Varför sänks inte bränsletilläggen?

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av fly4fun, 27 November 2014.

  1. fly4fun

    fly4fun Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    De senaste månaderna har oljepriset rasat kraftigt. Från ett pris som pendlat mellan 90 och 110 USD per fat senaste åren så är vi nu nere på ca 70 USD per fat råolja. Alltså ett fall på ca 30% till priser som rådde för ca 4-5 år sedan. Trots det har jag inte sett ett enda bolag gå ut och sänkt bränsletillägget. Hur länge till kan flygbolagen komma undan med detta?
     
  2. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Ja du....

    Hur länge tar det efter en räntesänkning innan banken säker utlåningsräntan till dig, och hur lång tid efter en räntehöjning höjer dom utlåningsräntan?

    Nä, sanningen är nog att det ligger en hel del hedgeat...
     
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Bränsletillägg har inget med bränslepriset att göra. Det är bara en ursäkt som flygbolagen använder. Jag är av åsikten att det i en flygbiljett bara ska få finnas en post per mottagare, dvs det borde inte vara tillåtet för flygbolag att dela upp sina egna priser i flera poster bara för att förvilla kunden.
     
    NotRyan gillar detta.
  4. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Å andra sidan köper väl flygbolagen sitt bränsle i bulk just för att kunna skydda sig för skenande oljepriser? Även om det i detta fall kanske hade en motsatt effekt.
     
  5. Bränsletillägget för resor som börjar från Japan revideras verje 2:a - 4:e månader beroende på flygbolaget.
    All kommersiella flygbolag som trafikerar till/från Japan måste ansöka/rapportera prissättningsplan av bränsletillägg till Transportministeriet.

    Ett exempel av ANA:s bränsletillägg schema:
    Screenshot20141127_5.png

    Hos ANA, påverkar oljepriser under oktober-november 2014 bränsletillägget för biljettering februari-mars 2015.
     
    Last edited: 27 November 2014
    Fredrik, Magnus_K, johhenrik och 1 annan gillar detta.
  6. Flood

    Flood Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Utöver säkrade priser som fördröjer förloppen både upp och ner, så finns det några andra faktorer att väga in också:

    -USD har stigit 10-12 % under samma tid. Bränslet handlas i $, men du betalar ditt biljettpris i SEK.
    -Det finns en säsongsvariation i oljeprodukterna. Jet Fuel har en viss samvariation med eldningsolja (liksom även diesel har det), då det kommer ur närbesläktade raffinaderifraktioner. Bensin har t.ex. fallit mer än vad diesel har gjort jmf. mot råoljan, pga. att vi är i vintersäsong och efterfrågan på eldningsolja i USA normalt då är hög. Samtidigt är bensinefterfrågan lägre än under sen vår/sommar.
     
    Nemo och 011430121 gillar detta.
  7. Swisser

    Swisser Medlem

    En berättigad fråga.

    Det ska bli mycket intressant att följa utvecklingen hos de olika flygbolagen under det kommande året. De kommer nog att hantera situationen med ett lägre oljepris på olika sätt allt från vinstmaximering till aggressivare prissättning.

    Det lägre oljepriset borde vara bra för oss och flygbranschen då det lättar ganska mycket på flygbolagens kostnadstryck, eftersom flygbränslet är en av deras största kostnadsposter. Hur mycket av flygbränslekostnadsinbesparingarna som får genomslag i flygbolagens resultaträkningar beror på hur de kommar att anpassa biljettpriserna. Personligen hoppas jag att konkurrensen inom branschen kommer att resultera i lägre biljettpriser för oss resenärer.
     
  8. Flood

    Flood Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Här finns lite grafer och tabeller att följa för den intresserade, under "Fuel price analysis" och "Fuel price development":

    IATA - Jet Fuel Price Monitor

    Jet fuel har fallit cirka 22 % i Europa på ett år, medans Brent har fallit cirka 34 %.
     
  9. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Håller med om att det skall bli intressant att följa utvecklingen - dock kan flygbolagen, för mig, få ta ut vilket jäkla pris som helst för bränslet men det skall ingå i biljettpriset och inte vara en separat kostnadspost. Personal är väl den näst högsta kostnaden - när skall den hanteras som en separat kostnadspost???

    Personligen tycker jag inte priserna behöver gå ner - under förutsättning att servicen och kvaliten i stället går upp. Just nu är det enbart ett F1-lopp mot avgrunden och det tror jag inte är bra för oss som resenärer på sikt
     
    SAS404 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×