Senaste nytt

Var köpa J. W. blue label?

Gus

Medlem
Du misstar dig, det handlar inte om vad som är i flaskan utan om själva flaskan.

JW Blå är en ganska ny produkt, första åren såldes den i deras standardflaska fast av blått glas.
För 8-10 år sedan började försäljningen att rasa, då designade de en ny flaska med exklusivt utseende.
Tjockt glas, vacker blå lyster, gravyr, tjock exklusiv etikett.
Sedan höjde de priset och gjorde de en framgångsrik nylansering med påkostade marknadsföringskampanjer.

Jämför succén med Absolut Vodka.
Design av unik flaska, högre pris för att ge den en exklusiv prägel och sen marknadsföring
men jättelik budget - kändisar, konstnärer, kungen osv.
Innehållet är dock samma gamla sprattelvatten.

Skolboksexempel på imagemarknadsföring, där reklamen betyder mer än själva drycken
för den framgång produkten fått bland konsumenterna.
Håller med! Jag gillar smaken men mest ser den exklusiv och läcker ut på drinkvagnen. Hos oss fyller den två funktioner. Vi har en god dryck samt en snygg inredningsdetalj! :) Har haft flaskan i flera år nu, halva kvar. Jag njuter av den jämt, dels när jag dricker av den men också när jag bara tittar på den vackra flaskan och ibland går och sniffar på innehållet. :)
 

Anfield

Medlem
47a7e11a637b48cb908e30631e59bf3f.jpg


Har en kvar från slutet av 90 talet i samlingen !

75 cl så klart !
 

jsn

Medlem
Håller med! Jag gillar smaken men mest ser den exklusiv och läcker ut på drinkvagnen. Hos oss fyller den två funktioner. Vi har en god dryck samt en snygg inredningsdetalj! :) Har haft flaskan i flera år nu, halva kvar. Jag njuter av den jämt, dels när jag dricker av den men också när jag bara tittar på den vackra flaskan och ibland går och sniffar på innehållet. :)
OK, nu blir det OT på allvar, men om du har haft en flaska som varit öppnad i flera år, och den nu är halvfull, så skulle iaf jag försöka få i mig det som är kvar så fort som möjligt. Syre bryter ner whisky till någon finkelliknande, och ju mer syre som får plats i en flaska ju fortare går nedbrytningen :( Synd på de rara dropparna om de skulle förstöras snarare än konsumeras.
 

Homer

Medlem
Finns ett JW "testkit" att köpa på CPH. Ganska kul att köra lite blindtest med vänner. Själv tycker jag nog att Platinum Label slår Blue Label rejält. Sen kan jag mycket väl tänka mig en liten isbit och ett tumbler glas också, ser det inte gott ut @Jönsson?

Visa bifogad bild 74670
Visa bifogad bild 74669


Platinum är den nya Gold.

Gold var deras 18 åring, den försvann och (några år?) senare presenterade
de Platinum 18 och Gold Reserve utan ålder och med annorlunda innehåll.

Green label, olika sorters malt och ingen "grain" whisky, brukar vara den som single malt fantaster föredrar, även den
försvann och återkom med ändringar.



nya till vänster gamla till höger
Gold ny gammal.jpg
 

Jönsson

Medlem
OK, nu blir det OT på allvar, men om du har haft en flaska som varit öppnad i flera år, och den nu är halvfull, så skulle iaf jag försöka få i mig det som är kvar så fort som möjligt. Syre bryter ner whisky till någon finkelliknande, och ju mer syre som får plats i en flaska ju fortare går nedbrytningen :( Synd på de rara dropparna om de skulle förstöras snarare än konsumeras.
Man kan absolut inte ha en öppnad flaska whisky hur länge som helst. Speciellt inte om den står ljust till utan kartong. Hur länge den behåller sin ursprungliga smak beror lite på vilken whisky det handlar om och hur mycket som är kvar i flaskan.
 

Canadien

Medlem
Max 2 år är min tumregel, el del blir mjukare med tid, andra får bismaker. Lagra svalt om möjlighet finns, och alltid mörkt, även oöppnade flaskor.
 

Jönsson

Medlem
Precis, två år är en bra gräns men jag försöker att se till att alla öppnade flaskor är tomma inom ett år. Speciellt om det handlar om mycket exklusiv whisky. Då pratar vi mycket gammal whisky och sällsynta utgåvor. Om man har någon nybuteljerad tio till tjugoåring stående lite för länge spelar ju knappast någon roll.
 
Toppen