Varför inga codeshares mellan Hong Kong och London?

Diskussion i 'Övrigt' startad av AABack2ARN, 16 Mars 2014.

1. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Codeshares är ju en plåga som dyker upp i stort sett överallt. Men på sträckan LHR-HKG verkar det inte finnas en enda flygning som är codeshare!

Varför är det på detta sättet? Man skulle ju kunna tänka sig att IB och British Airways delade flygnummer eller Cathay Pacific och AY eller VS och SQ som delar på de flesta andra flygningar.

Funderade på vilket forum denna udda fråga skulle hamna i!

2. T ex det finns codeshare mellan Cathay Pacific och Japan Airlines samt mellan Japan Airlines och American Airlines på sträckan Hong Kong och Tokyo (både Haneda och Narita), så det bör inte vara anti-trust lagen som hindrar sådant.

3. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Cathay Pacific har codeshares med ett flertal oneworld-bolag från HKG, exempelvis till SIN, KUL, BKK men inget endaste till London. Men det är ju också märkligt att inte ens British Airways har det.

Har för mig att när Qantas flög dirket LHR-HKG så hade inte den flighten heller codeshares med något annat bolag :confused:

Kan det finnas någon reglering som styr just den sträckan?

4. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Att British Airways hade codeshare på London till Singapore och Bangkok vet jag - men hade de verkligen codeshares på sträckan LHR-HKG?

Kan man snoka upp numret någonstans?

5. Jag är rätt säker på att Qantas och British Airways inte hade någon codeshare mellan London och Hong Kong.

6. Flög inte Air NZ denna sträcka nyligen? Hur såg det ut där...?

7. Magino

Magino Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  8. Jag får rätta mig. :eek:

QANTAS Shrinks British Airways European Codeshare Service from late-March 2013 | Airline Route

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!