Senaste nytt

Varför välja SAS Business class på långflygningar?

Storsteffe

Medlem
Nu har jag bara åkt 3 t&r med SAS i C det senaste året men den lugna trygga servicen från Arlanda är en bra anledning men å andra sidan kan jag för mitt liv inte tänka mig att ens fundera på att åka SAS C via Köpenhamn, en gång var mer än nog.
 

Alf

Medlem
Skall man från A till B och SAS flyger dit (tyvärr är ju utbudet på långrutter mycket begränsat) så väljer jag SAS. Som någon sagt, SAS är hyfsat bra med acceptabel service och ganska bra kabinpersonal, om den inte är norsk. Däremot är jag missnöjd med serveringen, jag hatar att få in dessa matlådor som kommer på vagnen med folie över. Detta liknar skolbespisning eller lunchrummet på jobbet. Varför kan inte SAS ta sig tid att lägga upp maten snyggt på en tallrik. Det finns ju gott om tid för denna extra service.
Det är sedan guld värt med att slippa byten till ARN på de två turerna till USA som finns.
 
När man rest i två veckor och jobbat konstant uppskattar iaf jag att komma direkt hem utan mellanlandning! Vid semesterresa är det en annan sak då resan ofta kan vara en del av målet...
 

Najk

Medlem
Varför välja SAS Business class på long-haul??

Åka SAS C är som att åka Volvo V70. Det är helt ok men visst kan det vara bättre och bekvämare i Mercedes E-klass. Jag har haft bra upplevelser via CPH med väldigt trevliga Svenska värdinnor
 

tic

Medlem
Det enda jag inte gillar hos SAS Businessclass är stolen. (BAs platta OCH horisontella är vad jag vill ha.) Men service, mat och dryck är helt ok. Speciellt vinerna är väldigt välvalda, ofta bra nya välrlden istället för någon sur tredjeklass-bordeaux bara för namnets skull. Men skumpan innan take off får de gärna återinföra.
 

tic

Medlem
Och vad gäller dansk personal är min erfarenhet att de i luften är bra och trevliga men att markpersonalen på Kastrup tycker illa om svenskar.
 

Storsteffe

Medlem
Åka SAS C är som att åka Volvo V70. Det är helt ok men visst kan det vara bättre och bekvämare i Mercedes E-klass. Jag har haft bra upplevelser via CPH med väldigt trevliga Svenska värdinnor

Ja jag hade kanske en förfärlig otur men sen är det inte bara det heller. Fanns fler stolar(min oxå :mad:) som krånglade än som funkade och allmänt halvdassigt i kabinen. Fick ett helt annat intryck av kabinen och alla stolar funkade vid mina två resor t&r till ORD från ARN i våras. Mycket tjat om stolarna men det är för mig den stora förtjänsten med C speciellt på vägen hem eller om man är ute i tjänsten(vilket jag sällan är). Jag vart så pass besviken på min senaste trip att jag faktiskt inte har skrivit en utlovad reserapport på den eftersom jag tror att den inte blir varken saklig eller representativ för SAS men den kommer när jag har lugnat ner mig lite, tjurig norrlänning som jag är så svalnar jag av sakta :rolleyes:
 

Paby

Medlem
Stolen och IFE kan man ju debattera - jag sover trots allt okej i stolen, men visst finns det bättre. Däremot uppskattar jag servicen mycket och framförallt maten (speciellt ut från ARN och CPH)! I stort sett alla gånger jag flugit SAS har maten varit bättre där än vad jag upplevt på LH, AC och UA (har inte flugit AF, QR, EK i C som OP skriver om så kan inte jämföra mot dom). Dessutom känns det bra att gynna SAS om prisskillnaden är liten; framförallt direktlinjerna från ARN så vi får behålla dom! Är prisskillnaden för stor blir det dock någon av "de andra".
 

Jonas C

Medlem
Enda fördelen med att åka SAS long haul är väl möjligheten att kunna uppgradera via OptionTown. Annars är väl 30 tusen för en medioker C produkt inte så himla lockande.

Jag tänker så här, genom att åka SAS C så kommer man att uppskatta andras C-produkter bättre :)

Flyg ekonomi för omväxlingens skull så kommer du nog att uppskatta all C-klass oavsett bolag!


Exakt. Det är därför det står en E-klass i garaget ;)

Det är ju trots allt skillnad på E-klass och E-klass. Så för att sätta lite perspektiv på det hela:

Vanlig E-klass = SWISS C

Martins E-klass = Singapore Airlines C ;)
 
Toppen