Senaste nytt

Varför har SAS prisregler som är villkorade till helgnätter?

Dr. Miles

Expert
jo, fast i mitt exempel flyger inte SAS till de destinationerna, vilket BA gör, så det blir ett byte i bägge fallen och då SAS oftast är minst 50% dyrare p g a helgregeln faller det alternativet bort.
De har kanske annorlunda prissättning och villkor på andra marknader.
 

Canadien

Medlem
Du menar att för en Britt skulle det vara billigare att utan helgnatt åka LHR-CPH-EWR-YUL med SAS än att ta BA direkt till YUL? Har svårt att tro det
 

Dr. Miles

Expert
Du menar att för en Britt skulle det vara billigare att utan helgnatt åka LHR-CPH-EWR-YUL med SAS än att ta BA direkt till YUL? Har svårt att tro det
Jag har kollat priser av British Airways och SAS biljetter från Stockholm till Montreal med utresa på måndag, hemresa på fredag samma vecka med avgång om 2 veckor. Ungefär en vanlig affärsresenär kan tänka sig att flyga.
Screenshot20150703_02.png

Resultatet är att SAS har billigare grundpriser än British Airways.
Tillgängligheten är en helt annan sak för att flygbolaget inte behöver sälja biljetten billigt när det är bra beläggning på flyget.

Just till Motreal säljer SAS inga biljetter från London (eller från Storbritannien).
Däremot British Airways biljetter från London är långt ifrån fantastiska trots samma villkor som ovan. De tar nästan dubbelt som biljetten från Stockholm.
Screenshot20150703_03.png

Andra udda flygbolag erbjuder biljetter billigare från London till Montreal med samma villkor som ovan så slutsatsen är att flygbolaget tenderar att ta mer betalt från kunder i sin hemmamarknad än från andra marknader.
I detta fall är SAS faktiskt snällare mot sina kunder i hemmamarknaden än British Airways mot sina kunder i Storbritannien.
Screenshot20150703_04.png
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Det stämmer säkert som du letat fram @Dr. Miles att grundpriset kan vara lägre på SAS, dock har jag aldrig sett det i verkligheten när jag behövt boka. Och den sträckan reser jag 6-8 gånger per år, oftast då med bokning ca 2v i förväg. Det brukar landa i Lufthansa, AirCanada eller BA. Skulle tro att SAS har så pass bra beläggning på ARN-EWR/IAD att de inte behöver sälja så många biljetter till grundpriset.
 

AABack2ARN

Medlem
@Canadien: Jag antar att du åker från Canada till Sverige?

Då är faktiskt priserna riktigt griniga (som du upptäckt). Om jag kollar nu på utresa 20JUL och hemresa 23JUL (YUL-ARN) är den lägsta publicerade klassen med SK E-klass till det fantastiska priset 32821SEK + skatter! BA slumpar ut sina stolar i M-klass för 9701SEK+skatt.

Om jag kollar åt andra hållet (dvs från Sverige till Canada) är nog inte den största utmaningen tillgängligheten i Q-klass över Atlanten - givetvis lite beroende på när du flyger - utan tillgängligheten av Q-klass på anslutningsflyget från USA till Canada.Detta medför att priset hoppar upp några bokningsklasser.

Det är värt att notera att prisreglerna från USA-destinationer verkar ha 3-dagarsregeln från och med Q-klass hos SK. Exempelvis MSP-ARN-MSP, 20JUL-23JUL, Q-klass = 10943SEK+skatter.
 

Yoghurt

Medlem
För två år sedan bokade jag en biljett Umeå -> Montreal tur och retur för 9000 kr. SAS UME - ARN - EWR och sen Air Canada EWR - YUL, bokat via SAS hemsida. Som jag minns det var det inga problem att hitta bra biljetter då, men då var jag ute flera månader i förväg och min hemresa var bokad ett bra tag senare än hemresan.
 
Toppen