Varför är det alltid strul och problem på Köpenhamn Kastrup?

Diskussion i 'Flygplatser' startad av jsn, 9 Mars 2014.

  1. jsn

    jsn Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Lite tråkigt med vad som kan uppfattas som en klagotråd, men varför är det alltid (eller i stort sett alltid) strul och problem på CPH?

    Jag har i snart 10 år sagt att SAS största svaghet är CPH. Jag tycker att SAS för det allra mesta levererar en produkt och tjänst som jag är nöjd med, förutom vad som levereras av själva flygplatsen. Det är spontana och slumpmässiga strejker och maskningsaktioner, det är otrevlig personal, deras uppträdande och hantering medför frekventa förseningar och olägenheter för resenärerna, mm mm. Detta är såvitt jag förstår utanför SAS direkta kontroll men påverkar ändå uppfattningen av SAS :(

    Senast igår råkade jag ut för CPH-strul igen. Jag flög ARN-CPH-GVA-CPH-ARN för att gå på bilsalongen, en polare anslöt från GOT.

    På hoppet ARN-CPH (SK1415) så stannade vi 2m från gaten då "inlotsningssystemet" som guidar flygplanet sista metrarna till gate inte fungerade och man väntade på att "någon" skulle komma och vinka in planet manuellt. Tog säkert inte mer än 5-10 minuter men detta var inte det tillfälle igår när tiden gick som snabbast...

    På hoppet CPH-ARN (SK1430) så var all ombordstigning och lastning avklarad i god tid innan planerad pushback, men ändå blir vi 10 minuter försenade ut från CPH. Detta pga att pushback-traktorn tydligen krånglade och man funderade på om traktorn skulle bytas ut mot en annan. Denna försening gjorde att jag missade en tåganslutning på ARN för sista hoppet hem.

    Jag förstår att enskilda tekniska problem alltid kan ställa till det, men dels är då frågan hur ofta krånglar det, är underhållet eftersatt, dels så bidrar dessa problem till den övergripande uppfattningen om CPH som en ogästvänlig och dåligt fungerande flygplats.

    Är det bara jag som inte gillar CPH?

    Försöker någon göra något åt detta, på ett seriöst och genomtänkt sätt? Är det någon som tar detta på allvar? Eller anses CPH leverera en god, trevlig och säker service?
     
  2. Flyger oftast genom CPH och har aldrig råkat ut för några problem. Enda gången jag kan minnas var när Aer Lingus hade tekniskt problem med sin kärra, men det är inte flygplatsens fel.
     
  3. mcleif

    mcleif Medlem

    Om jeg forstår dig korrekt, så blev du forsinket 5-10 minutter på udturen fra CPH og 10 minutter på hjemturen? Altså 15-20 minutter totalt? Det er altid surt at misse et tog, men det er lidt en tight connection, om du misser et tog pga. en forsinkelse på små 10 minutter. Jeg tror, at du skal være glad for, at du ikke kører tog i Danmark, som ofte er forsinkede :)
     
    3 personer gillar detta.
  4. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tycker CPH är en fantastisk flygplats, har aldrig råkat ut för några större problem där.
     
    3 personer gillar detta.
  5. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Tja, du är nog inte i majoritet. Ett antal mycket fina placeringar på diverse olika rankningar de senaste åren för CPH. Personligen tycker jag att flygplatsen är en fröjd, det är inte konstigt med tanke på hur betydelsefull den är för Danmarks ekonomi.

    Ang. SAS och Kastrup finns det otaliga trådar om detta ämne på forumet, t.ex. här.
     
    3 personer gillar detta.
  6. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker Kastrup är en helt Ok transferflygplats. Rent och städat, enkelt att hitta, inte alltför långa promenader mellan gaterna. Variation mellan butiker och matställen.

    Att börja eller avsluta resan på Kastrup är dock allt annat än OK. Incheckning brukar ta lång tid, likaså security. Att vänta på väskorna vid ankomst är också som att se målarfärg torka.

    Sen är ju Kastrup oproportionerligt "drabbat" av arbetsmarknadskonflikter som spiller över på resenärerna.

    Däremot gillar jag inte konceptet Kastrup, dvs en transferflygplats som har väldigt lite inrikestrafik.
     
    1 person likes this.
  7. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Då gillar du inte konceptet Amsterdam eller Zürich heller antar jag?

    Ang. incheckning: brukar ta mig ca en minut. Status hjälper.
    Ang. säkerhetskontroll: sällan mer än fem minuter. Status hjälper.
    Ang. väskorna: kass, det håller jag med om.

    Utöver det nämnda är det briljant med tunnelbana (alt. tåg eller buss) i mycket nära anslutning till ankomst/avgång.
     
    2 personer gillar detta.
  8. SeaPlanePilot

    SeaPlanePilot Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Än så länge tycker jag det fungerar bra på Kastrup, peppar peppar.
    Jag har varit där mycket genom åren och aldrig råkat ut för något större strul. Det har varit några tajta byten p.g.a. sent inkommande flyg då jag fått springa mellan gaterna och ändå har incheckat bagage på något mirakulöst sätt kommit med.
    Jag har aldrig råkat ut för några otrevliga danskar varken på flygplatsen eller ombord flygplanen.

    Jag är antagligen blind för strul eftersom jag har gillat Kastrup sen barndomen :rolleyes:
     
  9. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Helt rätt. Hade det funnits mer longhaul på ARN så hade det räckt med ett byte från inrikes till IC, i stället för två som nu...
     
  10. Unicornone

    Unicornone Medlem

    Ort:
    Vikbolandet
    Land:
    Sverige Sverige
    Är inte heller något CPH-fan, känns som det är länge sen Danmark var dejligt…. För det var det när jag var yngre.
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×