Senaste nytt

Varning angående hantering av bokningsklasser hos Tap Portugal

Jag vill utfärda en varning för Tap Portugal till de som vill tjäna miles hos andra frequent flyer program än Tap Victoria Programme. Det har redan diskuterats på flyertalk, men jag tycker en varning är på sin plats även här:

https://www.flyertalk.com/forum/oth...-tap-changes-fare-class-discount-tickets.html
https://www.flyertalk.com/forum/other-european-airlines/1841346-tap-portugal-fare-classes.html

I mitt specifika fall så ville jag boka Madrid-Sao Paulo, enkel resa, och tjäna in 50% till Aegan Miles & Bonus och jag behövde checka in en väska så jag valde Basic-alternativet:

Tap.png


Jag trodde att eftersom det inte var billigaste kategorin så skulle jag troligtvis inte hamna i de sämsta bokningsklasserna som inte ger miles till Aegean Miles & Bonus. Men jag fick bokningsklass T, vilket ger ingen intjäning hos Aegean Miles & Bonus. Så då köpte jag en Classic-biljett istället (Tap erbjuder 24-timmars öppet köp om man köper biljetten på deras hemsida) och trodde att allt var bra, men då visar det sig att jag fortfarande är kvar i bokningsklass T! Så nu har jag avbokat båda biljetterna och kommer välja något annat flygbolag istället. Det verkar som (jag kan så klart inte garantera till 100%) att Expedia visar den bokningsklassen man kommer att få även på bokningar gjorda direkt på Tap Portugals hemsida, så det kan vara en bra ide att göra en provbokning där först för att se om man får den bokningsklassen man önskar. Det är dock inte lönt att boka hos Expedia, priset blir i regel inte billigare, man får inte 24 timmars öppet köp och det är ju alltid säkrare att boka direkt hos flygbolaget.
 

Dr. Miles

Expert
Många flygbolags Light produkter (hand baggage only fare) har samma bokningsklasser som priser inkl. incheckat bagage. Däremot det är olika fare basis (olika villkor).
Därför det är ingen garanti att man får bättre / högre bokningsklass även om du väljer pris inkl. incheckat bagage.
 

agehall

Medlem
Antag aldrig vilken bokningsklass det ska bli. Det är där det brukar gå fel. Om du har specifika krav på vilken bokningsklass du ska ha, ring och boka.
 
Toppen