ACervin
Medlem
Pratade på en konferens i Newcastle, en stad norr om Sydney förra helgen. Arrangören hade bokat hotel i Accor kedjan via sin resebyrå. Jag presenterade mitt lojalitetskort till receptionisten för att samla lite poäng. Men det visar sig att eftersom rummet inte hade bokats via en Accor site eller något motsvarande så utgick inga poäng. Det fick mig att reflektera över skillnaderna mellan lojalitetsprogram i hotell industrin jämfört med flyget. I flyget är det utan undantag (tror jag) så att den som sitter i sätet (bum in the seat), dvs innehar boardingkortet också får poängen. Man bryr sig inte om hur resan bokats eller vem som betalat. Undantag bonusresor förstås. Medan man i hotellbranschen verkar strunta i vem som bor på hotellet utan istället tittar på om rummet bokats via godkända kanaler, dvs oftast hotellkedjans egna hemsidor.
Det fick mig att fundera på 2 saker.
1. Dels om det finns något hotel bonus program som struntar i hur bokningen har skett och delar ut poäng efter om man tillbringar natten där eller inte? Motsvarande "bum in the seat" på flyget.
2. Dels, ve och fasa, om flygindustrin skulle använda samma principer som hotelkedjorna skulle det bara utgå full poängutdelning om du bokade på flygbolagets egna hemsidor, medan bokning via Expedia eller annat skulle leda till 0 eller reducerade poäng. Eller finns det redan flygbolag som använder den principen?
Det fick mig att fundera på 2 saker.
1. Dels om det finns något hotel bonus program som struntar i hur bokningen har skett och delar ut poäng efter om man tillbringar natten där eller inte? Motsvarande "bum in the seat" på flyget.
2. Dels, ve och fasa, om flygindustrin skulle använda samma principer som hotelkedjorna skulle det bara utgå full poängutdelning om du bokade på flygbolagets egna hemsidor, medan bokning via Expedia eller annat skulle leda till 0 eller reducerade poäng. Eller finns det redan flygbolag som använder den principen?
Last edited: