ja, men vad som hände sen är inte acceptabelt.

    5 cabin crew satt på honom, han skrek så klart, vi andra i Business blev bortglömda., en flygvärdinna gick ut på PA och sa att vi skulle landa i Halifax pga Medical Emergency. Jag såg hela scenariot, jag har kollat American Airlines diversions, det handlar om juridik.

    Jag har mejlat American Airlines så klart, men deras Customer Relations vägrar att ens svara.

    Jag och min fru missade vår anslutning till vårt slutmål i Karibien, American Airlines vill inte ersätta oss alls.

    American Airlines är skyldiga oss 1500 USD.

    Jag är flygkapten sedan länge, jag vet hur man skulle hantera situationen.

    American Airlines är sämre
     
    Smuffe gillar detta.
  2. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Varför är de skyldiga er 1500USD?
     
  3. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Som flygkapten har du säkert redan bra koll men har du undersökt ert försäkringsskydd, detta låter ju lite som en oförutsedd händelse.

    American Airlines är sämre än?

    Var det så att ni hade separat biljetter annars så skulle väl American Airlines boka om er till nästa flight?
    Om det var separata biljetter så kan ni nog bara försöka er på att få lite goodwill från American Airlines eller skulle du mena att det var helt fel av dem att gå ner i Halifax under omständigheterna?
     
  4. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Som anställd i flyget, så åker man nog på ID biljett.
    Känns litet konstigt inlägg. Bara rubriken gör att jag undrar vad är detta?
     
    Tommy och Cristoffer Cedergren gillar detta.
  5. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Detta är väl inte alltid sant, speciellt när det gäller privat resa i annan allians?

    I vilket fall, ja det finns några underliga formuleringar, men i sak tveksamt om det är grund för att misstro innehållet - men ett förtydligande från OP vore bra!

    Om det är dåligt omdöme som lett till att en berusad person tillåts att boarda planet och ställa till med en diversion (som förtäcks som medical) är det klart allvarligt.
     
    Smuffe gillar detta.
  6. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror tyvärr American Airlines vare sig är bättre eller sämre än andra bolag - kanske i synnerhet de amerikanska. Givetvis hamnar mycket om juridik och inte minst när det kommer till svar från Customer Relations. De är medvetna om att varje svar kan användas mot dem i ett sådant här fall. :-(

    Men det låter absolut som om situationen hade kunnat hanteras på ett annat sätt.

    Jag förstår inte heller riktigt kommentaren om att de skulle vara skyldiga er USD1500?
     
  7. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Detta var ett märkligt inlägg i sig. Det finns väl gott om anställda i flyger som inte vill eller för del delen kan åka på ID-biljett.
     
    Smuffe och Aurora gillar detta.
  8. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Hoppas att @Airbuspilot kan förtydliga lite så den juridiska aspekten klarnar och även så anledningen till att American Airlines är skyldiga dem just 1500USD
     
  9. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Troligen för att han hade separata biljetter och tvingades köpa nya och därmed anser att de har rätt till ersättning för det. Detta inlägg känns mer som ett inlägg skrivet i affekt i stundens hetta (eller strax efter ska nog sägas :) ).
     
    jumbooze, Knucket, Dr. Miles och 2 andra gillar detta.
  10. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Välkommen till Businessclass @Airbuspilot - trevligt att ha dig här även om det är under lite trista omständigheter du hittat in på forumet. Förhoppningsvis stannar du kvar här och kan bidra med lite erfarenheter från "den andra sidan" av det vi pysslar med här.

    Jag utgår också ifrån att det är separata biljetter som gått på $1500. Tyvärr är det ju allmänt känt att Amerikanska flygbolag är känsliga för incidenter och rätt kvickt tar till drastiska medel, så att de gjorde en diversion för att kasta av en överförfriskad passagerare är inte det minsta förvånande. (Safety first! eller något...)

    Om vi nu utgår från att det är separata biljetter, så har man tyvärr inget skydd där. Jag brukar aldrig rekommendera någon att ha byten inom ett par timmar med separata biljetter utan att istället ta en natt mellan flighterna för att ha marginal när något sådant här händer.
     
    Smuffe gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×