Senaste nytt

Varför har SAS codeshare med BMI, enligt Swedavia?

olo

Medlem
På mina resor mellan GOT och CPH har jag en längre tid funderad på vilka codeshares som dyker upp på webb och skärmar. Det rör sig oftast om andra *A-bolag och det kan vara upp till 6 st. Det brukar oftat vara några av LH, LX, OS, JO, och OU samt BD.

BMI Regional har idag IATA-kod BM, men om jag inte missminner mig hade BMI (British Midland International) IATA-kod BD.

Både på Swedavias webbplats och på skärmarna inför boarding så syns på SAS-flighterna CPH-GOT-CPH med allt som oftast som BD-codeshare. Det står inget flygbolagsnamn efter som det brukar göra utan bara ett flightnummer.
Exempelvis har den klassiska GOT-CPH 06:55 (SK433), även följande code-shares: BD3969, LH6136, OS7506, LX5697.

wp_ss_20160111_0001.png

Är det en kvarleva från BMI-tiden, när SAS/Lufthansa ägde BMI och det var en del av *A?
Hur länge ligger sådana här codeshare kvar? Finns det kvar någonstans eller är det Swedavias system som inte är uppdaterade?

Det är trots allt 4 år sedan IAG köpte BMI från Lufthansa och lade ner bolaget.

För det kan ju knappast vara Cambodia Bayon Airlines Limited som kör linjen GOT-CPH på codeshare?
IATA-BD-code.png
 

AABack2ARN

Medlem
Men det verkar bara vara på Landvetter British Midlands lever..?

På webben blir det så här snyggt ;)

got2.png



Flightstats skriver så här om SK1439 och SK433

flightstats.png


Och Lufthansa skriver så här på sin hemsida.
LH.png


Notera att LH inte har codeshare på SK433!

Så jag skulle tro att någon har läst in gammal data i Landvetters handlingsystem... :(

Apropå hur svårt kan det vara att hitta tillförlitlig information...
 
Toppen