Senaste nytt

Var i Tokyo är det bäst att bo? Tips på hotell

SASmackan

Medlem
Hej. Bumpar tråden. Jag har talat med två helt oberoende personer som har bott i Tokyo i flera år. Båda tycker att man ska bo runt Tokyo Station.

Jag har zoomat in lite på The Tokyo Station Hotel. Någon som har bott där och har någon åsikt om boendet?
 

Canadien

Medlem
Nej, men bott på Courtyard Tokyo Station, vilket är ett ordinärt Marriott, fast med bra frukost. Gångavstånd till tågen och till shopping i Ginza.
 

nota bene

Medlem
Men visst vi bodde i Shinjuku och med dess mysiga gränder med små matställen och barer. Dock jämfört med städer som t.ex. Singapore är det ingen stad vi längtar tillbaks till direkt.
Det är fascinerande hur vi upplever saker olika. Själv tycker jag att Singapore är för reglerat, mycket kedjehotell etc. och saknar egen karaktär. Jag har gärna någon extra dag där när jag är på jobb, men väljer det inte som semesterresmål. Däremot upplever jag Tokyo som en oas av restauranger, shopping, barer och mycket intressant kultur. Finns även en del museum, Skytree etc. även om det inte är någon större mängd historiska saker att se på då det mesta antingen rivits eller förstörts av krig.

Vad gäller hotell i Tokyo förstår jag inte alls varför man vill vara nära Tokyo station; det området kring Ginza och parken kring palatset är fullt med kontorsbyggnader och en del lyxshopping. Shinjuku, Shibuya, Shinagawa etc. tycker jag är mycket mer gemytligt. Däremot är ju t.ex. Andaz, Conrad, Park Hyatt och några av de andra lyxhotellen väl värda att bo på, och flera av dessa ligger just inte så långt från Tokyo station.

Exempelvis Conrad ligger mycket bra till kommunikationsmässigt, men själva närområdet är öken. Ca 15-20 min promenad till Ginza där det ju finns liv igen. Andaz har en grym takbar, som är Tokyos högsta utomhus på 52:a våningen. Även Park Hyatts ligger på 52:a våningen, men den är lite lägre. Dock ungefär samma nivå på service och dricka (och priser!). Om man förbereder sig på priser som på Grand hotell i Stockholm så brukar man bli marginellt positivt överraskad!
 
Bodde senast på Unizo Ginza. Nära till palatset, shopping och Tokyo Station. Väldigt lugnt område. Helt Ok hotell med mindre rum i japansk stil, men usel frukost.
 
Toppen