Senaste nytt

Varför ogillar många United?

minatoku

Medlem
Undertecknad flög United C från NRT till EWR för några månader sedan och medan det kanske inte var den bästa C (jämfört med bl a BA, NH och OS som jag flygit C med tidigare) så var det i alla fall flat-bed i 13 timmar så jag tycker inte att jag ska inte klaga. Jänkarna på jobbet brukar säga att alla amerikanska flygbolag är lika dåliga (fast de verkar också ense om att Delta är mer dåligt än resten :rolleyes:) så de försöker alltid flyga japanskt när de ska till amerikaland.
 

EMW

Medlem
Har bara haft med united att göra en gång (2012) och det sista jag hörde från ground staff var "I don't care". Anledning.... Hemresa med familjen från New York och det fanns endast själv incheckning att tillgå vilket krånglade till det när det kom till att checka in barnvagnen samt en väska till lilltjejen. Det fanns inte att välja barnvagn som alternativ och valde vi flera kollin så skulle vi betala extra. Så efter att fått tag i en United representant så ville hon ha det till att lilltjejen inte hade rätt till en egen incheckad väska och att vi måste betala för den. Jag brukar inte alltid läsa det finstilta men denna gången hade jag gjort det då min sambo var orolig för just denna situation. Om infant betalar 10% av ordinarie biljett pris så ger det rätt till egen väskan med samma vikt regler som fullt betalande. Det slutar iaf med att efter mycket dividerade så knappar united damen in något på datorn och vi får ut bagagelappar till alla väskor utan att betala och när hon är klar så vänder hon på klacken och säger "I don't care".

Har lite svårt för united efter detta men det är också bara en händelse så svårt att döma.
 

A380*G

Medlem
Bara flugit UA en gång på longhaul, SYD-LAX-JFK på samma flightnummer men med planerat equipment change i LAX. Hade en cheapo Y ticket som *S men kunde ändå göra ASR och få aisle seat på första raden i eco. Helt ok flygning även om on demand IFE saknades på den tiden.
 

mha321

Medlem
Kom just hem från bland annat en resa i United First från ORD till EWR. Visserligen är det ett skämt att kalla det för First, men det är fortfarande betydligt bättre hårdvara än jag sett på något europeiskt bolag på intra-europe business class. Ett riktigt, och bredare, säte med bättre pitch är alltid märkbart mycket bättre än att "bara" ha mittensätet blockerat. Och egen kabin (757) hjälper med volymen när planet är fyllt till sista plats pga tidigare inställda avgånga och förseningar.

Servicen var helt Ok, även om pursern i First tydligt visade på att de inte har samma regler om att man måste gå i pension vid en viss ålder som i Sverige. Och folk klagar på SAS "äldre förmågor".. Men hon var trevlig och levererade bra service, vilket ju är det viktigaste! Maten hyffsad - visserligen bara kallskuret, men det är ju bara en ca 1:30 lång flygning.

Däremot har jag ett antal dåliga erfarenheter av United Domestic i Economy, både längre tillbaka i tiden och på sistone. Men i BusinessFirst tycker jag de är helt ok. Mina erfarenheter av dem på longhaul är lite för långt bak i tiden för att vara relevanta.

(Sedan finns det både en och tre saker att säga om deras "premier access checkin". Alltid total kaos och ingen vet vad som gäller. Massor av diskar och maskiner, men personalen flyttar sig slumpmässigt mellan dem så man vet inte vart man ska gå om man faktiskt behöver manuell hantering)
 
Jag har flugit ganska mycket med United inrikes i staterna och har testat alla klasser. Som flertalet redan poängterat är ju deras "First"-produkt inrikes mer en kosmetisk benämning men jag har trots detta varit nöjd. Många amerikaner skrockar också när jag i diskussioner hävdat att jag utan tvekan helst flyger United i staterna så det finns även där borta ett förakt för detta gigantbolag.

Jag har i stort sett alltid fått utmärkt service ombord, oavsett klass. Personalen ombord är alltid mycket trevlig, tar sig tid att skämta om man är på det humöret och även piloterna är väldigt avslappnade i sin dialog med passagerarna. Apropå det, som flygnörd uppskattar jag även att United i stort sett jämnt låter passagerarna lyssna på kommunikationen mellan torn och pilot, under hela flygningen.

Jag upplever också att mitt guldkort hos SAS tas på stort allvar inom United. Jag blir väldigt ofta uppgraderad till deras Eco+ (med gott om benutrymme) och händer inte det automatiskt är det sällan svårt att med ett leende snacka till sig det i alla fall. Har ett par gånger också haft lite väl långa connections på O´Hare och båda gångerna har man utan kostnad eller gnäll bokat om mig till bättre flyg.

Det jag kan tycka är negativt med United är två saker. Dels den ofta extremt opersonliga check-in-processen. Dels att köerna till deras Premier säkerhetskontroll inte sällan under rusningstid är bisarrt lång, detta för att såväl guld som silver-medlemmar i SA samt folk som använder kreditkort kopplat till United får knalla där.

Nu har ju United påbörjat ett ambitiöst uppgraderingsprojekt men det kan också vara lite flygplansroulette - en stund superfräscha plan med grymt fin IFE, veckan därpå någon äldre fågel med tjock-tv i taket.

Men som sagt, jag gillar United och flyger vilken dag som helst i veckan hellre med dom än US Airways, Delta, American eller Southwest. Dock ingen erfarenhet av Virgin vilket många pratar varmt om... men det är nog en annan tråd. =)
 

drW

Medlem
Har inte mycket erfarenhet av United men de jag har är inte positiva. Flög förra hösten mellan New York och Orlando med familjen och maken till dålig service och bemötande har jag inte varit med om. Vi fick boardingkort med platser utspridda i planet med en fyraårig i och en sjuåring. Ingen som helst vilja att försöka åtgärda detta. Bara pga trevliga medpassagerare gick det att ordna. Boardingen var kaos. Började boarda framifrån och eftersom de flesta hade minst ett handbagage för mycket då tog det närmare 40 minuter. Servicen var, om man är mild i sitt omdöme, oförskämd och otrevlig med snäsiga kommentarer och direkta oförskämdheter.
På vägen tillbaka var servicen bättre men inte som på SAS en dålig dag. Informationen felaktig och missvisande angående den kraftiga förseningen som uppkommit varför vi höll på att missa nästa plan.
Jag har som sagt begränsad erfarenhet men det här var de sämsta flygningar jag varit på de senaste 10 åren. Men om inga alternativ finns så får jag väl pröva igen eftersom det ändå verkar finnas de med motsatt erfarenhet. Det tar dock emot.
 

Agö

Medlem
United C. Houston-Grand Cayman och Nassau-Houston. Sköna säten och trevlig crew (i synnerhet på IAH-GCM). Det var nog allt som var positivt.
  • Svängdörrar från eko till C-toaletten. Ingen disciplin trots gardin resp. ett sådant där rep som finns på Stureplan. Båda benen.
  • Undermålig mat - kan vara bland det sämsta jag upplevt i affärsklass. Frukost ut skulle jag inte önska till min värsta fiende. Riktig grismat. Premium Snack Basket hem. På en 2,5 timmar lång flygning (vilket vi visste om på förhand). Exakt vad som var "premium" i den flätade korgen övergår mitt förstånd. Ingenting utan transfetter.
  • Och så var det ju markservicen. Fasttrack på IAH Terminal E ett skämt. Incheckningsprocessen på IAH likaså (eller hur @Christian R ?). United Club har ju diskuterats i det oändliga, alla vet ju vad de går för...
  • Prioboarding på IAH fungerade fint med boardinggrupperna. Så icke på Nassau.
Det enda fina var väl att flygen var i tid och att prisskillnaden mot ekonomiklass var beskedlig vilket gjorde valet enkelt.
 
United C. Houston-Grand Cayman och Nassau-Houston. Sköna säten och trevlig crew (i synnerhet på IAH-GCM). Det var nog allt som var positivt.
  • Svängdörrar från eko till C-toaletten. Ingen disciplin trots gardin resp. ett sådant där rep som finns på Stureplan. Båda benen.
  • Undermålig mat - kan vara bland det sämsta jag upplevt i affärsklass. Frukost ut skulle jag inte önska till min värsta fiende. Riktig grismat. Premium Snack Basket hem. På en 2,5 timmar lång flygning (vilket vi visste om på förhand). Exakt vad som var "premium" i den flätade korgen övergår mitt förstånd. Ingenting utan transfetter.
  • Och så var det ju markservicen. Fasttrack på IAH Terminal E ett skämt. Incheckningsprocessen på IAH likaså (eller hur @Christian R ?). United Club har ju diskuterats i det oändliga, alla vet ju vad de går för...
  • Prioboarding på IAH fungerade fint med boardinggrupperna. Så icke på Nassau.
Det enda fina var väl att flygen var i tid och att prisskillnaden mot ekonomiklass var beskedlig vilket gjorde valet enkelt.
Tur jag inte valde att uppgradera min flight EWR-BOG för ytterligare $159 då...

Komiken i entrèn till en av United Clubs lounger på EWR: Skylt med texten att man inte får ta med sig mat in...Men för 17 se till å servera ätbar mat där inne då så slipper folk gå ut i terminalen och köpa! Lös grundproblemet.
 
  • Gilla
Reactions: MBA

Bryant

Medlem
Min upplevelse med United i somras var positiv. Kan ha att göra med att mina förväntningar var väldigt låga.

Ombord var det sköna stolar bra personal och maten som serverades var helt ok även om den såg tråkig ut.

Incheckningen var katastrof på ORD. Det var den sämsta och trögaste markservice jag upplevt. Fast track var stängt och allt gick långsamt långsamt.

Loungen i Houston tyckte jag var ok. Det serverades frukost och vi tillbringade all tid i "barnrummet" där E kunde leka och titta på TV.

AA däremot ska jag försöka undvika .
 

chazzie

Medlem
Jag har åkt lite med United och ska jag summera lite snabbt så:

+ Allt är sådär charmigt Amerikanskt, vissa kanske inte gillar det men jag tycker det är en del av upplevelsen
+ Trevlig CC på samtliga flighter jag gjort (runt 8st)
+ Möjlighet att uppgradera till Eco+ för en smärre peng om man vill
+ Juste poängintjäning för EB även i Eco (tyvär lite sämre nu)

- Krubbet är inte det bästa
- Kaos med handbagage vid ombordstigning (gäller väl de flesta Amerikanska carriers dock)
- Trång kabin på intrakontinentalt i USA..

Generellt har jag inte några problem att åka med United, än i alla fall =}
 
Toppen