Senaste nytt

Var köpa olåst iPhone 5S?

Dr. Miles

Expert
Känns ändå som om USA är billigast? Gynnsamt dollarpris, lågt elektronikpris och kedjans hemmaplan.... Om man lyckas hitta den billigare i Asien lär det inte röra sig om större skillnader än hundralappar (?)

Olåst iPhone 5S 64 GB model
I USA: 849 USD = ca 5.600 SEK
I Hong Kong: 7.188 HKD = ca 6.100 SEK

Flygbiljett till New York: ca 4.350 SEK inkl. skatter med Lufthansa
Flygbiljett till Hong Kong: ca 3.750 SEK inkl. skatter med Turkish Airlines

Med tanke på hotellkostnader (mellanklass) i New York blir det samma totalkostnad eller t o m dyrare.
Om man åker till någon mindre stad i USAs östkust kan man hålla hotellkostnaden nere.
 

JensE

Medlem
Skatt tillkommer på priset ca 10% beroende på stat.
Om du inte köper ifrån någon av dessa stater.
• Alaska
• Delaware
• Montana
• New Hampshire
• Oregon
 

agehall

Medlem
Skatt tillkommer på priset ca 10% beroende på stat.
Om du inte köper ifrån någon av dessa stater.
• Alaska
• Delaware
• Montana
• New Hampshire
• Oregon

Nja, inte om butiken inte har verksamhet i den delstat du beställer till. Fast du kanske avsåg att man handlar i en fysisk butik?

Till den där listan kan man i praktiken även lägga Louisiana. Där kan man få en tax refund(!) som utlänning vilket gör att man slipper lokal sales tax.

Som detalj i tråden ska vi även förtydliga att USA inte har VAT utan Sales Tax. VAT är något som utlänningar normalt sett kan få tillbaka när de lämnar landet men sales tax är något som delstater själva tar ut och som drabbar alla i de flesta fall.
 

dino_81

Medlem
Som den tråkmåns och glädjedödare jag är undrar jag hur det är med garantin om man köper Apple-produkter utomlands?

Har fått för mig att de inte alltid tillämpar "världsgaranti"?
 
Toppen