Senaste nytt

Varför har SAS så skitiga plan?!

Akt

Medlem
Jag måste säga att jag inte direkt bryr mig hur smutsiga planen är så länge det inte påverkar säkerhet eller något viktigt.
 
A

Aurora

Guest
Jag postade bilderna för att visa HUR skitiga planen är, och inte för att visa NÄR dom har varit skitiga. Som jag skrev i första posten så åkte jag förbi SFO flygplats och smutsen på SAS flygplan sticker i ögonen. Man behöver inte vara flygintresserad, flygnörd och flightspotter för att se det.

Tvärtom tror jag det är ännu värre om man inte har ett flygintresse för då kan man faktiskt tro att flygplanen underhålls så som dom ser ut och då tappar SAS garanterat kunder. En person som skett SAS skitiga plan på SFO, BKK, CPH eller NRT kommer knappast välja SAS som första alternativ nästa gång SAS kommer upp som förslag vid en flygbokning.

Ingen problemer med å forstå hva du ville, men det virker som du har vondt for å forstå at dette holder på å bli bedre? At det er work-in-progress som blir gjort noe med? Jeg vet ikke når du var i San Fransisco, og SAS har en flåte på ca 12 long haul airplanes (A340+A330) - så med ca 6 flygplan som er nymalade så har du en 50-50 sjans att få et nymalad fly eller inte. Venter du litt til är det ingen av de gamle bildene som er representable... Eller er det slik at fortiden skal bevise nåtiden, selv om ting ändras? Det gir inte helt mening.

Nå snakker du tilfeldigvis også med en dame som har hatt så allvarlig flygredsla at hun inte flöj på 18 år, basert på mistro og fel kunnskap om flygplan. SAS gir et enormt godt inntrykk ifht lowcost flygbolag, att flygplanene ser litt slitne ut har ikke alltid like stor effekt som man skulle tro når tillitten til et flygbolag står sterkt. Selv för jag fikk flyg"galskap" som jag vil kalla det i dag, för jag engang visste at flygplan hadde registreringer eller at det fantes forskjelliga flygplan (!) så var det kun Braathens og inget annat som gjaldt. Når jag en gang, midt i värsta flygredslan måtte fly, var det SAS jag valde pga det imaget av profesjonalitet og kunnskap de gav. Hur flygplanet såg ut var mindre interessant - det var en voksen og klok kapten og en varm flygvertinna som var viktig for meg.

Det vil sälvklart finnest någon som lar utseendet på flygplan avgjöra hvem og hva de vil flyga, men den kundgruppen tror jag er så liten at det ikke har någon effekt. Och heldigvis är jo inte flygplanene så skitiga längre, så da har dom inget att frykta längre :)
 
Last edited by a moderator:

Jacob

Medlem
Det vore bra att få SAS syn på saken, hur dom resonerar kring detta med att tvätta plan och hålla planen fräscha, kanske en ide till Jacob för "reportage" likt Lufthansa-länken ovan... :)

Mvh
/NotRyan
Må hända att det kanske ser tråkigt ut med skitiga plan, men i övrigt är det här inget som har med sidans inriktning att göra och det finns betydligt bättre saker jag kan lägga min tid på. Det händer så mycket annat på SAS just nu.
 

Jonas C

Medlem
Jag måste säga att jag inte direkt bryr mig hur smutsiga planen är så länge det inte påverkar säkerhet eller något viktigt.

Är smutsen påtaglig finns ju risken att statiska luftintag sätts igen vilket kan ha farliga konsekvenser för säkerheten. Men dessa kollas visserligen innan varje flygning, så smutsen utgör nog ingen direkt fara.
 

Jonas C

Medlem
Det står ett väldigt skitigt SAS-plan utanför fönstret... Man undrar ju varför de envisas med att inte tvätta sina flygplan då det agerar som dålig reklam för flygbolaget. Det är helt brunt med smuts, så man kan nog bara fetglömma att få snygga fönsterbilder.
 
A

Aurora

Guest
Det står ett väldigt skitigt SAS-plan utanför fönstret... Man undrar ju varför de envisas med att inte tvätta sina flygplan då det agerar som dålig reklam för flygbolaget. Det är helt brunt med smuts, så man kan nog bara fetglömma att få snygga fönsterbilder.

Hvilket flygplan var det? Alla 330 & 340 pusses ned och får ny maling ila tiden som kommer.
 

Jonas C

Medlem
Så här såg det alltså ut när flygplanet stod parkerat vid gaten (med mig ombord). Tror aldrig jag har sett ett smutsigare flygplan, det ser ut som om någon har smetat in hela flygplanet i lera. Man kan ju undra hur de lyckas få planen så smutsiga.

11150940_10152783211880248_8346297150434412641_n.jpg

Hvilket flygplan var det? Alla 330 & 340 pusses ned och får ny maling ila tiden som kommer.
Det var OY-KBD
 

Jonas C

Medlem
Det vil sälvklart finnest någon som lar utseendet på flygplan avgjöra hvem og hva de vil flyga, men den kundgruppen tror jag er så liten at det ikke har någon effekt. Och heldigvis är jo inte flygplanene så skitiga längre, så da har dom inget att frykta längre :)
Jag skulle nog faktiskt vara mer orolig över att sätta mig i ett smutsigt flygplan, då smutsen på utsidan kan täcka igen statiska luftintag och slå ut höjdmätaren, bland annat…
 
Toppen