Senaste nytt

Var i världen skulle du helst bosätta dig?

palmen

Moderator
Tycker det är lite lustigt att många svenskar gärna vill bosätta sig i Sydney. Pratar man med australiensare här i Brisbane så är Sydney den sista staden dom kan tänka sig flytta till. Är faktiskt beredd att hålla med, Sydney imponerade inte överdrivet mycket på mig, Brisbane är däremot en riktigt trevlig stad att bo i.

Anledningen till detta är väl att många svenskar som varit i Australien är yngre och har varit där som backpackers. Då är Sydney helt klart att föredra framför Brisbane. Om det strikt är för jobb och boendesituation så kanske svaret blir ett annat. Jag älskar dock Sydney, helt klart den stad som tilltalat mig mest när jag varit ute och rest.
 
Gillar också Sydney, har bott där och både pluggat och jobbat, så det skulle vara ett intressant ställe att flytta tillbaka till. Fin stad med kul människor och trevligt klimat (förutom vintern, men då kan man åka till Sverige).

Andra idéer i ingen speciell ordning är Florida/Tampa (varmt, avkopplande), Singapore (gillar staden, som många andra påpekat), San Francisco (spännande jobb), Amsterdam (trevlig stad i Europa).

Fast jag har svårt att se att jag skulle flytta till ett ställe och stanna där resten av livet. Finns så mycket att se och uppleva!
 

Randy Marsh

Medlem
Singapore verkar vara en plats som jag skulle gilla, trots att jag aldrig varit där själv. Rent og snyggt, hög levnadsstandard, bra läge (fast lite långt från Europa), saker och ting fungerar och inte minst: massor av god mat!

Som ingenjör inom olja och gas-branschen är det inga problem att hitta jobb där, så om jag tröttnar på Bergen och dess hopplösa klimat så kanske flyttlasset går till just Singapore :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Bor i Berlin, trivs hyfsat med det, livet är väldigt enkelt här. Skulle jag flytta skulle jag välja ett ställe där det finns sådant jag inte haft här - enkel tillgång till vacker natur, skönt klimat, berg, sjöar, hav. Det skulle handla om sydvästra Alperna för min del, är mycket svag för sydöstra Frankrike. Schweiz skulle vara ok, men jag uppfattar landet som rätt tråkigt om man undantar naturen.

Sverige är naturligtvis inte otänkbart heller, men landet behöver väl ingen närmare presentation här...jag gillar skarpt att naturen är så tillgänglig, att möjligheterna till vidareutbildning är fantastiska (hoppa på vilken högskolekurs som helst kvällstid, gratis? check!) och att svenskar generellt är rätt trevliga och lättsamma, även om de inte alltid tror det själva :)

Har ingen längtan att flytta utanför Europa, fast en vinterbostad på någon relativt välutvecklad karibisk ö skulle inte vara helt fel!



Palazzi: Stanna i Italien är inte aktuellt?
 

HenrikAI

Medlem
Italien. Både jag och min fru är förtjusta i landet. Gärna ganska långt norrut, kanske i Piemonte eller Emilia-Romagna. Behaglig temperatur på sommaren, och samtidigt nära till alperna. Bra kommunikationer och bara någon timme från Sverige och släktingar/vänner.
 
Last edited:

Ola Z

Medlem
Frankrike, Paris.

Faktorer: Kulturen, arkitekturen, livsstilen, sjukvården, matbutikerna, självsäkerheten och det centrala läget mitt i Europa. Dessutom har jag en slags hatkärlek till CDG. Håll i hatten!
 

Palazzi

Medlem
Palazzi: Stanna i Italien är inte aktuellt?

Är i Sverige för tillfället (5-6mån) och sedan blir det troligen Italien igen. Av högst patriotiska skäl väljer jag alltid Italien före andra länder, men om valet vore förutsättningslöst hade det blivit London på sommaren och San Diego på vintrarna :)

Jag älskar London för att det är en motpol mot t.ex Milano:
London känns funktionellt, London är storslaget och gemytligt, och i London lever olika kulturer sida vid sida.
 

erc

Medlem
Luxembourg har alltid lockat. Geografiskt perfekt i Europa. Luxembourg stad är helt i min smak och landet i sig är välfungerande.

Mindre ort i New Hampshire, USA skulle absolut fungera. Gillar det europeiska med New England.

Slutligen är det alltid svårt att hitta nackdelar med Monaco...
 

rvarttinen

Medlem
Har lekt med tanken på att köpa en bostadsrätt (eller motsvarande) i centrala Paris.

Förstår dem som vill bo i Singapore, har varit där i jobbsammanhang i omgångar, men jag vill nog inte bosätta mig där. Trots allt.

Också bott i Sydamerika (Brasilien och Venezuela) och det finns en del bra platser som jag inte kommer ihåg namnet på i skrivande stund .. men kanske någon egen liten privat ö någonstans i Karibien eller Söderhavet..?.
 
Toppen