Var ska jag kreditera poängen?

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Artur, 9 Oktober 2013.

1. Artur

Artur Medlem

Hej!

Jag ska till New York i vår. Biljetterna är bokade genom en resebyrå och det är UA9015(operated by: Lufthansa) som först flyger ner till FRA. Sedan är det UA51 som flyger till EWR, dessa två flygningar är i kabinklass: L. På vägen tillbaka är det Swiss som kör båda flygningarna(LX19(EWR-ZRH) och LX1250(ZRH-ARN)), dessa flygningar är i kabinklass: K.

Nu undrar jag till vilket program jag borde kreditera poängen? Jag har kollat med MileagePlus, Miles & More samt Eurobonus, men jag tycker dock att det är svårt att få en helhetsbild över situationen och ber därför om hjälp här, då ni har mer erfarenhet med detta :).

Tack på förhand!

2. Jag har inte tillgång till dator nu men spontant tycker jag att det är bäst att kreditera till United Mileage Plus.

3. NotRyan

NotRyan Medlem

Jag skulle vilja säga det klassiska... Det beror på det övriga resemönstret. För en svensk är ofta Eurobonus det bästa valet, men reser man sällan så kan man spara ihop till en bonusresa bättre hos Mileage Plus, då dessa miles aldrig går ut om du krediterar minst var 18:e månad. Hos Eurobonus kan man råka ut för att få köpa dyra muffins för poängen om dom snart går ut och du inte har nog till en bonusresa...

Mileage Plus har bra möjligheter att bli *Gold också, ej att förglömma. Ungefär lika lätt som hos SAS, om man nu inte får någon 2-flights kampanj förstås.... :)

Mvh
    /NotRyan

4. Charlie D

Charlie D Medlem

Flyger SAS till Hong Kong för att sedan resa vidare med Vietnam Airlines (Sky Team) (codeshare) till Vietnam. Den flygningen utförs av Cathay Pacific men har i min bokning ett VN-flight nummer. Till vilken allians kan jag få poängen för flighten Hong Kong-Vietnam?? Resebyrån hävdar att de inte kan lägga in mitt American Airlines (One World) kort då det inte är Cathay Pacific (Cathay) prefix på bokningen.

PS. Jag bryter budord förgämnan, må de så komma från Moses eller färgstarka profiler på detta forum ;)

jumbooze gillar detta.
  5. Framförallt, Cathay Pacific & Dragonairs flight med billiga Economy class biljetter ger ofta inte några miles till American Airlines AAdvantage.
    Det är endast Y, B och H klass som ger 100% till AAdvantage. Resten av Economy class bokningsklasser ger 0% miles.
    American Airlines oneworld partner – Cathay Pacific

agehall gillar detta.
  6. Charlie D

Charlie D Medlem

Det här är business class och problemet är att det inte går att lägga in kortet i bokningen.

7. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Operated by Cathay Pacific/KA bör ge poäng till OW-program, om du har en bokningsklass med intjäning [t.ex. British Airways ger 25% på de flesta billiga bokningsklasser].

Du torde även kunna få poäng till i alla fall VN's program, men där är väl @pep experten?

edit: FRån American Airlines
    Eftersom denna inte är marketed and operated så är det nog bättre att kolla på Skyteam?

agehall gillar detta.
  8. Då är det bara att ta fram bonuskortnummer när du är i Hong Kong.
    Cathay Pacifics personal hjälper dig att registrera bonuskortnummer. :)

agehall gillar detta.
  9. Charlie D

Charlie D Medlem

Vad bra...ska jag då använda American Airlines-kortet eller Alitalia kortet?

10. Om du får VNxxx operated by Cathay Pacific på boardingkort kan du glömma att kreditera flighten till American Airlines AAdvantage.

Om det står CXxxx på boardingkortet, finns det en chans (ingen garanti) att det går att kreditera till AAdvantage.

agehall gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!