Senaste nytt

Var i världen köper man digitalkameran billigast?

Bizniz4u

Medlem
Om man vill köpa en digitalkamera men ändå kunna åtnjuta "world wide warranty" vilka länder är att föredra? Är det t.ex på flygplatsen eller är det ALDRIG billigast där? Vet att det finns många tunga shoppare på forumet som vet vad som gäller.......;)
 

Bringman

Medlem
Usa, tex BH-Photo är ganska billigt men det beror självklart på dollarkursen.
Kan du dra av momsen så är Storbritannien också ganska bra.
 
Om jag minns rätt så är WW garanti ingen självklarhet på konsumentprodukter(nu menar jag icke-DSLR). DSLR som vi brukar handla mer och mer på sistone klassas som proffsprodukt och oftast en bra garanti följer med.
BHPhoto är ett bra ställe att köpa saker då man alltid kan få bra service och hjälp. De också är oftast första att ha de senaste nyheterna.

Sällan köper man bara kamerahus, det är allt som följer med som kostar mycket. Vissa brukar köpa sina saker direkt efter att man landat och sen testar under sitt besök. Så har man tid kvar att byta något som är felaktig.
Annars har jag hört att Thailand är bra prismässigt på fotoutrustning.
 

jth

Medlem
Det beror nog mer på vilket märke än var man köper om man får världsgaranti eller inte.
Jag känner bara till Canon, och de har inte någon världsgaranti på varken kamerahus eller objektiv. De hade världsgaranti på objektiv fram till för något år sen men inte numera.
 

Gnopps

Medlem
Garantivillkoren kan även skilja sig från marknad till marknad. Jag tänkte exempelvis köpa en surfplatta från Asus inom USA men där ingick garanti endast i USA, köper jag exakt samma platta i Sverige ingår världsgaranti.
 

ACervin

Medlem
Har du möjlighet att dra av momsen så skulle jag köpa i Sverige. Sverige är hyggligt billigt och utan moms klart konkurrenskraftigt. Så slipper du krångel med garanti. Vilken kamera gäller det?
 

JacobGBG

Medlem
Malaysia har ingen skatt på denna typ av elektronisk apparatur och är därmed ett bra alternativ. Detsamma gäller för Singapore men deras valuta står lite högre.
 

Bringman

Medlem
Har du möjlighet att dra av momsen så skulle jag köpa i Sverige. Sverige är hyggligt billigt och utan moms klart konkurrenskraftigt. Så slipper du krångel med garanti. Vilken kamera gäller det?

Kollade runt lite snabbt på olika internationella sidor:
Canon EOS 5D Mark II + 24-105/4,0 IS kostar ungefär 19000:- både inom europa och i USA utan moms/VAT/sales tax

Har man möjlighet att dra av momsen så brukar mycket vara prisvärt att köpa i Sverige.
 
Toppen