Senaste nytt

Var köpa olåst iPhone 5S?

ESSA

Medlem
– Do you have the Amazon Kindle?
– No.
– Are you sure?
– Wait a minute.
*Kommer tillbaka med fullt fungerande 3G Kindle som ger access till annars blockad utländsk press.*

Kortfattat: Mer research → lägre risk. Också/speciellt i Kina.

Komma förbi den stora kinesiska muren på internet gör du lätt med en VPN tjänst. Den skulle nog jag vilja ha koll på själv. När det tom kommer fram att vissa laddare till tex mobiler är preppade med spårningsmöjligheter så vill jag nog ha full koll på vem som hanterat produkten före mig. Jag vill behålla lösenord och bankkonton för mig själv...
 

Dr. Miles

Expert
Komma förbi den stora kinesiska muren på internet gör du lätt med en VPN tjänst. Den skulle nog jag vilja ha koll på själv. När det tom kommer fram att vissa laddare till tex mobiler är preppade med spårningsmöjligheter så vill jag nog ha full koll på vem som hanterat produkten före mig. Jag vill behålla lösenord och bankkonton för mig själv...
Som om det hjälper med VPN. Det är inte bara kineserna som vill komma åt dina och mina information.
If the NSA can hack your bank account, who else can? - Sep. 10, 2013
 

m10

Medlem
Komma förbi den stora kinesiska muren på internet gör du lätt med en VPN tjänst.

Mycket medveten om det. Poängen var att Kindle inte är tillåten officiellt och att man därför kan accessa annars blockad utländsk media. (Just accessen hör väl till stor del ihop med att trafiken går via Amazon.) Många saker i Kina som "inte finns" med likväl går att hitta.
 

jumbooze

Medlem
Mycket medveten om det. Poängen var att Kindle inte är tillåten officiellt och att man därför kan accessa annars blockad utländsk media. (Just accessen hör väl till stor del ihop med att trafiken går via Amazon.) Många saker i Kina som "inte finns" med likväl går att hitta.

Samtidigt så hänger det väl ihop med kinesisk logik, jag vet inte hur många hotell jag har varit på där de inte haft något rum när man fråga men om man sen ställer frågan har ni ett rum som ni kan städa som man kan få? Då kan man få ett ja.

Jag är alltid förbered på att lotsa igenom samtalet.

Typ om man behöver rum till tre personer = finns inte.
Finns det ett rum för två personer? Ja.
Har ni extrasängar? Ja.
Kan ni ställa in en extra säng? Ja.
Kan jag då få ett rum till tre personer. Ja. Problem löst.
 

sembl

Medlem
Liten avstickare ang att köpa elektronik i Kina: Jag har köpt en hel del olika grejer (telefoner, tablets, kamera, Kindle etc) på "grey market" (ej officiella återförsäljare; kommer direkt från fabrik genom någon bakdörr…) i Shanghai utan att en enda gång gått i någon fälla. Ligger ett gäng ställen kring Century Ave Station, Pudong, t. ex. Läs på om produkten innan, testa på plats så allt funkar.

Sen är det en annan fråga om det blir billigare än i andra länder, det skiljer säkert från produkt till produkt. I mitt fall handlade det mer om att komma över modeller som inte fanns på den "officiella" kinesiska marknaden.

– Do you have the Amazon Kindle?
– No.
– Are you sure?
– Wait a minute.
*Kommer tillbaka med fullt fungerande 3G Kindle som ger access till annars blockad utländsk press.*

Kortfattat: Mer research → lägre risk. Också/speciellt i Kina.

En sådan där klassik Ipone utan h . Jag blir lika förundrad över folk som köper genuine och blir besvikna när det inte fungerar som en riktig. Men det finns undantagsfall om man som du m10 letar och läser på.
 

David

Medlem
Samtidigt så hänger det väl ihop med kinesisk logik, jag vet inte hur många hotell jag har varit på där de inte haft något rum när man fråga men om man sen ställer frågan har ni ett rum som ni kan städa som man kan få? Då kan man få ett ja.

Jag är alltid förbered på att lotsa igenom samtalet.

Typ om man behöver rum till tre personer = finns inte.
Finns det ett rum för två personer? Ja.
Har ni extrasängar? Ja.
Kan ni ställa in en extra säng? Ja.
Kan jag då få ett rum till tre personer. Ja. Problem löst.

Känner igen det.

-Hej, har ni gin & tonic?
-Nej.
-Har ni gin?
-Ja.
-Har ni tonic?
-Ja.
-Så då har ni gin & tonic
-Nej.
-Jag tar en gin och en tonic, tack.
-Ok.
 

Valley

Medlem
I grund och botten. Är verkligen 5S värt något som helst besvär ?
Verkar som en riktig panikmodell för att visa att "jag kan minsann också leverera något"
 

Nemo

Medlem
I grund och botten. Är verkligen 5S värt något som helst besvär ?
Verkar som en riktig panikmodell för att visa att "jag kan minsann också leverera något"
Apple slutar sälja iPhone 4 samt 5. Så de enda modeller du (snart) kan köpa är iPhone 4S, 5S samt 5C.
 
Toppen