Senaste nytt

Varför välja SAS Business class på långflygningar?

Glenn E

Medlem
Ett bra skäl är ju att man får 25% fler bunus och status miles om man samlar EB poäng samt är EBG.
Jag har tänkt att jag ska köpa en resa till Kuala Lumpur med SAS till Bangkok nästa vinter.
Dit är ju priset hyftat. 19312 kronor från Göteborg och man får 37200 status miles som EBG.
Thai har riktigt fin Business class mellan Bangkok och Kuala Lumpur.
 

agehall

Medlem
Glömde att förtydliga att jag utgår från CPH.

Det är ju din förlust. Men argumenten för/emot SAS är ungefär desamma oavsett vilken hub man utgår ifrån. Möjligen blir argumenten för aningen starkare om man utgår från CPH då det finns flest longhaullinjer där.
 
Direktlinjer är alltid skönt tycker jag..

Är det någon av medlemmarna som upplever någon komfort skillnad mellan 4 motoriga Airbus A340-300 och två motoriga A330-300?
Hur är det med buller nivån i kabinen...någon skillnad på A340 och A330?

Personligen gillar jag utseendet på SAS Airbus A340-300 med sina 4 små röda "fläktar" Den borde se konstig ut men jag tycker den är väldigt estetiskt tilltalande :)
 
Last edited:

Senator

Moderator
Varför välja SAS Business class på long-haul??

Agehall, nackdelen med CPH är stor risk för dansk besättning ;) Från ARN är det bättre
 

segra

Medlem
Tydligt att smaken är delad. Kan SAS matcha i pris & rutt nästa gång vi reser så ska jag ge dem en chans. Ser bara lite "sunkigt" ut när man jämför.
 

Alx

Medlem
Därför att SAS är Skandinaviskt och precis lagom. Egentligen inte bäst i klassen på något, men absolut inte heller sämst. Man vet vad man får och det man får är rätt OK. Servicen är oftast på topp särskilt till och från ARN. Jag vet inte vad ni andra tycker men som utlandssvensk brukar jag verkligen uppskatta SAS mat i C klass. I alla fall till USA då det oftast håller ett skandinaviskt tema, något jag alltid saknar mellan mina Sverigebesök...

Stolarna må vara av äldre modell (välbevarade med tanke på ålder) men SAS verkar vårda och hålla sina kabiner någorlunda rena och fräscha till skillnad från flera andra flygbolag vars C kabiner ser ut som ett slagfält bara någon timme in i flighten.
 

Dr. Miles

Expert
Stolarna må vara av äldre modell (välbevarade med tanke på ålder) men SAS verkar vårda och hålla sina kabiner någorlunda rena och fräscha till skillnad från flera andra flygbolag vars C kabiner ser ut som ett slagfält bara någon timme in i flighten.
Det håller jag med.
Jag flög med Air Chinas Airbus A330 med nya Business class stolar(det finns två versioner på Airbus A330) nyligen. Trots att de nya stolarna hade varit max ett år i luften var stolarna redan slitna och vissa delar av stolarna var trasiga.
 

Tjaeng

Medlem
Jag misstänker att Holländare, Tyskar, Italienare, finnar osv sitter och ställer exakt samma retoriska fråga. Gräset är alltid grönare, eller hur det nu var. Det finns förvisso vissa bolag som sticker ut, men de säten som är legio i C hos KLM, Lufthansa o.dyl (samt på större delen av Finnairs longhaulflotta) är inte bättre än SAS hårdvara på något markant sätt. Och så det här med direktrutter. För det mesta brukar jag inte besväras av mellanlandningar, men inte ens med flygintresse och poängnarkomani kan jag hävda att jag alltid varit glad i sinnet vid landning i ZRH efter 10h flygning, bara för att inse att det kommer att ha minst 4h till innan jag är hemma. Detta trots resa i C.
 
Last edited:
Toppen