Senaste nytt

Varför så stora skillnander på nivåerna för guldstatus?

Mikael

Medlem
En viss procentsats av det man spenderar (som ICA eller Konsum) vore kanske rättvist, men hur roligt vore det då? Ingen idé att leta upp flest-poäng-för-billigaste-peng-resor. När gjorde ni senaste ett milage-run på ICA? ;-)
 

gdaily

Medlem
En viss procentsats av det man spenderar (som ICA eller Konsum) vore kanske rättvist, men hur roligt vore det då? Ingen idé att leta upp flest-poäng-för-billigaste-peng-resor. När gjorde ni senaste ett milage-run på ICA? ;-)

Det är inte heller helt säkert att ett rabattkort som Konsum/ICA genererar det beteende som flygbolagen är ute efter. Flygbolagen ger ju egentligen inte rabatter med sina FF-program, utan de ger tillbaks till sina trogna resenärer tjänster som man normalt betalar mycket dyrt för, men som inte kostar flygbolaget så mycket; exempel är tillgången till lounger och fasttrack (mycket marginella extrakostnader att släppa in en person till). Att ge bort en extraresa på egen metall kostar i teorin inget, om den resan skulle blivit osåld annars. En uppgradering till business kostar i praktiken flygbolaget en måltid och 4 cl sprit. Det upplevda värdet vi resenärer får är så mycket högre än flygbolagets faktiska kostnad för redemptionen.

Konsum/ICA-korten fungerar inte alls på samma sätt... men de skulle kunna göra det faktiskt. Handla för minst 100.000 kr/år och bli guldmedlem så får du gå ut genom en speciell guldkassa med mycket kortare kö och någon som packar ner maten i kassen åt dig... När du löser in dina rabattkuponger så kör vi hem maten till dig, och din parkeringsbiljett löser vi in åt dig, osv.
 

Dr. Miles

Expert
Konsum/ICA-korten fungerar inte alls på samma sätt... men de skulle kunna göra det faktiskt. Handla för minst 100.000 kr/år och bli guldmedlem så får du gå ut genom en speciell guldkassa med mycket kortare kö och någon som packar ner maten i kassen åt dig... När du löser in dina rabattkuponger så kör vi hem maten till dig, och din parkeringsbiljett löser vi in åt dig, osv.

Japanska traditionella department stores(varuhus) har denna system.
Det är för dem som handlar 5 miljoner JPY(ca 410,000 SEK) per år och uppåt på varuhuset.

De har inte synligt status, men de som handlar ofta där får dedikerad säljare.
Säljaren vet om din storlek, ditt intresse, famljemedlemmar osv, så att om något intressant för dig dyker upp, kommer säljaren hem till dig och presenterar varor och tjänster.
 

Alx

Medlem
Jag håller med om att nivåerna skulle kunna justeras något. Men jag tycker det viktigaste, om det nu går inflation i Guldstatus, vore att ändra så att endast vi som betalar våra egna biljetter får statuspoäng. Frequent Flyer Programs går ju huvudsakligen ut på att en person som kan fatta egna resebeslut ska välja samma bolag i alla lägen. Vi som reser och betalar våra resor privat har all valfrihet i världen. Något ytterst få affärsresenärer kan stoltsera med. Många styrs av företagsavtal m.m. vilket ju egentligen innebär att flygbolagen skulle få affären även utan statuspoäng m.m. Se bara på det ökade antalet affärsresenärer på lågprisflyg som Ryanair med flera.

Jag har aldrig förstått mig på företag som betalar business class biljetter och 5-stjärniga hotell för sina anställda som privat (bortsett från intjänade poäng på företagets bekostnad) reser på billigast möjliga sätt och bor på vandrarhem. De är ju vana vid economy! Det uppmuntrar ju bara till en tuff löneförhandling när arbetarna får smak på det goda livet.
 
Jag håller med om att nivåerna skulle kunna justeras något. Men jag tycker det viktigaste, om det nu går inflation i Guldstatus, vore att ändra så att endast vi som betalar våra egna biljetter får statuspoäng. Frequent Flyer Programs går ju huvudsakligen ut på att en person som kan fatta egna resebeslut ska välja samma bolag i alla lägen. Vi som reser och betalar våra resor privat har all valfrihet i världen. Något ytterst få affärsresenärer kan stoltsera med. Många styrs av företagsavtal m.m. vilket ju egentligen innebär att flygbolagen skulle få affären även utan statuspoäng m.m. Se bara på det ökade antalet affärsresenärer på lågprisflyg som Ryanair med flera.

Jag har aldrig förstått mig på företag som betalar business class biljetter och 5-stjärniga hotell för sina anställda som privat (bortsett från intjänade poäng på företagets bekostnad) reser på billigast möjliga sätt och bor på vandrarhem. De är ju vana vid economy! Det uppmuntrar ju bara till en tuff löneförhandling när arbetarna får smak på det goda livet.


ligger mycket i vad du säger men för att ta ett exempel så kan jag se hur mina tjänsteresor ser ut ( till 90% av fallen ).

Första utresan på måndagen då man vet vilken tid man åker blir oftast en låg ekonomi men resten av veckan har jag ingen aning om när jag är klar hos kund 1 och när jag kan komma mig till kund 2 osv.
Kostanden för att alla biljetter skulle vara låg ekonomi och sedan brinna inne blir mycket högre än om jag flyger på ekonomy flex el C bus biljett ( tro mig firman jag jobbar på har testat och det funkade inte ) för kostanden blir i långa loppet mycket högre.
 

Alx

Medlem
Absolut finns det situationer där man inte har något val, eller där det helt enkelt är bättre med en dyrare biljett av flera skäl. Ingen kan/vill ju missa en affär bara för att ekonomiklass var slutsålt osv. Det jag menade var såklart när företag har en generell policy som säger att personal ska resa i business class... Bara att gratulera den anställde såklart, men jag förstår det inte. Slöseri med företagets resurser!
 

niksal

Medlem
Senator,

Det är ju det som är så bra med EB för tillfället! Vi båda får vad vi vill. Betalar du mer. så får du mera poäng, och får snabbare status (vill inte gå in på 25%-regeln och halva alfabetet här...) men reser du frekvent så premieras det också.

Jag tror ganska många bolag premierar segment. Har för mig att åtminstone UA gör det, samt AY. Jag har faktiskt funderat på att byta till AY. Segmentmässigt skulle jag vara nära Platinum-nivå, som jag tycker verkar betydligt bättre än EBG, men tyvärr flyger jag till många skandinaviska orter dit endast SK flyger så i praktiken lyckas det inte.
 

Gnopps

Medlem
Att basera ett bonusprogram helt på hur mycket medlemmen spenderar vore näst intill omöjligt utan att hitta på egna regler. Hur mycket ska medlemmen få till Eurobonus om denne flyger Köpenhamn-SAS-London-Delta-New York? Biljetten är köpt av Delta med bara ett matarflyg på SAS. Om SAS vill ge poäng efter spendering måste de avslöja hur mycket de får betalt av Delta för just det flyget.

Jag tycker att flygbolag ofta krånglar till sina program för mycket. Hela poängen med bonusprogram är att skapa lojalitet, att konsumenten ska välja ditt flygbolag även när andra faktorer talar emot. Det görs genom att ge förmåner som poäng och status. Men genom att basera intjäning på bokningsklass, exkludera codeshare, etc blir valet svårare för konsumenten, hur ska denne kunna veta vilka fördelarna är med ditt flygbolag? Detta är den andra anledningen till att det inte är bra att basera program på faktiskt spendering, hur vet konsumenten hur mycket poäng denne får i reseexemplet ovan? Således fungerar det bättre att basera program på hur långt du flygit. Det är något alla lätt kan ta reda på.

Alla program har sina för och nackdelar. Men vill du skapa lojalitet borde inte bonusvärlden så svår att komma in i (att förstå). Hade bonusprogrammen varit lättare att förstå att sidor som denna varit betydligt mindre.
 
Toppen