Var skriva APIS information med Finnair codeshare på British Airways/American Airlines flight?

Diskussion i 'Finnair & Finnair Plus' startad av kerran1980, 6 April 2014.

1. kerran1980

kerran1980 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej!
    Min syrra har bokat en resa till Miami, USA på Finnairs hemsida.
    Själva flygrutten är ARN-LHR-MIA fram och tillbaks.
    ARN-LHR-ARN flygs av British Airways och LHR-MIA-LHR flygs av American Airlines.
    Resan är bokad med Finnair codeshare nummer på samtliga flighter.

Min fråga är...Vart någonstanns ska min syrra skriva in den nödvändiga APIS informationen som USA:s myndigheter kräver?
    Hon har bokat resan av Finnair men Finnair opererar inga av flighterna.
    Ska hon skriva in APIS informationen på Finnairs, American Airlines eller British Airways hemsida?

Tacksam för svar!

2. Storsteffe

Storsteffe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Normalt lägger man in det hos det bolag man bokat med, alltså Finnair i det här fallet.

1 person likes this.
  3. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är inte helt säker på att det är det biljetterande bolaget som hanterar APIS

En bekant flög ARN-HEL-JFK med American Airlines-nummer på biljetten men alla flygningar utfördes av AY. Han var tvungen att registrera sina uppgifter på Finnairs hemsida. I det fallet är det ju dock så att AY använder Amadeus och American Airlines använder Sabre som GDS så det kan ha spelat in i detta.

Mitt tips är att kolla på British Airways vad den sidan säger avseende APIS-data. Bokningsnumret fungerar där.

AAs sida behöver hon troligen inte gå in på.

1 person likes this.
  4. Storsteffe

Storsteffe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja det är ju fullt möjligt att lägga in APIS på fler sidor om man vill vara säker, så det kan ju vara lika bra.

Edit: Så slipper man bök vid incheckning.

Last edited: 6 April 2014
    1 person likes this.
  5. kerran1980

kerran1980 Medlem

Land:
    Sverige Sverige

Tack!
    Hon skrev in APIS på Finnairs hemsida.
    Kollade precis på British Airways.com och även där fanns uppgifter om Pass etc registrerat :)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!