Varför flyger inte fler bolag genomgående med samma plan som Malmö Aviation gör?

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Morgan, 4 September 2014.

  1. Morgan

    Morgan Medlem

    Med Malmö Aviation kan man flyga t.ex. Göteborg-Umeå med flight TF302. Flighten går Göteborg-Bromma-Umeå, men det är alltså ett flightnummer och man kan köpa biljett:

    *Göteborg-Bromma
    *Bromma-Umeå
    *Göteborg-Umeå

    Fördelen med det här upplägget är ju att resenärerna Göteborg-Umeå slipper gå ur planet, slipper oroa sig för att hinna med bytet o.s.v. Nackdelen jag kan komma på är att Bromma-Umeå resenärerna riskerar att försenas p.g.a något som hänt i Göteborg utan möjlighet att byta flygplan till dem (bara boka om till senare flight).

    Eftersom Malmö Aviation uppenbarligen gillar konceptet, varför finns det inte fler som kör det? T.ex. skulle man kunna tänka sig Tammerfors-Stockholm-Oslo med Blue1 eller Stockholm-Frankfurt-Nice med Lufthansa. Finns det andra bolag som gör så? Då menar jag inte t.ex. Lufthansas linje Muscat-Abu Dhabi-Frankfurt, där väldigt få kliver av i Abu Dhabi utan där stoppet där är för att få ett fullt plan resten av vägen.

    Varför tror ni så få bolag resonerar som Malmö Aviation?
     
  2. Wideroe i nordnorge och andra flygbolag som har Islandhopper brukar ha liknande upplägg.
    Många stora flygplatser kanske kräver passagerarna att gå genom säkerhetskontroll igen då är det inte direkt smidig lösning.
     
  3. Kebalibre

    Kebalibre Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    AY hade en hel del sådana rutter förut via ARN. HEL - BGO är dock den enda jag kommer som de har kvar. Med andra ord borde inte säkerhetskontroll vara anledningen till att det inte finns fler sådana rutter idag.
     
  4. Joakim

    Joakim Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Bland annat HEL-GOT-AMS.
     
  5. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Transitflygningar (=passagerare sitter kvar i flygplanet) blir mer och mer ovanliga.

    Ett klart problem är att upplägget blir oflexibelt för flygbolagen. Exempelvis på linjen GOT-BMA-UME så blir ju tidtabellen låst på hela sträckan. Har du GOT-BMA och BMA-UME separat kan du ju reglera tidtabellen efter behov mer.

    Dessutom måste beläggningen på alla tre sträckorna i förhållande till varandra vara sådan att det lönar sig...
     
  6. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Vi som minns 80 talet och 90 talet kommer ihåg SAS hade transitflygningar, mest känd är nog SK 751 ARN-CPH-WAW (Gottröra)
    Normalt fick man inte sitta kvar i CPH för att maskinen skulle städas. Var man försenad kunde man ibland få sitta kvar för att tjäna tid.
    På SAS B 747 så fans det väl en linje CPH-GOT-JFK?
    Det var inte bättre förr!
     
  7. På Kina inrikes är det rätt vanligt med multi segment flygningar, men det är också lika vanligt med förseningar. Ibland upp till 5-6 timmar.
    Så jag håller med om @fcx:s förklaring om det blir enklare och flexiblare för flygbolaget att ha två eller flera separata flygningar.
     
  8. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    I Brasilien har de en förkärlek för A-B-C-D..
     
  9. xmit

    xmit Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    United hade ( har ? ) flygningar från Västkusten med stopp på östkusten och sen vidare till Europa med samma flight-nr. Där kunde det dock innebära flygplansbyte trots att det vara samma flight-nr.
     
  10. Gralq

    Gralq Medlem

    Ort:
    Umeå
    Land:
    Sverige Sverige
    SAS kör KRN-UME-ARN på en av sina morgonflighter ett par dagar i veckan. Eller gjorde det senast i våras iaf.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×