Varför är det så dyrt att flyga mellan Göteborg och Luleå med SAS?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av mry, 6 November 2011.

  1. mry

    mry Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag ska resa med jobbet till GOT och tänkte åka hem 16/11 med flyget som går 20:15 från GOT och sen med flyget som går 22:40 till LLA från ARN. Denna resa kostar hela 2 798 kr på sas.se om man bokar den hela vägen på en biljett. Söker man på itasoftware kostar resan 1 494 kr. Söker man flygningarna separat på sas.se kostar de 765 + 691 = 1456 kr

    Är det ofta förseningar på detta flyg så sas åker på att bekosta övernattningar på hotell i Stockholm för att resenärerna missar bytet på ARN? eller finns det något annat som motiverar att man får betala 1342 kr extra? Det är ju 1h 25 min bytestid på ARN så är det värt att ta risken att boka dem separat?
     
    Last edited: 6 November 2011
  2. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Personligen skulle jag chansa på två separata biljetter. Om du ringer SAS kanske de kan lägga dem i samma bokning till och med, teoretiskt ska det inte spela någon roll ansvarsmässigt men det känns bättre.
    Göteborgslyget kan ju bli över 1h sent och du kommer ändå hinna utan problem. Du behöver max en minut gate till gate på Arlandas terminal 4.
     
  3. mry

    mry Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Då jobbet betalar så måste jag boka via HRG. Eller jag antar att det är amadeus på något sätt för det är på e-travelmanagement2.amadeus.com vi ska boka.

    Men jag kan göra multistop bokningar i det verktyget så då kanske allt hamnar på samma bokning?
     
  4. Johannes

    Johannes Medlem

    Ort:
    Lerum
    Land:
    Sverige Sverige
    Är DY ett alternativ? Om du kan lämna GOT en timme tidigare:

    Från GOT 1905
    vidare från ARN 2115

    Transitbiljett för 1021 SEK
     
  5. stewigriffin

    stewigriffin Medlem

    Ort:
    NYC
    DY verkar vara ett bra alternativ.
    Själv brukade jag alltid köpa 2 separata biljetter, det var några gånger då jag missade Göteborgsflyget pga tekniska problem eller vädret men SK var alltid hjälpsamma med att boka om mig till nästa kärra.
    Prisskillnaden vid köp av biljetter förklarades med att det är olika bokningsklasser på sträckorna.
     
  6. rob74

    rob74 Medlem

    Ort:
    Kiruna
    Land:
    Sverige Sverige
    Håller med om att prisskillnaden kan vara löjligt stor ibland. Jag delar alltid upp sträckorna om det kostar väsentligt mindre. Sedan ber jag dem lägga ihop bokningarna vid incheckning. Det var under ett tag som de tramsade med att inte göra det, men de slutade upp med de dumheterna för något år sedan. Du bör dock ha bokningsreferensen med dig för anslutningsflyget, för när de drar EuroBonus-kortet dyker bara första segmentet upp. Så var det för mig senast när jag flög GOT-ARN-KRN. De måste alltså mata in den andra sträckan manuellt.

    Sedan brukar aldrig poängen för segment 2 registreras, trots att det står EBG eller SK*G på boardingkortet, så det har jag alltid fått göra i efterhand, vilket är irriterande.

    Någon som vet hur man ska komma runt det utan att resa varje sträcka för sig, med omcheckning av bagage etc?
     
  7. Johannes

    Johannes Medlem

    Ort:
    Lerum
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag lög för någon vecka sedan GOT-ARN-TRD-TOS och hade olika bokningsnummer på GOT-TRD och TRD-TOS men lyckades efter lite tjafs på GOT få väskan hela vägen, men jag fick som sagt uppge bokningsnumret på TRD-TOS och jag blev hur som helst tvingad att ta väskan genom tullen på TRD, men väskan var taggad till TOS så hade jag flygit GOT-KRN eller LLA (flyger dock alltid direkt med CF till LLA) på olika bokningsnummer så hade den gått hela vägen, det som är viktigt är att checka in på nätet på bägge bokningnumren INNAN man går och lämnar in väskan...
     
  8. rob74

    rob74 Medlem

    Ort:
    Kiruna
    Land:
    Sverige Sverige
    Funkar detta nuförtiden? När jag har separata bokningar väljer jag bara stol och checkar sedan in över disk, för tidigare har de fått ta bort internetincheckningen och sedan göra om allt för att få ihop bägge sträckorna.
     
  9. stewigriffin

    stewigriffin Medlem

    Ort:
    NYC
    Hade fungerat bra att checka in bagaget hela vägen med hjälp av personalen på flygplatsen. I GOT var det alltid SK personal som erbjudit att göra så, även vid andra resom med code-share genom CPH.
     
  10. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Bagaget går säkert bra att checka in hela vägen. Men om OP missar anslutningen så lär inte SAS stå för hotell. Skulle de vilja vara riktigt hårda kanske de inte ens bokar om segment två till morgonflyget eftersom passageraren inte dykt upp vid gaten i tid.
    Det är risken man tar om man har två separata biljetter (baserade på två point-to-point-priser istället för ett genomgående pris).
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×