Senaste nytt

Varför har SAS prisregler som är villkorade till helgnätter?

Canadien

Medlem
Otroligt irriterande att hemresepriserna hoppar upp och ned beroende på om man reser ut till NYC på söndag eller måndag.
 

Dr. Miles

Expert
Otroligt irriterande att hemresepriserna hoppar upp och ned beroende på om man reser ut till NYC på söndag eller måndag.
Det är inte bara hos SAS, det gäller även för många andra flygbolags biljetter.

Orsaken till detta är att de flesta affärsresenär inte vill/kommer att stanna över helgen, så på det viset maximerar flygbolagen vinsten från samma hårdvara produkt de säljer.
 

jth

Medlem
Det här har nog sitt ursprung i en gammal klassisk IATA-regel för billiga biljetter, "7-21" regeln.Den har funnit så länge jag kan minnas. Det var länge så att för att få billiga biljetter var man tvungen att stanna borta länge än 7 dagar eller natt mellan lördag och söndag, och boka mer än 21 dagar innan.

Precis som Dr Miles skriver så är just denna regel är ganska bra på att skilja affärsresenärer (som antas ha en högre betalningsvilja) mot privatresenärer eftersom de förra troligen bara vill vara borta måndag till fredag.

Numera är det ju en mycket större prisdifferentiering med olika villkor, men den här var nog förhärskande fram till slutet av 90-talet iallafall..
 

Canadien

Medlem
Men de har ju tagit bort denna inom EU, antagligen p g a Ryan, så den kanske tas bort på longhaul snart också. BA har väl slutat med detta? Tycker jag oftast får bättre ToR-priser till nordamerika med BA än med SAS när man reser t ex må-to
 

AABack2ARN

Medlem
Det beror också på vilken prisklass man tittar på. Kampanjpriser med British Airways i Business Class (I-klass) har oftast söndagsregeln.

Därutöver beror det även på vilken marknad man tittar på. Kolla på BA mellan USA och London så är det söndagsregeln på i stort sett alla ekonomiklassbiljetter, medan BA säljer relativt billiga ekonomiklassbiljetter mellan Amerika och Skandinavien med 3-dagarsregeln.

Man kan anta att Norwegians inträde på longhaulmarknaden borde ändra dessa regler, men det verkar inte synas ännu
 

Senator

Moderator
Av någon anledning så ligger nätverksbolagen kvar med "traditionella" prisregler på "long-haul". Med det menar jag:
En resa är tur/retur
Lördag/söndagsregeln appliceras

Inget unikt för SAS.

Sedan kan olika bolag ha olika regler för lägre bokningsklasser för detta. Jag vet också att en del av de avtalspriser jag har haft access till låg i bokningsklasser som under normala fall hade krav om natten mellan lör/sön, men för storkunder slopas denna.

Nu vet jag inte om detta kan försvaras med "logik", men min gissning är att med prissättning antas det att de som köper i öppna kanaler (med andra ord publika priser) är inte tillräckligt stora för avtalspriser och är till stor del konsumenter som stannar över en helg.
 

Canadien

Medlem
Man kan ju då tycka att SAS också borde ha tredagarsregeln när destinationen inte är EWR/ORD/SFO eller IAD, t ex Montreal eller Atlanta kan ju BA sälja med tredagarsregel från ARN, medan SAS lastas av sin 7-dagars på samma destination.
 

AABack2ARN

Medlem
Skillnaden är väl att SAS har Skandinavien som sin hemmamarknad och då anser sig kunna pressa ur mer pengar av affärsresenärerna..?
 

Canadien

Medlem
jo, fast i mitt exempel flyger inte SAS till de destinationerna, vilket BA gör, så det blir ett byte i bägge fallen och då SAS oftast är minst 50% dyrare p g a helgregeln faller det alternativet bort.
 
Toppen