Senaste nytt

Var kollar man planerad flygplanstyp?

adhoc76

Medlem
Har grunnat på en sak en tid... Flygbolagens hemsidor är sällan särskilt pålitliga när det gäller vilken flygplanstyp som man kan förvänta sig i själva verket.... Måhända kan man tycka att det spelar mindre roll, men många bolag är inne i en förnyelseprocess och i ett övergångsskede (som kommer ta flera år) kommer det att vara en blandning av gammal och ny hårdvara... Och det är ju i det sammanhanget som det blir intressant! Ett bra pris för en vettig businessprodukt kan vara rena rånet för en gammal hårdvara....

Ett exempel är Turkish airlines som idag anger på sin hemsida att det är A321 på ARN-IST och A330-300 på IST-BKK när jag gör en fake-bokning, men enligt TK på Arlanda kommer det bli B738 och A340. Stor skillnad i hårdvaran onekligen.... Det finns fler exempel än Turkish, men detta exempel tycker jag är illustrativt.

Visst - jag vet att flygplanstyp kan ändras i sista minuten av alla möjliga olika skäl.... Men är det nån som känner till nåt sätt att få sannolikare besked om planerad flygplanstyp än bolagens hemsidor? Kan man exempelvis lita på flightstats.com?
 

AABack2ARN

Medlem
Bokningsmotorerna brukar vara ganska uppdaterade beroende på hur lång tid i förväg man är ute och bokar. Ju närmare avresa ju bättre träffsäkerhet. Däremot justeras ofta flyg inom familjen, dvs A319, A320 eller A321 samt godtycklig variant av B737-familjen. Ibland uppenbarligen även mellan familjerna.

I de flesta fall spelar detta inte så stor roll, men i TKs fall antar jag att deras C-produkter är ganska olika beroende på A321 och B738?

Men, nej något idiotsäkert sätt finns inte.
 

adhoc76

Medlem
Ja det skiljer mycket på TK.... A321 har en ordentlig regional businessprodukt medan B738 har "traditionell" seatblock....

Nåja... Byte inom "familjen" kan också vara en pina. I somras bytte Lufthansa från A321 till A319 på en flight ARN-FRA med kort varsel med påföljd att alla förvalda sägen åkte in i en stor tombola... Inte ett enda sällskap satt tillsammans utan utspridda som plockepinn i kabinen.....
 
Toppen