Varför misslyckas flygbolagen så ofta med att ge poäng?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Gnopps, 5 Augusti 2011.

  1. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Jag skulle säga att överlag får jag omkring 70% av de flygresor jag gör automatiskt insatta på mina bonuskonton, runt 30% går inte in utan jag måste efterregistrera (ännu värre är hyrbil & hotell). Min enkla fråga är nu, hur det kan komma sig? De gånger det är krångliga codeshares med ickepartners och liknande kan jag förstå men exemplet nedan går jag bet på.

    Jag åkte Paris-New York med Air France tillsammans med en kompis. Vi var bokade i samma reservation, krediterade poängen till samma program, checkade in tillsammans, gjorde inga sätesbyten eller liknande, checkade in lika många bagage, båda hade poängprogrammet registrerat både i reservationen och på boarding passet. Hur kan det då komma sig att min kompis fick poängen automatiskt men inte jag? Alla variabler jag kan tänka på var exakt samma så vad var det som fick mina poäng att falla bort? Det verkar alltså slumpvis när poängen inte registreras. Någon som kan ge en äkta eller humoristisk förklaring?
     
  2. Min konspirationsteori är:
    Flygbolaget har data-script som "slumpvis" missar att registrera poäng/miles.

    Flygbolaget: "Om passageraren gör Retro claim, that's fine. Vi ger dem poängen. Annars slipper vi att ge dem poängen (därmed bättre resultat). :cool:"
     
    1 person likes this.
  3. Hyperion007

    Hyperion007 Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har faktiskt inte haft några problem, men då flyger jag inte i närheten lika mycket som de flesta här. Alla poäng med SAS (kanske självklart?) och poäng när jag bott på Radisson Blu Royal i Köpenhamn, och Radisson Blu Nydalen i Oslo, samt de gånger jag hyrt bil hos Hertz, har gått in automatiskt. Vad som inte har varit automatiskt har varit Diners sign on bonus, och Amex rekryterings bonusar som jag fått ringa och maila och tjata på för att få.
     
  4. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Har ofta problem få miles & more poäng när jag flyger GOT-MUC....sällan på GOT-FRA...väldigt skumt, blir ite bättre av att LHs automatiska retroreg sedan säger, name not on passenger list.....och jag ändå måste skicka in boarding kort ( och fått poäng för min vidareflight från MUC)
     
  5. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Ibland undrar man ju om det inte faktiskt är som du säger?!

    KM (samarbetspartner till Lufthansa) har inte registrerat en enda poäng trots ganska många flygningar med de. När jag ber incheckningsagenten registrera mitt M&M så svarar hon: ja det är gjort nu. När man säger att boardingkortet saknar numret säger hon: oj jag missade visst, men nu har jag lagt in det i systemet... Detta händer varje gång. Inga poäng kommer in... När man retroreggar hos de tar de boardingkortet, lägger det demonstrativt och irriterat bredvid sig och säger att de tar hand om det senare. Ett klockrent sätt att se till att passageraren inte heller ska kunna retroregga på Lufthansa! Det har gått så långt att jag numera konsekvent undviker att boka KM även om det ofta innebär att jag får onödigt långa byten... Jag brukar aldrig hoppas att företag ska gå under, men KM allt sämre ekonomi och nära stundande konkurs kommer ge mer seriösa flygbolag en möjlighet att etablera sig här... Så jag kommer inte att bli ledsen den dagen... ;)
     
  6. PYRZ

    PYRZ Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Håller med AHO, Jag börjar också misstänka att de gör det medvetet :)
    De hoppas helt enkelt att folk inte loggar in kollar sitt saldo. Så fort man klagar är det inga problem :)

    Har fortfarande inte fått poängen registrerade på mitt EuroBonus konto på en resa mellan HKG ARN via BKK med TG. Det roliga är att de har reggat oängen på första sträckan HKG-BKK men inte BKK-ARN fastän det var på samma biljett. Hur kan man regga första delen men inte den andra?

    AF/KLM reggade inte mina poäng gjorde med deras partners i Latin Amerika även efter att jag hade skickat min biljett per post till dem. Fick poängen till slut när jag hotade med att aldrig flyga med dem igen.
     
  7. Hum... Jag tror detta händer max 1 av 100 segment jag har på ett år... Senast var Egypt Air mellan SSH och CAI i april 2009. Sedan dess måste jag har flugit 200 segment utan problem..
     
  8. campaigner

    campaigner Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Det händer mig i stort sett aldrig på europeiska flighter med SK eller Lufthansa. På MUC-CPH, som jag har flugit minst ett par gånger i månaden de senaste två och ett halvt åren har det aldrig hänt. Däremot händer det då och då på interkontinentala semesterresor med Star Alliance partners. Nu sitter jag till exempel och väntar på att det ska komma in poäng för LAX-LHR med United, som flögs för ett par veckor sedan. Som någon skrev ovan, så hände det mig också när jag skulle få AmEx rekryteringsbonus, fick ringa och be om den (dock måste jag säga att AmEx kundservice är väldigt bra, både trevlig och fixar det man ber om).
     
  9. Malu

    Malu Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    En erfarenhet som jag har är att om namnet på biljetten skiljer sig det minsta från namnet som är registrerat i bonusprogrammet så faller man ur den automatiska registreringen direkt. Det räcker med olika hantering av svenska tecken, att det lagts till en titel i fel fält (typ "MALU/MR"), eller något annat minimalt. En familjemedlem här hemma får aldrig automatisk registrering då andranamnet är hans tilltalsnamn och förnamn i bonusprogrammet - och alla flygbiljetter bokas med båda förnamnen för att det ska stämma med passet.
     
  10. tourist

    tourist Medlem

    Det tycker jag är onödig försiktighet (läs anpassning till amerikanarnas "säkerhets"hysteri), vi bokar biljetter med tilltalsnamn + efternamn trots att tilltalsnamnen inte är först, och det är inga problem.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×