Varför har SAS prisregler som är villkorade till helgnätter?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Canadien, 3 Juli 2015.

  1. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Otroligt irriterande att hemresepriserna hoppar upp och ned beroende på om man reser ut till NYC på söndag eller måndag.
     
  2. Det är inte bara hos SAS, det gäller även för många andra flygbolags biljetter.

    Orsaken till detta är att de flesta affärsresenär inte vill/kommer att stanna över helgen, så på det viset maximerar flygbolagen vinsten från samma hårdvara produkt de säljer.
     
  3. jth

    jth Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det här har nog sitt ursprung i en gammal klassisk IATA-regel för billiga biljetter, "7-21" regeln.Den har funnit så länge jag kan minnas. Det var länge så att för att få billiga biljetter var man tvungen att stanna borta länge än 7 dagar eller natt mellan lördag och söndag, och boka mer än 21 dagar innan.

    Precis som Dr Miles skriver så är just denna regel är ganska bra på att skilja affärsresenärer (som antas ha en högre betalningsvilja) mot privatresenärer eftersom de förra troligen bara vill vara borta måndag till fredag.

    Numera är det ju en mycket större prisdifferentiering med olika villkor, men den här var nog förhärskande fram till slutet av 90-talet iallafall..
     
  4. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Men de har ju tagit bort denna inom EU, antagligen p g a Ryan, så den kanske tas bort på longhaul snart också. British Airways har väl slutat med detta? Tycker jag oftast får bättre ToR-priser till nordamerika med British Airways än med SAS när man reser t ex må-to
     
  5. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det beror också på vilken prisklass man tittar på. Kampanjpriser med British Airways i Business Class (I-klass) har oftast söndagsregeln.

    Därutöver beror det även på vilken marknad man tittar på. Kolla på British Airways mellan USA och London så är det söndagsregeln på i stort sett alla ekonomiklassbiljetter, medan British Airways säljer relativt billiga ekonomiklassbiljetter mellan Amerika och Skandinavien med 3-dagarsregeln.

    Man kan anta att Norwegians inträde på longhaulmarknaden borde ändra dessa regler, men det verkar inte synas ännu
     
  6. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Norwegian är inget realistiskt alternativ för affärsresenärer (på longhaul) och därmed finns ännu ingen konkurrens där...
     
    Gus, Flying P, Carl och 1 annan gillar detta.
  7. Av någon anledning så ligger nätverksbolagen kvar med "traditionella" prisregler på "long-haul". Med det menar jag:
    En resa är tur/retur
    Lördag/söndagsregeln appliceras

    Inget unikt för SAS.

    Sedan kan olika bolag ha olika regler för lägre bokningsklasser för detta. Jag vet också att en del av de avtalspriser jag har haft access till låg i bokningsklasser som under normala fall hade krav om natten mellan lör/sön, men för storkunder slopas denna.

    Nu vet jag inte om detta kan försvaras med "logik", men min gissning är att med prissättning antas det att de som köper i öppna kanaler (med andra ord publika priser) är inte tillräckligt stora för avtalspriser och är till stor del konsumenter som stannar över en helg.
     
  8. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Man kan ju då tycka att SAS också borde ha tredagarsregeln när destinationen inte är EWR/ORD/SFO eller IAD, t ex Montreal eller Atlanta kan ju British Airways sälja med tredagarsregel från ARN, medan SAS lastas av sin 7-dagars på samma destination.
     
  9. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Skillnaden är väl att SAS har Skandinavien som sin hemmamarknad och då anser sig kunna pressa ur mer pengar av affärsresenärerna..?
     
  10. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    jo, fast i mitt exempel flyger inte SAS till de destinationerna, vilket British Airways gör, så det blir ett byte i bägge fallen och då SAS oftast är minst 50% dyrare p g a helgregeln faller det alternativet bort.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×