Senaste nytt

Varför bör jag undvika SkyTeam?

rvarttinen

Medlem
I Flying Blue kostar en bonusresa i Business class mer än dubbel som en Economy class bonuaresa och en bonusresa i First class kostar mer än trippel som en Economy class bonusresa.
...

Har inte tagit ut någon bonusresa. Framförallt på kortare rutter blir det väl mycket skatt och dylikt som behöver betalas. Dock, jag har använt poängen till uppgraderingar och det har fungerat utmärkt. Vi använder väl de olika programmen på olika sätt. Bara för att jag inte använder ett annat program betyder inte att det är dåligt, eller att jag ens tycker att det är dåligt.
 

Dr. Miles

Expert
Har inte tagit ut någon bonusresa. Framförallt på kortare rutter blir det väl mycket skatt och dylikt som behöver betalas. Dock, jag har använt poängen till uppgraderingar och det har fungerat utmärkt. Vi använder väl de olika programmen på olika sätt. Bara för att jag inte använder ett annat program betyder inte att det är dåligt, eller att jag ens tycker att det är dåligt.
Skillnaden här är att jag har kontot både på Air France/KLM Flying Blue och Delta SkyMiles, så jag vet att vad jag jämför med.

Det är rätt att det finns olika sätt att utvärdera bonusprogram men bonuaresor i premiumkabiner är en viktig del för mig.
 

rvarttinen

Medlem
CDG har väl kvar sitt dåliga rykte från förr. Jag tycker CDG funkar bra nuförtiden... eller så har jag bara blivit äldre och visare och därmed hittar jag där bättre. ;)

Ja.. det tycks var något sådant. Själv så finner jag att inte varit särskilt svårt att hitta på CDG - så jag förstod inte rikitgt vad många klagade på. Har sedan jag kommit med i BC.se kollat varje gång jag varit där och letat efter dessa "brister". Inte funnit några. Visst, det finns saker som kan förbättras men dessa är marginella med tanke på vad som framförts... när jag frågat som varit (för jag vill själv se vad det är nästa gång) så har det visat sig mest vara 'luft' ...
Sist vi var är och bytte 2F -> 2E tog vi bussen (Navette Blue) i och med att det var den bortre delen av 2E vi skulle till, avgångar till USA. Det var några amerikaner ombord som gnällde över "att det var en så komplicerad flygplats". Senare samma dag när vi skulle byta på JFK, ja, då kan man tala om komplicerat! Det kan jag skriva mer om senare ... kanske rent av ett reportage, om jag hinner. :)
Och, långa avstånd - den som klagar på det på CDG har nog inte bytt på AUH (Abu Dhabi) ..!..
 
  • Gilla
Reactions: Pho

Flying P

Medlem
Kan vi inte bara enas över att alla program och allianser har både fördelar och nackdelar beroende på vem resenären är.
Pajkastning känns bara fånigt och det hoppas jag få slippa på denna seriösa site.
 

Pho

Medlem
CDG har väl kvar sitt dåliga rykte från förr. Jag tycker CDG funkar bra nuförtiden... eller så har jag bara blivit äldre och visare och därmed hittar jag där bättre. ;)

Kan bara hålla med... Kanske det är åldern, men jag har åtminstone uppfattningen att de senaste årens ombyggnationer mm. har gjort att CDG numera är ganska så smidig (så länge man håller sig till SkyTeam).
 

rvarttinen

Medlem
Kan vi inte bara enas över att alla program och allianser har både fördelar och nackdelar beroende på vem resenären är.
Pajkastning känns bara fånigt och det hoppas jag få slippa på denna seriösa site.

Precis! Jag vill gärna veta fakta - hur det verkligen förhåller sig; bra, dåligt eller neutralt. Åsikter kan vara kul att höra/läsa, men ger sällan något objektivt eller konstruktivt.
 

nota bene

Medlem
Jeg er enig, men havde dog en del ud af SU's bonusprogram.
Tänkte just säga det - jag tog en kort titt på deras program i samband med att jag hade en (ofrivillig p.g.a. jobbrestriktioner) flygning med dem på HEL-SVO. Verkar ganska ok om man jämför med flera inom *A och OW. T.ex. award SVO-IAD för 110k miles är i partitet med SK. Har dock inte koll på skattetillägget, så det kan vara ett problem...

Jag undviker själv Skyteam p.g.a. avsaknad av status. Skulle annars välja KL till AMS och vissa destinationer i UK. Om man är van vid SAS kabinservice lär man knappast vara besviken på KLM, och definitivt inte på AF (varm mat i Y på längre linjer i Europa).
 

Fredrik

Medlem
Tycker KLM är väl så bra som SAS på de sträckor jag tar dem: intra-Europa i ekonomi. Åker man dessutom till västra Europa är det inte nödvändigtvis någon omväg att åka med dem. Schiphol är smidig att byta på också så jag ser ingen anledning för mig att bojkotta.
 
Toppen