Senaste nytt

Variation av mat ombord på SAS longhaul

Vaniljvodka

Medlem
Jag har flugit SAS Business ca två-fyra ggr per år de senaste 3-4 åren och har upplevt att de kalla laxskivorna till förrätt nog varit där nästan varje gång. Säkert ett par andra rätter som också upprepas, men laxen verkar vara SAS paradrätt. Inte dåligt på nåt sätt, men ganska tråkigt med så lite variation. Vill man ha en business-produkt som sticker ut så hade man gjort rätt i att satsa på mer spännande och varierad mat.
 

nota bene

Medlem
Jag har flugit SAS Business ca två-fyra ggr per år de senaste 3-4 åren och har upplevt att de kalla laxskivorna till förrätt nog varit där nästan varje gång. Säkert ett par andra rätter som också upprepas, men laxen verkar vara SAS paradrätt. Inte dåligt på nåt sätt, men ganska tråkigt med så lite variation. Vill man ha en business-produkt som sticker ut så hade man gjort rätt i att satsa på mer spännande och varierad mat.
Ja, den förrätten har nog varit på menyn minst hälften av mina flighter i SAS nya business. I och för sig en god rätt, men är inte särkskilt spännande 8:e gången i år...

[Dock en positiv kommentar - i helgen på HKG-ARN i Plus hade de bytt mat sedan jag åkte senast, och numera var bägge serveringarna riktig varm mat - speciellt andra serveringen med biff grönsaker och ris var riktigt god. Något som skulle serveras hos typ CX i ekonomi inom Asien. Tidigare var länge den andra serveringen en kall räksallad och senare en konstig pastasallad - den förstnämnda direkt oätlig i och med frysta räkor, och den andra bara ointressant]
 

craftbrew

Medlem
Strange. Jag har gjort 8 legs på SAS Business i år och aldrig råkat ut för samma rätter. Höjdpunkten var på CPH-SFO, biff med potatisgratäng + ca fem rostade vitlöksklyftor. Stank i flera dagar efteråt, men extremt gott!

Going off topic here...
 
Varför har folk sånna krav på variation? Undrar jag som jobbar med menyplanering :)

Jag misstänker delvis att det har att göra med nivån på produkten. Betalar du (för dig) mycket för en intercont business-biljett så är det för många en mer speciell upplevelse och man har då förväntningar på någonting nytt och spännande. Ju mer vardag det blir, desto mindre tror jag det spelar roll, till den nivån man flyger riktigt mycket (läs: @agehall -style-Afrika-hela-tiden-resor). Då vill man nog mest ha en normal variation och inte äta likadan mat hela tiden.

Ungefär som hemma. Vid speciella tillfällen vill du ha någonting nytt och speciellt; och till vardags vill du mest ha en bra roterande variation av god mat. :)

Jag tror dock att vi bör vara medvetna om slumpens risk här med dock. Dvs, när man flyger så sällan som några t/r intercont per år så är det svårt att bygga en bra "riktig" uppfattning. Statistik och allt sånt...
 
Jag misstänker delvis att det har att göra med nivån på produkten. Betalar du (för dig) mycket för en intercont business-biljett så är det för många en mer speciell upplevelse och man har då förväntningar på någonting nytt och spännande. Ju mer vardag det blir, desto mindre tror jag det spelar roll, till den nivån man flyger riktigt mycket (läs: @agehall -style-Afrika-hela-tiden-resor). Då vill man nog mest ha en normal variation och inte äta likadan mat hela tiden.

Ungefär som hemma. Vid speciella tillfällen vill du ha någonting nytt och speciellt; och till vardags vill du mest ha en bra roterande variation av god mat. :)

Jag tror dock att vi bör vara medvetna om slumpens risk här med dock. Dvs, när man flyger så sällan som några t/r intercont per år så är det svårt att bygga en bra "riktig" uppfattning. Statistik och allt sånt...
Intressant och bra svar Erik (som alltid). Min teori är att nästan ingen minns vad dom åt förrförra veckan, om inte exakt samma rätt dyker upp på tallriken framför en. Då minns man helt plötsligt. Men nästa fråga då; om man tyckte att det var gott och välbalanserat - varför reagerar man då negativt med "åh inte igen" istället för "åh, favorit i repris"? Fine om maten inte va god.

Edit: sorry för menyplaneringsfilosofinörderi men sitter med dessa frågor jämt
 
Intressant och bra svar Erik (som alltid). Min teori är att nästan ingen minns vad dom åt förrförra veckan, om inte exakt samma rätt dyker upp på tallriken framför en. Då minns man helt plötsligt. Men nästa fråga då; om man tyckte att det var gott och välbalanserat - varför reagerar man då negativt med "åh inte igen" istället för "åh, favorit i repris"? Fine om maten inte va god.

Edit: sorry för menyplaneringsfilosofinörderi men sitter med dessa frågor jämt

Tycker det är en intressant diskussion att ha (och om inte annat kan den bli utbruten) för det har ju stor betydelse för oss som reser mycket också, varesig det är korta eller långa sträckor, mer ofta eller mer sällan. (Och det är kul att förstå i vardagen med och lära sig någonting nytt...)

Personligen tror jag att det har att göra med att ingen mat i Business på flygbolag är så speciellt spännande att man känner: Precis det här vill jag så gärna ha igen för det var så gott. Det är klart det händer, men antagligen i väldigt liten utsträckning. Det mesta jag ätit ombord känner jag nog: "Har inget emot att bli serverad detta igen, men provar nog även gärna något nytt".

Det är något med "exakt samma" som är lite tråkigt och inte motsvarar förväntningen på upplevelsen, som i de flesta fall inte är lika med vardagen.

På långsträckor i Eco och Biz vet i princip vi alla här att valet kommer bli: Kött, kyckling eller pasta, redan från början. Med enstaka variationer i tillagandet. Det är ofta lika nog, så misstänker att exakt samma blir "ännu värre" där.

Tror likt innan att sannolikheten med "åh, favorit i repris" ökar om du åker riktigt mycket, och efter 5 variationer får tillbaka den där goda rätten. Det krävs en variation för att "favoriten i repris" skall bli just favorit i repris.

Personligen har jag nått en punkt med tillräckligt mycket resande i Business att jag inte riktigt bryr mig så länge maten är god, dvs, skulle nog uppskatta en favorit i repris. Det är inte längre en "upplevelse" utan en del av vardagen. Hur hemskt det än kan låta...

Spekulerar jag...
 
När man betalt för en produkt där maten ingår, så tror jag de flesta vill bli (positivt) överraskade och det som var gott och välbalanserat ena gången, blir slentrian och tråkigt andra eller tredje eller fjärde gången.

Som nämndes tidigare så kan ju folk äta hamburgare flera gånger i veckan, frivilligt.
Och när man lagar maten själv, så blir det ofta variationer på samma tema.
Men då har man själv valt att göra det. (vilket kan förklara varför ungarna kan klaga över att man serverar ärtsoppa "hela tiden", medan man själv vet att det var en månad sen - jag har valet, och de får äta det som bjuds).

För dem som åker riktigt mycket så blir det säkert som Erik säger. "Överraskningen" blir till vardag med variationer på samma tema.
Hur hade man annars stått ut med ärtsoppa varje torsdag i lumpen?
 
Last edited:
Tycker det är en intressant diskussion att ha (och om inte annat kan den bli utbruten) för det har ju stor betydelse för oss som reser mycket också, varesig det är korta eller långa sträckor, mer ofta eller mer sällan. (Och det är kul att förstå i vardagen med och lära sig någonting nytt...)

Personligen tror jag att det har att göra med att ingen mat i Business på flygbolag är så speciellt spännande att man känner: Precis det här vill jag så gärna ha igen för det var så gott. Det är klart det händer, men antagligen i väldigt liten utsträckning. Det mesta jag ätit ombord känner jag nog: "Har inget emot att bli serverad detta igen, men provar nog även gärna något nytt".

Det är något med "exakt samma" som är lite tråkigt och inte motsvarar förväntningen på upplevelsen, som i de flesta fall inte är lika med vardagen.

På långsträckor i Eco och Biz vet i princip vi alla här att valet kommer bli: Kött, kyckling eller pasta, redan från början. Med enstaka variationer i tillagandet. Det är ofta lika nog, så misstänker att exakt samma blir "ännu värre" där.

Tror likt innan att sannolikheten med "åh, favorit i repris" ökar om du åker riktigt mycket, och efter 5 variationer får tillbaka den där goda rätten. Det krävs en variation för att "favoriten i repris" skall bli just favorit i repris.

Personligen har jag nått en punkt med tillräckligt mycket resande i Business att jag inte riktigt bryr mig så länge maten är god, dvs, skulle nog uppskatta en favorit i repris. Det är inte längre en "upplevelse" utan en del av vardagen. Hur hemskt det än kan låta...

Spekulerar jag...
Exakt! Efter ett tag tröttnar man på "formatet" ombord. Flygbolagen borde verkligen våga ta ut svängarna, iaf när det gäller hur man serverar och vilka val gästen ges. Därför gillar jag Austrian och SAS med flera som till viss del kör med "buffevagn" där man själv får välja vad dom ska plocka. Påså vis blir ju variationen större och anpassningen till vad gästen är sugen på just den dagen enklare. Tyvärr finns det inget som är mer svinndrivande än många alternativ...så det kostar säkert mer än om alla åt bara kycklinggryta med ris.
 
Exakt! Efter ett tag tröttnar man på "formatet" ombord. Flygbolagen borde verkligen våga ta ut svängarna, iaf när det gäller hur man serverar och vilka val gästen ges. Därför gillar jag Austrian och SAS med flera som till viss del kör med "buffevagn" där man själv får välja vad dom ska plocka. Påså vis blir ju variationen större och anpassningen till vad gästen är sugen på just den dagen enklare. Tyvärr finns det inget som är mer svinndrivande än många alternativ...så det kostar säkert mer än om alla åt bara kycklinggryta med ris.

Enig.
Jag är dock en sådan där ytterst tråkig person när det kommer till min mat att jag inte alls vill bli överraskad med något speciellt på en flygning eftersom jag sällan köper den för just upplevelsens skull (undantaget blir First). Jag vill ha god hederlig vällagad mat. Bespara mig försök till spännande, minimal fancy mat. Det är min viktiga middag som ligger i händerna.

Just här är vi ju väldigt olika allihop, och det är ju det som gör det så svårt. Överlag tycker jag nog att flygbolagen lyckas med det viktigaste. Göra de flesta mätta och belåtna givet rätt begränsade ramar.

Edit: Misstänker att jag och @Agö exempelvis är lite olika i det här avseendet—när det gäller just prova ny mat.
 
Last edited:

Avgeek

Medlem
Jag tycker att det är ytterst beklagligt att SAS nonchalerar catering, IFE och service. SAS har nu en ytterst kompetitiv hård produkt men de väljer trots det att uppdatera sin IFE en gång om året känns det som - varför? Jag tycker personligen det finns en problematik med att det är rökt lax till förrätt året runt i business class hos SAS. Jag flög mycket hos LH/LX innan och jag har aldrig känt att det varit för lika menyer när man flyger några veckor emellan. Det måste väl gå att byta ut catering varje månad i allafall - jag ser mig själv inte som den mest frekventa SAS-resenären men trots det har jag redan tröttnat på maten som serveras i longhaul C. Jag kan inte ens föreställa mig hur Pandions som flyger mycket long haul känner. Angående service så har SAS fortsatt ett genomrotat problem med sin personal och det leder till att service-nivån är inkonsekvent. Det kan röra sig om allt ifrån skiljaktiga meningar i vad som ingår i SAS Plus eller vilka perks som EBD ska ha, till att man inte ska ryta på sina kunder när de ställer en enkel fråga.

Det känns som att retraining ligger på sin plats hos SAS och om något bör det gå att få till serviceproblemet till en relativt låg kostnad. Även Lucky klagar på servicen i sin review, se här: Review: SAS Business Class A330 Los Angeles To Stockholm - One Mile at a Time
 
Toppen