Varför så mycket dyrare att flyga till Asien än USA i Första Klass med Lufthansa/Swiss?

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av SAS404, 22 Mars 2015.

  1. SAS404

    SAS404 Medlem

    Har säkert avhandlats här på forumet, men jag lyckades ialla fall inte hitta något.

    Många ställen i USA går att nå för 30-33k i första klass från Sverige med Lufthansa/Swiss, San Francisco, Boston, Chicago, m.fl m.fl ja egentligen större delen av hela USA.. OW/ST kör väl ungefär samma för den delen också. Men kollar man Asien så är nog det bästa jag hittar från 43k, Bangkok och Seol, men någon annan destination då springer priset fort upp många tusenlappar till.

    Hur kommer det sig egentligen? Vad är det jag missar..
     
  2. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Utbud och efterfrågan?
     
    011430121 gillar detta.
  3. Till Nordamerika finns det Star Alliance JV, oneworld JV och Skyteam JV och de matchar ofta sina priser mot varandra.
    Man kan också hitta First class deal (t ex Emirates) till Asien för runt 30.000-33.000 SEK inkl. skatter om man prickar någon rea men det är inte året runt priser.
     
  4. SAS404

    SAS404 Medlem

    Men är det verkligen sådan skillnad?

    Varför matchar man inte på samma sätt till Asien då, tycker mig inte hitta någon destination där man konkurrerar med varandra prismässigt förutom Singapore (Om ens det..)
     
  5. oneworld JV, Skyteam JV och Star Alliance JV har fått undantag från motsvarande konkurrensverket i Europa och Nordamerika när de fick Joint Venture och ett av kraven var att priserna inte skulle bli för höga (JV är som kartell annars).

    Det är också viktigt att tänka på vart i Asien du jämför priserna med.
    T ex avståndet mellan London-New York och London-Dubai är ungefär det samma och SWISS har året runt First class pris till Dubai från Sverige för ca 28.200 SEK inkl. skatter.
     
  6. flum

    flum Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Swiss F (A-klass) till Peking brukar gå att få till riktigt bra pris(däremot är tiderna i PEK allt annat än bra). Dessutom nya F i A330.
     
  7. SAS404

    SAS404 Medlem

    Se där, lärde jag mig något nytt. Jag har kollat lite överallt i Asien och kan inte säga att jag hittat något vettigt alternativ (sett till pris/flygtid mot jämförelse USA)

    40-41k verkar Swiss ligga på hela året, fast det kanske är bra?
     
  8. flum

    flum Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    ahh, kanske priserna justerats pga äventyren kring schweizerfrancen. Förra våren åkte jag för typ 35k i LX F till ICN via PEK.
     
    SAS404 gillar detta.
  9. Carl

    Carl Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Något som oxå påverkar biljettepriset till Asien är Ryssland som tar betalt för överflygningar i ryskt luftrum.
     
  10. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Men tar de olika överflygningsavgifter beroende på kabinklass?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×