Senaste nytt

Varför all hype kring Qatar Airways?

nota bene

Medlem
Har själv utnyttjat QR på just den sträckan du använder @Traveller . För mig passar det ganska bra att ta kvällsflyget från ARN, käka en snabbis och sedan sova ca 4h till landning i Doha. De två timmarna i loungen är ganska perfekt för lite mailande och frukost, samt dusch. Sedan dagflygning till HKG där man antingen kan jobba eller sova lite beroende på om jag var nöjd med 4h sömn eller ej.

Att välja att flyga via Doha (och vi kan ju knappast flytta QRs hubb) innebär två korta longhauls från Europa. Om det inte passar ens kropp/schema så har man valt fel bolag (eller gått efter plånboken).

Jag kan dock inte annat än instämma vad gäller servicen. Min uppfattning är att personalen inte är särskilt finkänslig i sina beslut. Har fått vänta 1h på att få avdukat efter dessert (slutade med att jag ställde allt i gången eftersom jag ville sova), har blivit informerad att CC inte vet hur man får reda på vad som finns med text på engelska på IF-entertainment, och har sett hur purser hanterade en överbokning av bassinets (i Y) genom att hota med att slänga av en mor+barn eftersom hon höll på att gå upp i limningen av att de inte fick sina förbokade platser sedan 6 mån tillbaka och hennes sambo skulle sitta typ 20 rader bak. Hela situationen var pinsamt hanterad.

Dessa tre händelser kommer från tre separata resor i C detta år.
 

Senator

Moderator
Jag har inte åkt Qatar, men ser fram emot att prova. För mig handlar allt om "value for money". Det är kanske inte perfekt att kliva upp mitt under natten i Doha för att byta flyg, men för en prisskillnad på 10 000kr kan det vara värt det.

Qatar möjliggör för många att resa i affärsklass med deras priser. Jag känner två tjejer som nu har bokat en höstresa till Thailand med Qatar för 10 tkr per person som aldrig skulle ha råd annars. Visst, det finns andra bolag med samma prisbild till just Thailand, men deras intresse väcktes av kampanjerna.

För mig är frågan; vem betalar? Har en resenär obegränsade medel så kan jag förstå att det finns massor av alternativ. Men även som anställd känner jag en viss skyldighet att tänka till. Som konsult med egen verksamhet, tänker jag också på mina kunder. Kanske det är för att jag är rätt så allergisk mot attityden att "bara för att andra betalar så kan jag göra som jag vill". Det är en del av det amerikanerna kallar "The entitlement society".. eller på svenska: "jag är berättigat till" och det kommer aldrig en diskussion om att "min skyldighet eller mitt ansvar är"..

Om jag hade obegränsade medel hade jag köpt Lufthansa/Swiss Förstaklass varje gång jag åker till USA, och LH/LX samt Singapore och Cathay Förstaklass till Asien. Men det har jag tyvärr inte..

Alla har olika förutsättningar, och väljer ur dessa förutsättningar. Alla har olika intressen, och väljer utifrån dessa intressen. Alla har olika prioriteringar, och väljer från dessa prioriteringar. Inget rätt, inget fel. Bara olika... Och det tackar vi för, annars skulle samhälle vara väldigt tråkigt och vi skulle få monopolistisk marknad :)
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Om jag hade obefintliga medel hade jag köpt Lufthansa/Swiss Förstaklass varje gång jag åker till USA, och LH/LX samt Singapore och Cathay Förstaklass till Asien. Men det har jag tyvärr inte..

Bra skrivet men just det här är nog fel. Du menar obegränsade medel eller hur? Inte obefintliga?

Moderator kan ta bort dtta om det är ot.
 

Delayed

Medlem
Vi kan kanske konstatera att det är rätt individuellt om man föredrar 10+2 eller 6+6. Personligen har jag svårt att sova långa perioder så jag tar helst 6+6. I C funkar naturligtvis även 10+2 men flyger jag turistklass känns 10 timmar i sträck nästan obehagligt så där väljer jag definitivt 6+6 om möjligt.
 

Flying P

Medlem
The truth about the luxury of Qatar Airways | Nyheter | Expressen

Qatar Airways inclusion 'disgraces oneworld alliance' - International Transport Workers' Federation

Men det er en fri verden, og man står fri til å velge de tjenester man ønsker selv :) Personlig er de usmakelige og at de blir så hypet på tross av hva de står for gjør meg enda mer disguisted.
Jag tycker mig minnas att det finns separata trådar för diskussion om detta.
När vi ändå är OT - vilka använder DELL PCs? ;)
 

Jonas C

Medlem
Men det er en fri verden, og man står fri til å velge de tjenester man ønsker selv :) Personlig er de usmakelige og at de blir så hypet på tross av hva de står for gjør meg enda mer disguisted.
Jag köper inte riktigt argumentet att folk bojkottar Qatar Airways för mänskliga rättigheter. Med den attityden så kan borde man lika gärna bränna upp alla sina kläder, möbler och elektronikprylar med tanke på att människorna som har tillverkat dem med all sannolikhet har utstått sämre arbetsförhållanden än personalen på Qatar. De har gjort ett aktivt val att jobba för Qatar Airways, är de missnöjda med jobbet så kan de lika gärna säga upp sig då det finns tusentals människor som är villiga att göra deras jobb.
 
Toppen