Varför så många Finnair flyg Helsingfors-Paris?

Diskussion i 'Finnair & Finnair Plus' startad av AABack2ARN, 8 Maj 2013.

  1. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Finnair har gjort det till en konstart att planera sina flyg i vågor som passar Asien-flygen vilket fungerar tack vare deras geografiska läge (och till viss del det faktum att de ligger en timme efter stora delar av Europa).

    Till de flesta desitinationer har de två flyg per dag som passar de två asien-vågorna (runt 17 och runt 23:30). Till London och Bryssel har de 4 flyg vilket inte är jättemärkligt med tanke på banden till oneworld samt EU.

    Men till CDG har AY 5 dagliga flyg (förvisso i samarbete med AF). Men varför? Har Finland och Frankrike väldigt tajta band med varandra? Har personligen svårt att föreställa mig det. Och oneworlds närvaro i Paris är ju inte enastående.

    Jag vet att många finnar har boende i Spanien, men har de även många sommarställen i Frankrike?

    Nyfiken/förundrad...

    P.S: Rubriken skall givetvis vara AY-flyg...
     
  2. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    ARN-CDG har SAS tre avgångar och Air France tre, dvs totalt sex flighter. Är är fem stycken Finnair med Air France-codeshare verkligen så mycket då? :)
     
  3. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Finnair får mycket av sin sixth freedom-trafik ex-Asien, och Frankrike har många bofasta/semi-bofasta asiater samtidigt som det är turistland nummer 1 för östasiater som ska till Europa (sen finns det ju mindre smickrande sidor av Paris som gör att illlusionen brister för vissa... Paris syndrome - Wikipedia, the free encyclopedia). Asien-HEL-LHR hade förmodligen varit bra mycket större marknad för Finnair om det inte vore för att UK inte är med i schengensamarbetet.

    edit: sixth freedom ska det vara.
     
    Last edited: 8 Maj 2013
  4. Jacob

    Jacob Medlem

    Codeshare samarbetet är nog svaret på frågan.

    Finnair och Air France är väl egentligen inga stora konkurrenter, det är nog ganska få linjer där det verkligen finns en konkurrenssituation mellan bolagen, så de har nog tvärtom bara att vinna på ett samarbete.

    Finnair använder för övrigt terminal 2D på CDG vilket gör byte till och från Air France flygningar relativt enkelt.
     
  5. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Vill även minnas att Air France har codeshare med Japan Airlines på CDG-NRT. Så ibland kan man undra om det är möjligt att boka HEL-CDG-NRT på AF biljettnummer, men som flygs av AY/JL. Måste nog ändå vara en ganska meningslös biljett att boka ;)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×