Senaste nytt

Varför så få kvinnor på BA 787 eventet?

adhoc76

Medlem
Till och med min fru som är feminist ut i fingerspetsarna, med en gedigen tysk utbildning inom genusvetenskap, skrattade högt när hon läste Facebook-kommentarerna.

Och med det inlägget skulle inte jag bli besviken om debatten nu fick självdö. Kvinnan som skrev på facebook har nu, enligt min mening, fått avsevärt mer reaktioner på inläggen än hon själv rimligen hade förväntat sig.
 

agehall

Medlem
Jag kan säga att vi hade väldigt många kreativa förslag på hur vi skulle lösa könsfördelningen vid middagen igår, men vi kan fram till att samtliga faktiskt var mer fel än att bara ignorera problemet just nu.

Själv vore jag jätteglad om fler tjejer engagerade sig här och även fick upp ett intresse för att resa på ett bekvämt sätt. Så till alla er som förmodligen läser detta men inte ännu registrerat er eller vågat dyka upp på något event - råd bot på det och kom på en träff! Vi är inte så farliga som vi verkar, men det finns viss risk för att man har huvudvärk dagen efter...
 

twiggs

Medlem
Så till alla er som förmodligen läser detta men inte ännu registrerat er eller vågat dyka upp på något event - råd bot på det och kom på en träff! Vi är inte så farliga som vi verkar, men det finns viss risk för att man har huvudvärk dagen efter...

Hahaha! Det där med alkoholen är faktiskt en av anledningarna till att jag inte heller vågat dyka upp vid något tillfälle än trots att jag verkligen velat och haft möjlighet…

Varför inte en afternoon tea någon gång? :)
 

famhanssons

Medlem
Nu skulle jag vila få lite balans på diskrimineringsdiskussionen:mad:

Det är SOLKLAR diskriminering av de publicerade bilderna. Då talar jag inte om kön utan övrig diskriminering. Såvitt jag kan tyda bilderna kan jag inte se:
- Mörkhyade
- Nordamerkanska indianer
- Maya indianer
- Asiater
- Indier
- Samer (så vitt jag ser)
- Sydeuropeer
- Australier
- Sydamerikaner

Det jag inte kan förstå är varför kvinnor skulle komma före dessa kategorier?!?

Allvarligt talat, var sak har sin plats. Detta forum är till för att dela ett gemensamt intresse (flyg och resor). Det finns oändliga forum att diskutera köns diskriminering.

DETTA ÄR INTE EN AV DEM
 

agehall

Medlem
Alltså, man måste inte dricka alkohol på träffarna. Det är bara väldigt lätt hänt att man gör det.

Men jag har faktiskt varit på åtminstonde en träff utan att dricka någon alkohol. Ta och dyk upp och säg hej iaf. Risken är att du blir kvar längre än du tänkt dig, även om du inte dricker något.
 
A

Aurora

Guest
Själv vore jag jätteglad om fler tjejer engagerade sig här och även fick upp ett intresse för att resa på ett bekvämt sätt. .

Flyr stort sett business class, med unntak av transportetappene under 1 time. Men siden jeg reiser 95% på ID får jeg ikke bonuspoeng på mine reiser og vil derfor ikke få noen status uansett hvor mange reiser jeg gjør. Så her er én dame som er "jätteinteressert" i bekvemme reisemåter, men som dessverre ikke kan hjelpe dere med kvinnekvoteringen pga statusløshet! Men man er nå iallefall her, på nettet ;)
 
Jag tror det är dags för ett officiellt svar från BusinessClass.se i frågan.

Alla är varmt välkomna som medlemmar och deltagare på våra events, oavsett kön eller annan tillhörighet. Om arrangören eller eventet har inträdeskrav eller prioritering är det endast status hos flygbolagen (exempelvis SAS EuroBonus Guld) som vi tar hänsyn till. Jag tycker personligen det vore jättekul med fler kvinnor, jag tror det skulle genomsyra hela sidan och göra den ännu bättre.

Fakta kring British Airways premiärflygning

- Anmälan till eventet var öppen för alla:
http://www.businessclass.se/artikla...ays-nya-club-world-pa-boeing-787-med-oss.html

- Kostnaden för eventet var 2995kr i Club World och 1995kr i World Traveller Plus. Priset inkluderade inte övriga transporter, boende, mat etc. Normalpriset för en Club World biljett bokad i "I" klass är cirka 2600kr så priset var inte subventionerat av flygbolaget mer än att gruppbokningen gjordes senare än 30 dagar innan avresa. Totalkostnaden inkl två nätter i London, gruppmiddag och transporter överstiger 5000kr enligt min uppskattning.

- 42 personer anmälde sig till eventet. Det fanns inte möjlighet att ange "man/kvinna" vid anmälan men efter att ha gått igenom namnen manuellt har jag räknat 2 anmälda kvinnor och 40 anmälda män. Av dessa två kvinnor hade en British Airways Executive Gold medlemskap och blev utvald. Den andra hade EuroBonus Basic och hamnade inte i gruppen av 20 personer.


Nu när jag läst kommentarerna förstår jag att det uppstått en mängd missförstånd och det är upp till BusinessClass.se att bli tydligare i alla steg.

Den som vill komma med förslag till förändringar/förbättringar direkt till mig når mig på martin.bjornstrom@businessclass.se eller telefon 08-388 610 kontorstid.

Som sann analytiker gör jag följande reflektioner:

Det var faktiskt större sannolikhet att komma med som kvinna än som man. 50% av alla anmälda kvinnor kom med på eventet (1 av 2) medan bara 47,5% av alla anmälda män fick följa med (19 av 40). Andelen män som fick äran att följa med var lägre än snittet av alla som kom med (47,5% vs. 47,62%).

Ja, jag älskar mitt jobb ;)!
 

A380*G

Medlem
Som sann analytiker gör jag följande reflektioner:

Det var faktiskt större sannolikhet att komma med som kvinna än som man. 50% av alla anmälda kvinnor kom med på eventet (1 av 2) medan bara 47,5% av alla anmälda män fick följa med (19 av 40). Andelen män som fick äran att följa med var lägre än snittet av alla som kom med (47,5% vs. 47,62%).

Ja, jag älskar mitt jobb ;)!

Sannolikheten att komma med som kvinna var ju inte högre eftersom urvalskriteriet inte var huruvida man är kvinna eller man. Det hade kunnat vara 1000 kvinnor anmälda, alla statuslösa, ingen av dessa hade kommit med ändå.
 

agehall

Medlem
Sannolikheten att komma med som kvinna var ju inte högre eftersom urvalskriteriet inte var huruvida man är kvinna eller man. Det hade kunnat vara 1000 kvinnor anmälda, alla statuslösa, ingen av dessa hade kommit med ändå.

Det finns tre sorters lögner: Lögn, förbannade lögner och statistik... ;)
 
Toppen