Varför så dålig service med Blue1 i Helsingfors?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Gnopps, 21 Augusti 2011.

  1. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Häromdan stod jag över en kvart och väntade i kön till Blue1s biljettkontor i Helsingfors. Klockan var 0630 och jag hade problem med min biljett (pga. tekniskt problem på SAS hemsida) som inte ställts ut. Bokningen var lite komplicerad och väl framme vid disken fick jag veta att just det här problemet kunde de inte lösa för de var inte Blue1/SAS utan tillhörde ISS. Inte klokt tycker jag att på flygbolagets eget nav hyr de in personal vilket leder till sämre service. Någon annan som blivit drabbad av detta?

    I slutändan köpte jag via resebyrå ny biljett till ett annat flyg, eftersom mitt egentliga flyg redan var på final call...
     
    Last edited: 7 September 2011
  2. Tommy Palomäki

    Tommy Palomäki Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hej,
    jag vet inte hur ska jag säga men är inte alls förvånad. Själv som resan typ en gång i månad på rutten ARN-HEL-ARN har blivit flertal gånger besviken för service vid incheckning, bagage prioritet, Fast Track och biljettkontor.

    Tyvärr, SAS Ground Services var ju ett självständigt dotterbolag i HEL flygplats och hade gjort flera år förlust. Det blev tyvärr så att Blue1 solde verksamheten till ISS. Jag hade många kompisar som jobbat där och hjälpt mig ett antal gånger och gjort uppgrade från Monkey till Extra på KF avgångar.
    Den är utförsäljningen är bakom ett antal strejk som varit i HEL under senaste 2 år. På andra sidan Finnair har skötit sig ännu värre och sålt vidare alla markservice och frakt handling inklusive bagage hantering. Frakt handling och incheckning gick till bolaget Northport som del vis ägs fortfarande av Finnair men bagage handling gick till en bemanningsbolag som heter Barona. Den senaste är resulterat ett antal strejk bland markpersonal och bagaget har varit sena regelbundet.
    Jag tror att situationen har blivit bättre nu.
    Hoppas din resa gick bra ändå.
     
  3. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Jag var bokad att flyga HEL-ARN imorse. Flyget blev inställt en timme innan avgång, samtidigt som avgången innan HEL-ARN och ett annat flyg HEL-OUL ställdes in. Alla blev ombedda att gå till transferdisken där jag hade väntat mig bättre organisation i ett flygbolags nav än det som syns på bilderna nedan. Varför inget ordentligt kösystem och om möjligt prio för premiumpassagerare?

    Jag hade en flexibel biljett och istället för att köa tänkte jag att jag kunde använda mobilen för att via SAS incheckningssystem på hemsidan boka om mig själv på nästa avgång. Men icke, den vägrade eftersom jag redan checkat in. Istället traskade jag ut genom ankomsthallen till incheckningen och bytte själv i en av automaterna där. Detta sparade mig mycket tid men jag undrar om jag hunnit till nästa avgång om jag varit tvungen att köa. Varför har inte SAS likt andra stora flygbolag en webbsida/app där man lätt kan acceptera en rerouting om ens flyg blivit inställt/försenat? Det går såklart inte med mer komplicerade bokningar men för enkelsträckor vore det fullt möjligt.

    Sitter nu å väntar på det nya flyget...

    Transferdisk
    2011-09-07_07.52.18.jpg
    2011-09-07_07.52.48.jpg

    Biljettdisk
    2011-09-07_07.58.32.jpg
     
  4. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Måndag morgon 0630, flera check.-in automater avstängda och till de lediga kö på omkring 7 personer per automat. Ställde mig i kön för prio check-in (en disk bemannad) och kom fram efter 15 minuter. Tumme ner.
     
  5. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    De kan väl boka om i loungen?
     
  6. niksal

    niksal Medlem

    Ort:
    Helsingfors
    Land:
    Finland Finland
    Det är säkert någon orsak varför du inte kan check in innan per SMS eller på webben? Själv använder jag alltid SMS tjänsten, och behöver inte bry mig om de långa köerna. Vi måste idag ha varit typ samtidigt på HEL, jag reagerade också på de ovantligt långa köerna till prio-disken. I och med att disken är också för Premium, så måste det väl betyda att även EBS kan använda disken? De borde ha en skild EBG disk.
     
  7. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    EBS och Economy Extra-passagerare kan väl alltid använda SAS/Blue1 Business Class-diskar? Det är väl en av få användbara EBS-förmåner.
     
  8. niksal

    niksal Medlem

    Ort:
    Helsingfors
    Land:
    Finland Finland
    Exakt, och då en och samma disk är EBG, *G, Business, Premium, och Economy Extra, och således även tillgänglig för EBS, så blir det en hel del människor som vill gå till en och samma disk. Därför borde det finnas en skild disk för EBG och *G.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×