Varför är det så komplicerat att få hjälp av Air France/KLM/Flying Blue?

Diskussion i 'Air France & KLM, Flying Blue' startad av agehall, 3 Mars 2012.

  1. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har precis ägnat en timme åt att försöka boka om en biljett.

    Eftersom det inte gick via webben, var jag tvungen att försöka ringa något callcenter för att göra ändringen. Mitt första försök var att ringa det svenska nummret. De har dock stängt på helgerna och allt man får är en telefonsvarare som meddelar detta, dock först EFTER att man knappat in sitt FB nummer, vilket inte är det enklaste om telefonledningen inte är bra. Det tog tre försök för mig.

    Jag försökte då leta upp telefonnummer till något bokningskontor i London alt Paris då jag misstänkte att de kanske har öppet. Jag hittade adresser och öppetttider, men inga telefonnummer.

    Till slut hamnade jag vid kontaktuppgifterna för FB, där det framgick att de har öppet på helger, så jag ringde dit. Efter några minuters väntetid (telefonsystemet lyckades inte förstå mit FB-nummer pga dålig förbindelse) så fick jag prata med en person som tog mina uppgifter. Men sedan tog det stopp. Det var ju en BETALD biljett och inte en awardbiljett, så han fick inte röra den. Han gav mig istället ett nummer som skulle gå till ett biljettkontor i UK och påtalade även att jag kunde välja ett annat land på hemsidan för att se respektive lands kontaktuppgifter.

    Jag försökte ringa nummret jag fått ett par gånger utan framgång. Det gick uppenbarligen inte att nå från min telefon nu. Så det blev till att försöka leta på hemsidan igen. Till slut hittade jag ett nummer till UK callcenter och lyckades få tag på en person som kunde boka om min biljett.

    Detta är inte första gången jag svär över hur frikopplade AF/KLM är från FB. Om jag jämför med SAS och EuroBonus, så kan jag alltid ringa EuroBonus och de kommer att hjälpa mig, oavsett vad det är för biljett. De kanske påpekar att jag egentligen borde ringa något annat nummer *nästa* gång, men de hjälper mig alltid! För mig som resenär är det en trygghet att veta att jag har ett ställe att vända mig till.

    Det är inte heller sällan det blir fel när man pratar med den ena eller andra parten. För drygt en månad sedan ringde jag och bokade en resa till ARN-CGK. Jag sa uttryckligen att jag ville ha en bokningsklass som jag kunde uppgradera med miles men likförbaskat så fick jag en resa bokad i K med KLM, som inte går att uppgradera. Till viss del har jag mig själv att skylla då jag inte dubbelkollade bokningsklasserna, men jag hade bråttom och förutsatte att personen jag pratade med visste vad denne gjorde - FAIL. Vad som gör mig ännu mer förbannad är att väl på Schipol lyckades jag köpa upp mig till rätt bokningsklass på hemresan för €10, samt €100 i ombokningsavgift. Som extra grädde på moset har jag fått poäng för anslutningsflighterna ARN-AMS och AMS-ARN men inget mer för den resan. Hade jag kunnat ringa till ett callcenter och lösa både bokning och uppgradering i ett svep är jag rätt säker på att detta inte hade hänt.
     
  2. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Förhoppningsvis kommer vi kunna får mer hjälp nu när Karin är här. På Flyertalk finns en officiell representant i British Airways forumet som folk vänder sig till när alla andra avenyer är utforskade. Hon brukar kunna hjälpa eller skicka ärendet vidare.
     
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, det är min förhoppning. Nu har jag ju inte ens tagit upp problemen jag hade sist jag åkte hem från ABJ...
     
  4. Jacob

    Jacob Medlem

    Jag vet att Karin skulle vara borta en stor del av denna vecka, men ta det med henne när hon är tillbaka nästa vecka (hon lär väl se inlägget hur som helst). Det är som sagt av denna anledning som hon är här.
     
  5. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det här blir ju bara bättre och bättre. Jag hoppas verkligen AF/KLM fick bra betalt för att genomföra uppdateringen av hemsidorna som skedde strax efter jul, för nu fungerar de ju sämre än någonsin. Jag försökte just checka in till kvällens flight och får veta att jag inte har några aktiva reservationer!

    Detta trots att jag fick ett mail inatt som sa att jag nu kan checka in online.

    Jag börjar bli rätt trött på alla dessa saker som inte fungerar. Kommer att bli smått chockerad om jag kan få hjälp att få kvittot på min ändring utskrivet på CDG imorgon, för det kom givetvis ingen kopia via e-post.
     
  6. stewigriffin

    stewigriffin Medlem

    Ort:
    NYC
    Undra om hur förvånad jag blev när en halvtimme före boardingen maskinen meddelar mig glatt att du finns inte med på denna flight. Jag brukar annars alltid checka-in på webben och ibland byter min plats vid transfer och alltid vill jag ha en riktig BC utskrivet.
    En sak som jag inte fattar är varför KLMs och AFs websystem för att välja sätet är så annorlunda. Men maskinen är bäst och en person som ändrar det är ännu bättre. Har inte bara förstått principen för seat-blocking än. Ibland är en och samma säte är blockerad som Paid/Premium hos KL och tillgänglig hos AF. Ibland är det blockerad utan någon förklaring(man ser inte det på SeatGuru inom 24 timmar före flyget, tyvärr) men sen är det tomt ombord.
     
  7. erc

    erc Medlem

    Ort:
    Säffle
    Land:
    Sverige Sverige
    Finns det sådan funktionalitet på Seatguru? Jag måste vara helblind? :)
     
  8. stewigriffin

    stewigriffin Medlem

    Ort:
    NYC
    Det var jag som hade felet, hos ExpertFlyer förstås. SeatAlert heter funktionen.
     
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Mindre än 24h före avgång kan du inte riktigt lita på något annat än incheckningssystemen. ExpertFlyer verkar ha hyfsad koll, men det stämmer långt ifrån alltid.
     
  10. Air France/KLM

    Air France/KLM Företagsrepresentant

    Ort:
    Älvsjö
    Hej!

    Jag kan inte annat än att hålla med dig om, och be om ursäkt för, att detta låter väldigt omständigt och inte särskilt 2012. Jag tolkar dig som att du från början bokat via nätet (inte via en resebyrå) och att problemen började då du inte kunde boka om på nätet.. jag antar att du vanligen avnänder denna kanal för att boka om... Vad fick du för mystiskt svar? Har du någon aning om varför det inte gick?
    Jag skickar naturligtvis denna feedback vidare, både när det gäller dina problem med hemsidan och svårigheten att kontakta oss i allmänhet. Tack för att du tagit dig tid att skriva! Vad kan vi göra för dig just nu? Är din biljett i ordning?? hälsningar Karin




     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×