Jag postade bilderna för att visa HUR skitiga planen är, och inte för att visa NÄR dom har varit skitiga. Som jag skrev i första posten så åkte jag förbi SFO flygplats och smutsen på SAS flygplan sticker i ögonen. Man behöver inte vara flygintresserad, flygnörd och flightspotter för att se det.
Tvärtom tror jag det är ännu värre om man inte har ett flygintresse för då kan man faktiskt tro att flygplanen underhålls så som dom ser ut och då tappar SAS garanterat kunder. En person som skett SAS skitiga plan på SFO, BKK, CPH eller NRT kommer knappast välja SAS som första alternativ nästa gång SAS kommer upp som förslag vid en flygbokning.
Ingen problemer med å forstå hva du ville, men det virker som du har vondt for å forstå at dette holder på å bli bedre? At det er work-in-progress som blir gjort noe med? Jeg vet ikke når du var i San Fransisco, og SAS har en flåte på ca 12 long haul airplanes (A340+A330) - så med ca 6 flygplan som er nymalade så har du en 50-50 sjans att få et nymalad fly eller inte. Venter du litt til är det ingen av de gamle bildene som er representable... Eller er det slik at fortiden skal bevise nåtiden, selv om ting ändras? Det gir inte helt mening.
Nå snakker du tilfeldigvis også med en dame som har hatt så allvarlig flygredsla at hun inte flöj på 18 år, basert på mistro og fel kunnskap om flygplan. SAS gir et enormt godt inntrykk ifht lowcost flygbolag, att flygplanene ser litt slitne ut har ikke alltid like stor effekt som man skulle tro når tillitten til et flygbolag står sterkt. Selv för jag fikk flyg"galskap" som jag vil kalla det i dag, för jag engang visste at flygplan hadde registreringer eller at det fantes forskjelliga flygplan (!) så var det kun Braathens og inget annat som gjaldt. Når jag en gang, midt i värsta flygredslan måtte fly, var det SAS jag valde pga det imaget av profesjonalitet og kunnskap de gav. Hur flygplanet såg ut var mindre interessant - det var en voksen og klok kapten og en varm flygvertinna som var viktig for meg.
Det vil sälvklart finnest någon som lar utseendet på flygplan avgjöra hvem og hva de vil flyga, men den kundgruppen tror jag er så liten at det ikke har någon effekt. Och heldigvis är jo inte flygplanene så skitiga längre, så da har dom inget att frykta längre