Senaste nytt

Varför har SAS så skitiga plan?!

Palazzi

Medlem
Da har det ikke vært noe brudd på hva som er akseptert av lovgivningen.

Helt sant, men de sa att de var upp till mig att välja om jag ville vänta till nästa avgång (vilket det såklart inte är). Då jag inte orkade vänta (och såg kompensationspoängen framför mig) så flög jag.

Tillbaka till topic:
Jag tror fortsatt att det är SAS livery som lurar ögat en aning. Även LH såg "gulare" ut i färgen förut. Måste vara den senaste folieringen/lackningen som gör att deras plan glänser så mycket.
Jag antar också att det enkom är vi "flygnördar" som reflekterar över detta. Det är inte så att det är stora smutsfläckar längs hela sidorna (?)

Skitigt inne i planet är ett större bekymmer för min del. Tycker TK, inom Europa, är klart värsta där...
 

Hansi

Medlem
Håller med alla här att SAS A340/330 ser fruktansvärda ut. Förra sommaren åkte jag tor ARN - CHICAGO med Erik Viking , A330 med Star Alliance målningen. Såg skiten ut så man skämdes. Intill stog en Swizz A330 som var helt ren. Samma sak i mars i år Erik Viking till New York ännu smutsigare, business sliten och fotavtryck på väggen framför min sists 1A. Hemresan med LN-RKH samma sak där helt skitigt plan. Såg A340 de hyrt från Lan Chile i CPH, såg helt ny ut och helt ren trotts ca 6 år äldre än SAS egna kärror. har pratat med VD Richard om detta,,, vi tvättar så ofta vi hinner,,,,
Är nu i Shenyang Kina och flög då LH A340-300 i nya business, planet såg sprilans nytt ut utanpå och nya business var underbar med helt plana säten och 16 tum HD skärmar.
 
Last edited:

fly4fun

Medlem
Jag antar också att det enkom är vi "flygnördar" som reflekterar över detta. Det är inte så att det är stora smutsfläckar längs hela sidorna (?)

Det ÄR stora smutsfläkar över hela sidorna och det är inte bara flygnördar som reflekterar äver detta. SAS lägger ner miljoner kronor på marknadsföring och sedan förstör man det hela genom att visa upp sig med riktigt skitiga plan.
 

Palazzi

Medlem
Det ÄR stora smutsfläkar över hela sidorna och det är inte bara flygnördar som reflekterar äver detta. SAS lägger ner miljoner kronor på marknadsföring och sedan förstör man det hela genom att visa upp sig med riktigt skitiga plan.

Oj då, det var illa.
Ja, det är väl aldrig positivt om det går ut över varumärket. SAS jobbar ju iofs heltid med att förstöra det, på alla tänkbara sätt...

Kan inte säg att jag någonsin tänkt på det, men jag är uppenbarligen inte representativ. För tåg, bussar, båtar är det ju standard med lite smuts, men kanske reflekteras det mer över på flygplan (flygrädda kanske likställer det med säkerhet).
 
Last edited:
Mitt intryck är att kort- och medeldistansflottan är mer representabel och det är ju ändå den som representerar den största delen av flygplansflottan. Det är även dessa plan man har störst sannolikhet att se på marken som resenär på flygplatsen. Långdistansplanen är ju dessutom i luften en betydligt längre tid. Det ligger sannolikt någon väl gjord avvägning bakom detta.

Dock ger det ju såklart ett sämre intryck, men gissar att kostnaden att hålla alla plan i "mint condition" är rätt stor.
 

fly4fun

Medlem
Har du et eksempel på dette, og hva er din bakgrunn for denne vurderingen?

Min grund är att jag har sett och flugit plan som ser riktigt smutsiga ut. Såg en A340 för 24h sedan som såg helt hemsk ut. En av cargoluckorna var närmare svart än vit till färgen.
 

lillemannen

Medlem
Last edited:
Toppen