Varför så stor skillnad på kroppen i sängen mot rumpan i sätet?

Diskussion i 'Hotell' startad av ACervin, 26 Maj 2013.

  1. ACervin

    ACervin Medlem

    Ort:
    Brisbane
    Land:
    Sverige Sverige
    Pratade på en konferens i Newcastle, en stad norr om Sydney förra helgen. Arrangören hade bokat hotel i Accor kedjan via sin resebyrå. Jag presenterade mitt lojalitetskort till receptionisten för att samla lite poäng. Men det visar sig att eftersom rummet inte hade bokats via en Accor site eller något motsvarande så utgick inga poäng. Det fick mig att reflektera över skillnaderna mellan lojalitetsprogram i hotell industrin jämfört med flyget. I flyget är det utan undantag (tror jag) så att den som sitter i sätet (bum in the seat), dvs innehar boardingkortet också får poängen. Man bryr sig inte om hur resan bokats eller vem som betalat. Undantag bonusresor förstås. Medan man i hotellbranschen verkar strunta i vem som bor på hotellet utan istället tittar på om rummet bokats via godkända kanaler, dvs oftast hotellkedjans egna hemsidor.

    Det fick mig att fundera på 2 saker.
    1. Dels om det finns något hotel bonus program som struntar i hur bokningen har skett och delar ut poäng efter om man tillbringar natten där eller inte? Motsvarande "bum in the seat" på flyget.
    2. Dels, ve och fasa, om flygindustrin skulle använda samma principer som hotelkedjorna skulle det bara utgå full poängutdelning om du bokade på flygbolagets egna hemsidor, medan bokning via Expedia eller annat skulle leda till 0 eller reducerade poäng. Eller finns det redan flygbolag som använder den principen?
     
    Last edited: 26 Maj 2013
    1 person likes this.
  2. DrKlas

    DrKlas Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Inte svar på dina två funderingar men borde inte orsaken till skillnaden vara att konkurrensen mellan hotell på en ort vanligtvis är mycket större än konkurrensen mellan flygbolag på en sträcka? Detta borde leda till att provisionen till resebyrån är mycket större för en hotellbokning och alltså att hotellkedjorna har mycket mer att vinna på att flytta bokningarna till sina egna säljkanaler.

    Att då inte ge bonuspoäng om bokningen görs på ett visst sätt är ju ett väldigt billigt sätt att minska kostnaden för provision till resebyråer. Stamkunderna bokar ju hotellet ändå.
     
  3. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Alternativen för hotellen känns väl att det i så fall skulle vara bokningsklasser som mot flyget. Och det skulle ju bli himla krångligt...
     
  4. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    En del hotell ger väl statusfördelar men inga poäng kommer inte ihåg om det är Hilton som gör så...
     
  5. Storsteffe

    Storsteffe Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Skulle nog vända på den frågeställningen, varför får inte den som betalar poängen? Tror att det är oundvikligt att det blir så i framtiden. Som det är nu så betalar företag och skattemedel en hel del semesterresor....
     
  6. GillBates

    GillBates Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Såg en video (finns länkad på bc.se ngn stans) om en riktig hard core FF som anställde thailändare för att flyga hem miles åt honom. Jag antar att det bolaget gav miles till den som betalade resan. Jag vet dock inte vilket bolag det var....
     
  7. Air Canada var det.

    Obsessed with Frequent-Flier Miles - Articles - Executive Travel

     
    2 personer gillar detta.
  8. ACervin

    ACervin Medlem

    Ort:
    Brisbane
    Land:
    Sverige Sverige
     
  9. Om jag har förstått Steve Belkins plot rätt, han ville tjäna poäng för användning, inte för status för sig själv.
    Air Canada Aeroplan tillät (och tillåter fortfarande) att använda miles åt andra än medlemmen själv.

    Steve hade tillgång till konton av thailändska bönder som han anställde (han utnyttjade THAI:s handikappsrabatt och medföljanderbatt till handikappspassagerare om jag kommer ihåg rätt) och där han tjänade stora mängder av Aeroplan miles.

    Aeroplan var ett av första Star Alliance program där man kunde boka bonusresor Sta Alliance partner flygning online.
     
  10. ACervin

    ACervin Medlem

    Ort:
    Brisbane
    Land:
    Sverige Sverige
    Aha jag förstår. Han kontrollerade kontona men formellt så gav de bort poängen till honom.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×