Senaste nytt

Varför flyget inte SAS till Wien?

fmansson

Medlem
Kanske finns redogjort i annan tråd men vad är egentligen anledningen till att SAS inte flyger till Wien utan enbart kör codeshare med Austrian dit?

Det borde väl finnas underlag eller? Sen är ju intjäningen till EB när man flyger med Austrian värre än bedrövlig i eco t&r Scandinavien-Wien. Vad är anledningen till det tror ni?
 

Senator

Moderator
Kanske finns redogjort i annan tråd men vad är egentligen anledningen till att SAS inte flyger till Wien utan enbart kör codeshare med Austrian dit?

Det borde väl finnas underlag eller? Sen är ju intjäningen till EB när man flyger med Austrian värre än bedrövlig i eco t&r Scandinavien-Wien. Vad är anledningen till det tror ni?

Med tanke på att Austrian har lagt ner linjen från GOT under 2013, har ändrat från 4x till 3x per dag från ARN är väl frågan om vilken lönsamhet som finns på rutten från Sverige? Skulle vara intressant att veta andel connections från VIE ut i världen.

Jag uppfattar att intjäning av poäng/miles regleras av bilaterala avtal mellan bolagen och att respektive bolag betalar varandra för detta. Så Austrian är inte villig att betala SAS mer för detta.
 

Jacob

Medlem
SAS körde Stockholm-München under en period också (morgonflyg ner och sen förmiddagsflygning tillbaka) men lade ner denna och lät Lufthansa köra helt själv.

Ska man köra en sådan linje bör man nog ha två avgångar per dag för dagspendling och både München och Wien är nog för små för detta med tanke på att Lufthansa och Austrian kör dessa själva.
 

fmansson

Medlem
Det som slår mig är att Wien borde eller är en minst lika stor turiststad som exempelvis Prag dit SAS inte enbart kan tänkas flyga för att det är så mycket business i kabinen. Wien är ju ddessutom dit man flyger om man vill besöka västra delarna av Slovakien.

Men anser man att inte lönsamhet finns så är det ju så givetvis. Bara en tanke...
 

Roger J

Medlem
Det som slår mig är att Wien borde eller är en minst lika stor turiststad som exempelvis Prag dit SAS inte enbart kan tänkas flyga för att det är så mycket business i kabinen. Wien är ju ddessutom dit man flyger om man vill besöka västra delarna av Slovakien.

Men anser man att inte lönsamhet finns så är det ju så givetvis. Bara en tanke...

Stockholm-Wien är en riktig jobblinje om man ska till östeuropeiska destinationer. Så underlag med hyfsat välbetalande resenärer borde finnas med tanke på Austrians vidare linjenät. Dock kan jag tänka mig att SAS "gjort upp" om att inte själva trafikera vissa destinationer för att kunna fokusera mer på andra. Kan ha med flygplansstorlekar att göra till och med (SAS har bara för stora plan på Arlanda). Någon som ver hur det fungerar med slottar om man under en längre period inte trafikerar en flygplats som VIE?
 

varva77

Medlem
Såvitt jag kommer ihåg har de varit inne och vänt ett par ggr på Wien så jag antar att underlaget helt enkelt inte finns.
 

AABack2ARN

Medlem
SAS hade under en period 1 avgång CPH-VIE som väl varken gjorde från eller till. Har för mig att den hade ganska bra anslutningar dock, men svårt att motivera när det fanns gott om direktflyg från OS.
 

MarcusC

Medlem
Saknar OS mycket från GOT. Förbindelserna idag är inte optimala.

SAS Flyger ju på ZRH delat med LX, så egentligen borde ju samma kunna gälla VIE...det är ju en hygglig hubb till östeuropa. SAS har väl dock mindre intresse mata Austrian. Sedan flyger väl Niki/AirBerlin både på ARN & CPH så viss konkurrens?
 

JoelG

Medlem
Flög med NIKI till Wien en måndag förmiddag i höstas och då var det jag och 20 personer till i en A319. Hur ofta det händer vet jag ej men antingen är efterfrågan låg generellt eller så trängs alla i Austrians kärror :)
 

Jonas C

Medlem
Flög med NIKI till Wien en måndag förmiddag i höstas och då var det jag och 20 personer till i en A319. Hur ofta det händer vet jag ej men antingen är efterfrågan låg generellt eller så trängs alla i Austrians kärror :)

Flög ARN-VIE-ARN förra våren och det var fullsatt på både ut och hemresan. Reste ut på en måndag och hem på en onsdag.
 
Toppen