Senaste nytt

Varför kollar SAS aldrig legitimation?

jumbooze

Medlem
I USA kollas ID vid säkerhetskontrollen, noggrannt. Jag har aldrig begripit mig på varför (annat än om man letar efter en speciell person). Vill man flyga under falskt namn är det bara att köpa två biljetter - en i sitt eget och en i falskt namn. Man går igenom säkerhetskontrollen med sitt riktiga biljett men stiger på planet med annat namn. ID kollas aldrig vid ombordstigning så det vore en lätt sak.

Gällande Europa tycker jag det känns skönt att min ID inte kollas, varför måste någon veta vart jag flyger? SAS å andra sidan skulle kunna ha ett intresse i korrekta passagerarlistor.

"Beginning Saturday, June 21, 2008 passengers that willfully refuse to provide identification at security checkpoint will be denied access to the secure area of airports. This change will apply exclusively to individuals that simply refuse to provide any identification or assist transportation security officers in ascertaining their identity."

This new procedure will not affect passengers that may have misplaced, lost or otherwise do not have ID but are cooperative with officers. Cooperative passengers without ID may be subjected to additional screening protocols, including enhanced physical screening, enhanced carry-on and/or checked baggage screening, interviews with behavior detection or law enforcement officers and other measures."

Lite roligt, spela dum och visa ett bibliotekskort eller liknande så kommer du igenom.
 
Toppen