Var ligger gränsen för att kalla sig "frequent flyer"?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Jonas C, 22 April 2014.

  1. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    De flesta av oss här på BusinessClass.se har någon form av status hos ett flygbolag. Men bara för att man har status betyder det inte nödvändigtvis att man flyger ofta. Trots detta flyger nog de flesta här långt över svenskens genomsnitt (som är 0,5 flygresor per år), men var anser ni att gränsen ligger för att få kalla sig "frequent flyer".

    Jag flyger tillskillnad från de flesta här inte på veckobasis utan gör endast 1-2 resor per månad, vissa månader [gud förbjude] kan ibland bli helt flygfria. Snittar ungefär 35-45 segment per år och omkring 40-50K butt in seat miles. Detta år är jag bokad (har flugit) över 70K butt-in-seat miles och den siffran blir förmodligen högre vid årets slut. Skulle dock inte kalla mig själv för en frequent flyer baserat på nuvarande resemönster, åtminstone inte en riktig sådan.
     
    Last edited: 23 April 2014
  2. Jacob

    Jacob Medlem

    Är det så viktigt?

    I den presentation vi använder mot flygindustrin står det 10 ToR-resor per år som är en vedertagen siffra i branschen.
     
    1 person likes this.
  3. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Allt beror ju på vem man jämför med.
    Jämför man med en "vanlig" svensson är ju alla frequent flyers här inne mer eller mindre. Jämför man med de som jobbpendlar så är man det inte.

    För att flyga 98% privat så ser jag mig som en frequent flyer, om man ska jämföra mot de som faktiskt flyger en del så är jag det inte.
    Rätten att bära titeln frequent flyer är väl upp till var och en att bestämma, inget jag använder direkt ofta dock (om jag ens gjort det).
     
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har kanske lite annorlunda syn på det än många andra, men jag anser att en frequent flier ska flyga minst 200k miles/år och ha i snitt minst en resa per vecka.

    Kan säga att jag själv numera är rätt långt ifrån dessa nivåer och därmed inte direkt ser mig själv som en frequent flier längre.
     
    1 person likes this.
  5. nilsson

    nilsson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Fast flygbolagen håller väl inte med, eftersom de kallar loyalitetsprogrammen för frequent flyer programs.
     
    1 person likes this.
  6. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Tänk på oss som åker ofta och kort ;)
     
    2 personer gillar detta.
  7. Aurora

    Aurora Medlem

    64 flights (1,25/veckan) og 40k miles i 2013.... :D Ofte og kort, litt som Wideröe ;)
     
    1 person likes this.
  8. Undrar varför detta epitet känns inneha positiva konnotationer, när samma resemönster med alternativa transportmedel har negativa (kanske min tolkning?)

    Dåligt med ryggdunkande när man berättar att man tågpendlar eller sitter i 1h trafikköer med bilen :p Tidsangivelsen är ju även densamma som restiden för nordiska "frequent flyers" - de flesta guldkortsinnehavarna (Eurobonus) flyger inom just Norden.

    OM man nu nödvändigtvis vill kalla någon/sig själv för en frequent flyer är jag inne på agehall 's spår - ett resande som totalt präglar hur livet ser ut. Halva dygnen i luften....ena dagen i Kapstaden, den andra i Hongkong.

    Att kalla sig frequent flyer för att man veckopendlar ARN-GOT (3.5h t/r inkl marktransport) är ju lite som att kalla sig för frequent showerer för att man duschar 30min/dag (3.5h/vecka). Visst flyger denne person mer än gemene man, men det finns 160.5h kvar av en vecka där han/hon gör annat (!)

    Visst kan det vara kul att känna grupptillhörighet (mänsklig drivkraft) men tycker ibland att det blir löjligt. En äkta frequent flyer är en man/kvinna som lever sitt liv i luften eller på flygplatser - en person att antingen avundas eller tycka synd om! :)
     
    9 personer gillar detta.
  9. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Lidt afhængig af definitionen er vi nok en del der er 'medvetna resenärer' og ikke frequent fliers...

    Selv rammer jeg nok 65-75K miles og 45-65 segmenter i 2014.
     
  10. Det är nog för att det i grunden är ovanligare att höra om någon som flyger 50ggr/år än att diska varje dag (samma tidsanspråk eller mer skulle jag tro).
    Frågan är ju om någon berättar att de diskar hemma, en timme varje dag, som om de definierade deras personlighet och livsstil (?)

    Jag ifrågasätter inte vem som är äkta frequent flyer, men funderar över nyttan i att överhuvudtaget kategorisera sig som en. Finns det ett uppdämt bekräftelsebehov i att vara "något"... Det verkar ju t.e.x vara väldigt känsligt (på alla forum likt detta) om man avfärdas som en "vanlig resenär".

    Att andra kallar en frequent flyer......ja det kan man ju inte göra mycket åt.

    Räcker det inte att säga vad man arbetar med, och kanske att det innebär ovanligt många flygtimmar (för den oinvigde).

    Snart finns det säker titlar i katalogen som lyder: Dr. Palazzi, Mr. Palazzi, HKH. Palazzi o Ff. Palazzi (det sistnämnda för frequent flyer)

    Men nu ska jag nog inte driva detta vidare, om jag inte önskat bli lynchad (och det vill jag ju inte :p).
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×