Senaste nytt

Varför säljer ingen resebyrå biljetten jag hittar på ITA matrix sidan?

Smuffe

Medlem
Tjena!

Jag har råkat ut för samma problem som er, resebyrån hittar inte priset.hos reJag ska till Asien i januari med min sambo och har de senaste månaderna spanat in business class med Turkish till Bangkok för ca 11'200kr.
På Matrix, TK hemsida och resebyrån som jag ibland bokar från visar de ett snarlikt pris.
Några turer senare och en preliminärbokning hos resebyrån för en månad sedan så försvann priset och steg till mellan 35-42'000kr för två personer.
Mitt pris fanns kvar tack vare att jag hade resarverat biljetterna och kommit överens om att avbetala först nu vid månadsskiftet.
I söndags kväll hittade jag samma pris men såg mpjligheten i att flyga dagen före min ursprungliga bokning men med en 17 timmars stopover i Istanbul.
TK har (tack vare info på bc.se) möjlighet att bjuda på sightseeing i stan över dagen om man har minst 8 timmar mellan flygen.
Med 17 timmar hinner vi även med ett par glas kallt bubbel och mat i loungen... Varför inte vara smart att kombinera allt detta för samma pris?

När jag ringde morgonen därpå kunde resebyrån inte hitta det priset. Det fanns plats på flighten mellan ARN och IST men vi skulle ev bli väntelistade mellan IST och BKK.
Med Thai hade det varit annorlunda då de alltid, även vid 99% garantiplats pga väntelista, kommer med planet. TK visste de inte.
Hon skulle återkomma efter att ha kontaktat Turkish.

Nu till topic...

För att hjälpa henne så mailade jag ITA.Matrix fare construction. Hon hade aldrig hört talas om matrix.itasoftware.com och kunde trots koden, som även de använder i sitt system, inte hitta biljetten för det priset.
Jag kikade på TK hemsida och såg att priset hade stigit över natten till mellan 36'-48'000kr.
Vi bestämde oss för att jag skulle behålla min gamla bokning för 23'600kr om TK antingen inte tyckte det var kul att vi höll två bokningar eller om priset för nya bokningen skulle vara dyrare.

I tisdags ringde hon upp efter att ha fått svar från TK. Jag fick biljetterna för ca 11'200kr.

Min slutsats är att det går att söka efter priser på Matrix och kontakta en resebyrå som man har förtroende för.
De i sin tur har en hygglig möjlighet att få ett snarlikt pris som Matrix visar genom att de kontaktar flygbolaget men som inte går att få fram online.

Däremot har jag erfarenheter där Matrix visar ett högre pris än vad exempelvis Momondo eller flygbolagen har.
Ett exempel är ARN-CDG i september med Swiss där Swiss är billigare än Matrix. På deras hemsida kan jag även kombinera med economy till Paris och business hem, båda till reducerade priser.

Trevlig natt och lycka till i jakten på de ultimata flygbiljetterna och dess oändliga varianter av kombinationer.
 

Dr. Miles

Expert
Det är ett stort problem med Turkish Airlines och SWISS platstillgångar på ITA Softwares webbsida för det ofta inte stämmer med verkligheten.
Det är på grund av POS (Point of Sale) samt Married segments. Det är olika platstillgångar beroende var man köper biljetten och i fall det är Married segments är det också viktigt att kolla platstillgångar på A-C istället av A-B + B-C.

Även om det finns J klass på A-B och B-C, kanske det inte finns J klass när man kollar/försöker att boka A-B-C.

Om du har tillgång till ExpertFlyer kan man välja Point of Sale, antigen USA eller UK när du söker platstillgång.
För försäljning i Sverige är det nog POS UK ligger närmare sanning än POS USA.
 

agehall

Medlem
Till de problem som Dr. Miles beskriver kan man även lägga att resebyråer oftast inte lyckas göra samma operationer som ITA Matrix, mest för att de som jobbar där inte har koll.
 
Toppen