På mina resor mellan GOT och CPH har jag en längre tid funderad på vilka codeshares som dyker upp på webb och skärmar. Det rör sig oftast om andra *A-bolag och det kan vara upp till 6 st. Det brukar oftat vara några av LH, LX, OS, JO, och OU samt BD.
BMI Regional har idag IATA-kod BM, men om jag inte missminner mig hade BMI (British Midland International) IATA-kod BD.
Både på Swedavias webbplats och på skärmarna inför boarding så syns på SAS-flighterna CPH-GOT-CPH med allt som oftast som BD-codeshare. Det står inget flygbolagsnamn efter som det brukar göra utan bara ett flightnummer.
Exempelvis har den klassiska GOT-CPH 06:55 (SK433), även följande code-shares: BD3969, LH6136, OS7506, LX5697.
Är det en kvarleva från BMI-tiden, när SAS/Lufthansa ägde BMI och det var en del av *A?
Hur länge ligger sådana här codeshare kvar? Finns det kvar någonstans eller är det Swedavias system som inte är uppdaterade?
Det är trots allt 4 år sedan IAG köpte BMI från Lufthansa och lade ner bolaget.
För det kan ju knappast vara Cambodia Bayon Airlines Limited som kör linjen GOT-CPH på codeshare?
BMI Regional har idag IATA-kod BM, men om jag inte missminner mig hade BMI (British Midland International) IATA-kod BD.
Både på Swedavias webbplats och på skärmarna inför boarding så syns på SAS-flighterna CPH-GOT-CPH med allt som oftast som BD-codeshare. Det står inget flygbolagsnamn efter som det brukar göra utan bara ett flightnummer.
Exempelvis har den klassiska GOT-CPH 06:55 (SK433), även följande code-shares: BD3969, LH6136, OS7506, LX5697.
Är det en kvarleva från BMI-tiden, när SAS/Lufthansa ägde BMI och det var en del av *A?
Hur länge ligger sådana här codeshare kvar? Finns det kvar någonstans eller är det Swedavias system som inte är uppdaterade?
Det är trots allt 4 år sedan IAG köpte BMI från Lufthansa och lade ner bolaget.
För det kan ju knappast vara Cambodia Bayon Airlines Limited som kör linjen GOT-CPH på codeshare?