Senaste nytt

Varför vill någon åka Business Class?

pep

Medlem
En stor del af dette forum drejer sig netop på at minimere eller reducere pris-forskellen på bz-class og økonomi klasse, da mange medlemmer også finder det generelt for dyrt, men ville mægtig gerne have oplevelsen, prestigen, bekvemmeligheden hvis det på nogen måde er muligt. Derfor bruger vi her uhyggelig meget energi på bonusrejser, bc-deals, upgrades, etc. Medandre ord. Ja, det er for dyrt, men vi elsker det...
 

RobHK

Medlem
För mig handlar det nästan enbart om sömn på longhaul. Jag föddes så missbildad att jag omöjligt kan få någon nattsömn sittandes i Economy. Jag önskar verkligen att det inte var så, men så är det. Om det är dagflight spelar det mindre roll, även om jag gärna åker typ SAS Plus istället, men business är inget jag vill lägga pengar på under dagflighter (som SAS flight till Hongkong t.ex.)

Pengar är såklart också en komponent. Nu tjänar jag såpass bra att en extra semesterdag för att vila upp mig efter en Economy resa inte heller är särskilt ekonomiskt, men det tar fortfarande emot att betala 7-8000kr extra för lite nattsömn på två flighter, om jag tjänat det dubbla mot vad jag gör nog skulle jag nog sluta bry mig och alltid flyga business på longhaul.

Sen efter ett antal business resor har jag börjat uppskatta den bättre maten, lite lyx osv när man väl är på det humöret. Men det är inte värt särskilt många hundralappar i min bok. Lounger tycker jag oftast är rätt kassa, kan likväl sitta på en vanlig bänk och läsa en bok med en macka jag köpt, men med ett undantag, om jag ska jobba direkt efter en långflygning, att kunna duscha och göra sig fräsch när man landat är toppen!
 
Folk köper en Ferrari istället för en Skoda för att det är en betydligt bättre bil på alla sätt
Som många tidigare nämnt så prioriterar vi alla olika. Svårt att se sånt här objektivt. Som någon annan redan nämnt så är det ju en direkt felaktighet att påstå att ferrari i alla avseende är en bättre bil än skoda. Om man bortser från priset så tror jag nog skoda vinner på att dra släp, takräcke, reparationskostnader etc.

Om du för skojs skull försöker göra jämförelse mellan economy och business, vad får vi då? Bortse från priset, jag har försökt komma på en enda punkt där economy slår business men kommer inte på något alls. Gör du?

Som sagt, allt handlar om prioriteringar. Varför lägga mycket pengar på flyget när man ändå kommer fram samtidigt, varför bo på bra hotell när man ändå bara skall sova, varför resa när man kan se saker i närområdet, varför äta fin mat när billig mat också innehåller näring, osv osv osv.
 

Jones

Medlem
Gillar att trådstartare @Diadaxi m fl sticker ut hakan. Frågan i denna tråden är dessutom hälsosam. Personligen är jag ett stort fan av business class, största anledningen är möjligheten till bättre sömn (även om det misslyckas ibland ändå) på flighter som tidsmässigt ligger så att man förlorar nattsömnen. I jobbet är det ju ganska självklart på så sätt att det faktiskt är upp till arbetsgivaren att sätta villkoren (och vara beredd/ovillig att betala biljettpriset) och mig att säga om jag är villig att jobba på de uppsatta premisserna eller inte. Men kärleken till business class har även påverkat resor privat, dvs att jag är beredd på att betala ganska mycket extra för business class för mig och familjen. Finns självklart ekonomiska gränser. Jag har emellertid småbarn och har upptäckt att komma fram till destination med ett seriöst sömnbehov är inte optimalt - barn bryr sig liksom inte om att jag vill lägga mig och sova efter att ha suttit vaken en longhaul flight. Och är det något som jag verkligen värderar högt så är det fin ledighet med familjen. Jag tror det som driver mig är att jag har så svårt att sova i Economy. Jag har vänner som alltid åker Economy trots väldigt bra ekonomi. Till saken hör att de slocknar så fort de sätter sig på flighten till det exotiska resmål de råkar vara påväg till. De värderar läget lite annorlunda och lägger sina pengar utflykter på destinationen i helikopter eller liknande istället.
 
Last edited:

Knucket

Medlem
För min del handlar det om hälsan. Efter fyra blodproppar på 2,5 år är jag inte sugen på att sitta i eco i 10-11 timmar. På flyg upp till sex timmar är det ok med eco för min del, men då gäller det att röra på sig ordentligt mellan varven.
 

Per N

Medlem
Ibland kan man välja att flyga business för "upplevelsens" skull. Jag har haft förmånen att stå i Emirates bar på A380 med mina närmaste familjemedlemmar. Det var en fantastisk upplevelse och det är svårt att definiera hur mycket den är värd. I jämförelse med mycket annat så kan jag tycka att det var värd ganska mycket och det är något som ofta kommer på tal när vi träffas, ett minne för livet helt enkelt.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Jag är en fattig student av livet, men efter att ha pendlat mellan Stockholm Tokyo varannan vecka I economy direkt efter ett nattpass så värderar jag faktiskt plus eller business oerhört mycket. Jag har i stort sätt aldrig kunnat sova mer än 2 timmar på en 11 timmars flight i economy. Däremot om jag flyger i business så somnar jag typ direkt eftermaten och vaknar någon timme innan landning utvilad. Därför lägger jag hellre lite extra cash på att komma fram utvilad än att vara en zombie första dagarna.
 

agehall

Medlem
Hej!

Jag har i ungefär ett år samlat EB-poäng då jag genom företaget flyger varannan vecka. Dessutom har jag ett Coop Med Mera Mer-kort som jag tjänar en hel del poäng på. Målet är att tjäna ihop poäng till att åka till Asien med familjen om några år.

Hej @Diadaxi och välkommen till BusinessClass! Du ska se att du nog snart uppnår ditt mål och att du kan resa betydligt bättre än du tänker dig och dessutom till en mycket lägre kostnad än du tror.

När jag läser här blir jag dock mycket fundersam. Alla uppmanar till att alltid flyga business class. Jag kan inte för mitt liv förstå varför?
Flera anledningar. Främst tror jag att du har blandat ihop saker och ting lite - vi är ganska tydliga med att man ska resa i premiumkabiner när man tar ut awards, mest för att värdet på poängen (i många fall) blir uselt ifall man köper ekonomibiljetter med dem. Givetvis finns det undantag, men om man tittar på en planerad semesterresa som bokas med lite framförhållning har jag svårt att se att det är ett bra värde i en ekonomiaward.

Pratar vi däremot betala biljetter så kan situationen vara en annan. Tex skulle jag ha väldigt svårt att motivera att köpa en businessbiljett från Stockholm till New York för 50k. Men får jag den för 10k så ser jag inga problem med det. Allt är dock relativt och alla har vi olika förutsättningar och referensramar. Vi kan omöjligt känna till allas bakgrund här och därmed blir det naturligt att man föreslår alternativ utifrån vad man själv skulle ha gjort när det frågas om råd. Å andra sidan - om man inte är intresserad av att höra vad andra skulle ha gjort så är det ju meningslöst att fråga om saker här...

Jag är silvermedlem idag och har därför tillgång till Fast Track och Lounger under jul och sommaren. Trevligt, absolut, men när man läser här får man intrycket att folk slänger enorma pengar på BC-resor för att bli guldmedlem, och det enda jag förstår att det innebär är att man får dricka något glas gratis vin i loungen och det går tio minuter snabbare genom säkerhetskontrollen. Är det värt att betala tredubbla priset för det?

Jag tror ingen betalar tredubbla priset för det. Men om du kan köpa en businessbiljett för halva priset av en ekonomibiljett, skulle du fortfarande resonera likadant? Det behöver inte vara dyrt att flyga business.

Om företaget står för kostnaden förstår jag naturligtvis att det är trevligt att få tillgång till lounge, men i övrigt?

Jag resonerar tvärt om. Jag vägrar slösa med andras pengar men är det mina egna pengar så vill jag få spendera dem som jag vill. Med andra ord kan jag acceptera att flyga ekonomi (longhaul) i tjänsten men skulle aldrig acceptera att göra det privat - då är jag hellre hemma.

Jag kollade precis upp vad en resa från Stockholm till NYC kostade. Drygt 6000 kr för SAS Go, nästan 18.000 för BC. Sedan läser man på denna sidas "ordförklaringar", där man skriver att ekonomibiljett innebär att man måste betala för mat och dryck, medan BC innebär att det är gratis.

Fast ditt exempel är bara ett exempel på priser - som motexempel kan jag ju då säga att jag köpte businessbiljetter till NYC för 4500kr förra året. Eller varför inte att jag har hittat businessbiljetter till halva priset av ekonomibiljetten när jag skulle till Sydafrika?

Sanningen är den flygpriser varierar kraftigt och man kan göra bra eller dåliga affärer. Väljer man dåliga affärer så är det klart att det inte blir speciellt attraktivt men om man lägger tid och energi på det hela så kan man resa ganska billigt trots att man reser i business.

Gratis? Ni har ju pyntat ut 12.000 kr för en trerätters plastlåde-mat samt sluppit köa några minuter i säkerhetskontrollen?

Jag tycker du hänger upp dig ganska mycket på två mindre delar i produkten. Maten kan vara riktigt bra i business och fasttrack har många av oss oavsett om vi flyger business eller inte. Det är iaf inte det som gör att jag flyger business utan det handlar om helt andra saker.

Har jag missförstått något eller tycker folk att det är värt över tio tusen kronor att stoltsera med en BC-biljett? Jag vill verkligen inte vara dryg och klanka ner på folk som samlar poäng och vill åka i fina klasser, men jag begriper det verkligen inte. Vad har jag missat?

Du har missförstått rätt mycket om du frågar mig. Det handlar inte om att vara "finare" än någon annan eller att försöka visa upp status etc. Det handlar om att jag inte mår bra i economy. Sätt dig och flyg 200+ sektorer i economy på ett år, varav minst hälften longhaul, så kommer du att känna av det i kroppen. Flera här känner till begreppet DVT allt för väl och det är något jag absolut inte vill uppleva. Jag är även ganska lång (nästan 2m) och mina knän tar rejält med stryk när jag inte kan sträcka ut benen ordentligt eller om jag sitter så att de tar i stolen framför. Det fungerar på kortare sträckor, men på 4h+ så har jag ont i flera dagar efter en flight. Om jag ska på semester vill jag helt enkelt inte utsätta mig för varken detta obehag (som kan ta en vecka att bli av med!) eller den ökade risken för DVT.

Allt annat är givetvis trevligt, men det är saker jag ser som en bonus.

Min fråga till @Diadaxi är: Har du provat business någon gång och isåfall med vilket bolag och vilken sträcka?
 
Toppen