Senaste nytt

Var i världen skulle du helst bosätta dig?

Stefan62

Medlem
Jag vill nog bo kvar i Sverige, men samtidigt ha ett alternativt boende 8-9 månader per år. T ex ena gången i Thailand och nästa gång i Syd-afrika osv.

Detta förutsätter ju att man inte jobbar alternativt kan jobba huvudsakligen på distans.

Önska, hoppas och drömma kan man ju...
 

Hall

Medlem
Singapore är nog kul i några månader men jag tror jag skulle bli smått galen av att bo där med all yta (sa nyss nej till placering där så jag får i.a.f. intala mig det nu...).

Melbourne är en helt fantastisk stad att bo i... Dit flyttar jag gärna tillbaks.

Ni som vill till Schweiz och väljer Zurich kanske inte har varit i Lugano? Lite av det bästa av allt och bedövande vackert.
 
Hade en liknade diskussion med kollegor och vänner för någon vecka sedan. Förutsättningarna var dock ekonomiskt oberoende så att levnadskostnader samt resor från bostadsorten till andra ställen i världen inte var något problem. Dessutom fick man välja 3 städer i världen och man kunde bo riktigt bra... (man får ju drömma eller hur ;)

Mina val enl ovan hade blivit:
New York
Sydney (utan att ha varit där, men hört posiva saker)
Stockholm

Ekonomiskt oberoende? Då hade jag skaffat ett eget flygplan, inrett den som en lyxlägenhet (typ Air Force One på speed). Sedan går man och lägger sig och besättningen flyger till en random destination ;)
 

agehall

Medlem
En grundförsäkring kostar inte några 3-4000 euro per år i Schweiz. För såna summor får man eget rum, tillgång till privatkliniker m m. Det får man ju inte direkt via den svenska sjukförsäkringen så jämförelsen haltar. Orkar inte ge mig in i en längre diskussion kring detta men om man sätter sig ned och räknar på vad vad en höginkomsttagare betalar i landstingsskatt i låt säga Stockholm så kan jag säga att det förmodligen kostar mindre att bo i Schweiz även om du måste betala din grundförsäkring själv och standarden på sjukvården är hundrafalt bättre. De har inte hört talas om sängar i korridorerna där, eller fyra månaders väntetid för en remiss. Ringer du din vårdcentral får du tid samma dag. Det svenska s k skyddsnätet är urholkat nuförtiden.

Den stora skillnaden ligger i att i Schweiz så är det väldigt synligt och tydligt hur mycket man betalar. Det gör att många tycker det verkar dyrt. Dessutom tänker inte de flesta på att löneläget är ganska annorlunda där också...
 

NyfikenGrau

Medlem
Är man teknisk akademiker med bra utbildning, examen och bra betyg (glöm det svenska synsättet att nån resttenta inte gör något och att betyg inte är så viktigt) och får ett jobb i Schweiz nära tyska gränsen (handla mat etc. billigt), har man troligen maxat köpkraften man kan få någonstans i världen som vanlig anställd utan någon typ av chefsansvar. 60 000 SEK netto ska inte vara omöjligt.

Sedan vet jag inte vilken typ av sjukförsäkring som diskuteras - jag är privatförsäkrad i Tyskland med en relativt billig "grundförsäkring" (sant iofs att den täcker en del som inte den statliga svenska gör) och jag betalar 225 € i månaden = 2700 € om året. Det är alltså en av de billigaste, jag ligger i den gynnsamma gruppen friska relativt unga män och Schweiz är i allmänhet 20-30 % dyrare än Tyskland, så pratar vi privata försäkringar låter 3000-4000 euro om året för den billigaste sjukförsäkringen mycket troligt i mina öron.
 
Några alternativ...

- Boston, USA - nära NY, vid havet, trevlig "europeisk" stad i US
- Toronto, Canada, - nära NY, vid sjön, gay friendly
- København, Danmark, er god så rart og hyggeligt by, og det har alt, tæt på Stockholm og Helsinki
 

miles

Medlem
Är man teknisk akademiker med bra utbildning, examen och bra betyg (glöm det svenska synsättet att nån resttenta inte gör något och att betyg inte är så viktigt) och får ett jobb i Schweiz nära tyska gränsen (handla mat etc. billigt), har man troligen maxat köpkraften man kan få någonstans i världen som vanlig anställd utan någon typ av chefsansvar. 60 000 SEK netto ska inte vara omöjligt.

Sedan vet jag inte vilken typ av sjukförsäkring som diskuteras - jag är privatförsäkrad i Tyskland med en relativt billig "grundförsäkring" (sant iofs att den täcker en del som inte den statliga svenska gör) och jag betalar 225 € i månaden = 2700 € om året. Det är alltså en av de billigaste, jag ligger i den gynnsamma gruppen friska relativt unga män och Schweiz är i allmänhet 20-30 % dyrare än Tyskland, så pratar vi privata försäkringar låter 3000-4000 euro om året för den billigaste sjukförsäkringen mycket troligt i mina öron.
Vad som "låter troligt" för dig är ju en sak, själv har jag varit bosatt i Zürich...Hur det är i Tyskland vet jag inte, men i Schweiz måste man ha en grundförsäkring (motsvarande typ trafikförsäkring för bilar) enligt lag. Premierna kan variera kraftigt mellan bolagen, men dyrast är inte bäst. Finns säkert nån som pröjsar 4 000 euro för sin grundförsäkring, men då är man inte en medveten konsument. Jag betalade 2009 ca 15 000 svenska för min grundförsäkring.

Ville man eget rum och tillgång till privatkliniker etc så kostade det (2009) ungefär det dubbla.

Vill man ligga på Sophiahemmets motsvarighet i Zürich och få garanterat enkelrum, mat lagad av restaurangkockar osv så måste man betala mer givetvis. Men det måste man i Sverige också!
 

NyfikenGrau

Medlem
Vad som "låter troligt" för dig är ju en sak, själv har jag varit bosatt i Zürich...Hur det är i Tyskland vet jag inte, men i Schweiz måste man ha en grundförsäkring (motsvarande typ trafikförsäkring för bilar) enligt lag. Premierna kan variera kraftigt mellan bolagen, men dyrast är inte bäst. Finns säkert nån som pröjsar 4 000 euro för sin grundförsäkring, men då är man inte en medveten konsument. Jag betalade 2009 ca 15 000 svenska för min grundförsäkring.

Som jag förstår det när jag kollar det schweiziska systemet nu, kan man betala en låg månadsavgift men får då en väldigt hög "självrisk" när man väl får behandling, de kallar det visst franchise.

Det lägsta årsbeloppet jag hittar när jag "låtsas" vara boende i Zürich i den här försäkringsjämförelsen;

Krankenkassenprämien 2012 Vergleich: Krankenkasse wechseln | FinanzMonitor

är 3580 CHF, vilket ju blir ungefär 3000 € (min självrisk i Tyskland är ca 400 € per år så jag valde 500 CHF franchise). Jag antar att du valde att ha en högre franchise/självrisk om du betalade så lite som 15 000 kr/år?

Ok, blev ett väldigt byråkratiskt sidospår nu, men eftersom Schweiz känns som ett relativt realistiskt flyttland jämfört med valfri söderhavsö så kanske det är till nytta för någon :)
 

miles

Medlem
Schweiz is all about byråkrati, det ska man vara medveten om innan man överväger att flytta dit :)

Ja, jag hade rätt hög självrisk, och så var jag ansluten till HMO, vilket var aningen billigare. Min arbetsgivare betalade olycksfall-delen av min försäkring, det tror jag är en tämligen vanlig deal för expats som också drar ner kostnaden.
 
Toppen